- משנה וגמרא
- זבחים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הוגט בת תורקיה
הדף היומי הקצר
זבחים - דף ו'
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(ו. באמצע – ז. שורה 10)
האם עולה מכפרת על ביטול עשה שלאחר ההפרשה?
(מובא כאן אגב הזכרת הריצוי של קרבן עולה בדף הקודם).
הספק – חטאת מכפר רק על מה שחטא לפני ההפרשה, אך מצד שני – עולה שונה שהרי מכפרת על כמה כחטאים ולא מפרישים אותה לחטא ספציפי.
ראיות לכאן ולכאן:
1. ראיה שלא מכפרת –
ברייתא – אם לא סמך על עולה "מעלה עליו הכתוב כאילו לא כיפר וכיפר ".
לכאורה הכוונה – כיפר על הכל, לא כיפר – על חוסר הסמיכה, כי זה קרה אחרי ההפרשה.
דחייה 1 – כן מכפרת , אך על הסמיכה לא, כי ביטל העשה בשחיטה, ועל אחרי השחיטה לא מכפר (אמנם בהמשך נראה שייתכן שמכפר גם על זה).
דחייה 2 – פירוש אחר "כיפר" על הכל (גם חוסר הסמיכה לא כיפר – כלפי שמיא .
[ דוגמא – משנה בנגעים – אם לא שמו את מותר השמן של המצורע על ראשו, רי"ח בן נורי "כיפר, ומעלה עליו הכתוב כאילו לא כיפר". לכאורה הכוונה – כלפי שמיא .
דחיית הדוגמא – אולי גם שם הכוונה ש"לא כיפר" הכוונה לאותה פעולה שפספס (שיצטרך לעשותה שוב).
2. ראיה שכן מכפרת – שני שעירי עצרת
(אמנם מדובר בחטאת, אך חטאת שמכפרת על כל חטאי טומאת מקדש וקודשיו כשלא היתה ידיעה, ולא על חטא של ספציפי, ולכן זה דומה לנושא שלנו לגבי כפרה אחרי ההפרשה). בדר"כ יש רק שעיר אחד לחטאת ברגלים.
הברייתא – על מה מכפר השעיר השני? ר"ש – לטומאה שקרתה בין זה לזה .
מה הכוונה "בין זה לזה" – ייתכנו שלושה שלבים:
א. בין ההפרשה להפרשה.
ב. בין השחיטה לשחיטה (בהנחה שמכפר גם על מה שחטא אחרי ההפרשה).
ג. בין הזריקה לזריקה (בהנחה שמכפר גם על חטאים שאחרי השחיטה).
A. הראיה – בהנחה שמפרישים אותם יחד , ושהכוונה לשלב ב .
ניסיון דחייה – אולי הכוונה לשלב א?
דחיית הדחייה - לא ייתכן כי שתי האפשרויות להפרשה זה אחר זה לא ייתכנו:
1. ממש בזה אחר זה – לא סביר שעל זה דיברה התורה (אך אפשרי בדוחק ).
2. לב בית דין מתנה עליהם – שההפרשה תכול רק סמוך להקרבתו, וכך יכפר על מה שהיה בין ההפרשה הראשונה להקרבה השנייה. דחייה – ר"ש לא סובר "לב בי"ד מתנה עליהם"].
B. חיזוק הראיה – ר' ירמיה שואל על שלב ג , אז מכאן שלגבי שלב ב ברור לו שכן מכפר (אפילו שזה אחרי ההפרשה). דחייה – אולי מתלבט לגבי שני השלבים ("אם תרצה לומר...").
אמנם מר' זירא יש ראיה, כי סובר שר"ש דיבר על שלב ג.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
האם עולה מכפרת על ביטול עשה שלאחר ההפרשה?
(מובא כאן אגב הזכרת הריצוי של קרבן עולה בדף הקודם).
הספק – חטאת מכפר רק על מה שחטא לפני ההפרשה, אך מצד שני – עולה שונה שהרי מכפרת על כמה כחטאים ולא מפרישים אותה לחטא ספציפי.
ראיות לכאן ולכאן:
1. ראיה שלא מכפרת –
ברייתא – אם לא סמך על עולה "מעלה עליו הכתוב כאילו לא כיפר וכיפר ".
לכאורה הכוונה – כיפר על הכל, לא כיפר – על חוסר הסמיכה, כי זה קרה אחרי ההפרשה.
דחייה 1 – כן מכפרת , אך על הסמיכה לא, כי ביטל העשה בשחיטה, ועל אחרי השחיטה לא מכפר (אמנם בהמשך נראה שייתכן שמכפר גם על זה).
דחייה 2 – פירוש אחר "כיפר" על הכל (גם חוסר הסמיכה לא כיפר – כלפי שמיא .
[ דוגמא – משנה בנגעים – אם לא שמו את מותר השמן של המצורע על ראשו, רי"ח בן נורי "כיפר, ומעלה עליו הכתוב כאילו לא כיפר". לכאורה הכוונה – כלפי שמיא .
דחיית הדוגמא – אולי גם שם הכוונה ש"לא כיפר" הכוונה לאותה פעולה שפספס (שיצטרך לעשותה שוב).
2. ראיה שכן מכפרת – שני שעירי עצרת
(אמנם מדובר בחטאת, אך חטאת שמכפרת על כל חטאי טומאת מקדש וקודשיו כשלא היתה ידיעה, ולא על חטא של ספציפי, ולכן זה דומה לנושא שלנו לגבי כפרה אחרי ההפרשה). בדר"כ יש רק שעיר אחד לחטאת ברגלים.
הברייתא – על מה מכפר השעיר השני? ר"ש – לטומאה שקרתה בין זה לזה .
מה הכוונה "בין זה לזה" – ייתכנו שלושה שלבים:
א. בין ההפרשה להפרשה.
ב. בין השחיטה לשחיטה (בהנחה שמכפר גם על מה שחטא אחרי ההפרשה).
ג. בין הזריקה לזריקה (בהנחה שמכפר גם על חטאים שאחרי השחיטה).
A. הראיה – בהנחה שמפרישים אותם יחד , ושהכוונה לשלב ב .
ניסיון דחייה – אולי הכוונה לשלב א?
דחיית הדחייה - לא ייתכן כי שתי האפשרויות להפרשה זה אחר זה לא ייתכנו:
1. ממש בזה אחר זה – לא סביר שעל זה דיברה התורה (אך אפשרי בדוחק ).
2. לב בית דין מתנה עליהם – שההפרשה תכול רק סמוך להקרבתו, וכך יכפר על מה שהיה בין ההפרשה הראשונה להקרבה השנייה. דחייה – ר"ש לא סובר "לב בי"ד מתנה עליהם"].
B. חיזוק הראיה – ר' ירמיה שואל על שלב ג , אז מכאן שלגבי שלב ב ברור לו שכן מכפר (אפילו שזה אחרי ההפרשה). דחייה – אולי מתלבט לגבי שני השלבים ("אם תרצה לומר...").
אמנם מר' זירא יש ראיה, כי סובר שר"ש דיבר על שלב ג.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
שימוש נכון בתנור הביתי
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?
מהפרי ועד הגאולה
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
החיבור הרוחני של פסח ושבועות
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
מה המשמעות הנחת תפילין?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת