בית המדרש

  • מדורים
  • שו"ת "במראה הבזק"
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

(מתוך ח"ח, שיצא בקרוב, בע"ה)

שינוי נוסח התפילה

undefined

רבנים שונים

תמוז תשע"א
2 דק' קריאה
שאלה:
ברצוני לשאול שאלה (להלכה) ביחס לשינוי נוסח התפילה במניין מנוסח אשכנז לנוסח ספרד (חסידים), כשהרכב המתפללים השתנה.
שאלה זו נידונה בשו"ת "במראה הבזק" כרך ו' שאלה ב'. ברם בנידון שאלה זו קיימות נקודות להקל הנובעות מחידוש המבנה, וכן מוצעות בתשובה החלפת תקנון ו/או מתן שם חדש לקהילה שאינן נוגעים למקרה זה. מאידך יש במקרה זה פרטים אחרים שעשויים לחזק את ההצדקה במעבר הנוסח.

המדובר בבית כנסת שנוסח התפילה בו (בעבר ובהווה) נוסח ספרד. לפני כ-עשרים שנה הובע רצון לייסד בבית הכנסת "מניין ראשון" בשבתות. הוחלט אז כי במניין זה יתפללו בנוסח אשכנז. ( בכל המניינים האחרים בבית הכנסת, בשבתות ובימות החול מתפללים בנוסח ספרד).
כיום, נוסח התפילה האישי של כל מתפללי המניין הוא נוסח ספרד, והם היו רוצים שנוסח התפילה במניין ישתנה לנוסח ספרד.

אציין שגם בעבר היו מתפללי נוסח אשכנז במניין במיעוט, ועם חלוף השנים לא נשארו אף ממנו מתפללים.
פה יש להוסיף כי המניין הראשון בו מדובר מתפלל בבית המדרש שבמבנה, וגם בו מתקיימות כל התפילות האחרות (בימות החול) בנוסח ספרד. כך שגם אין 'קביעות נוסח' לחדר התפילה.

האם קיימת מניעה בנסיבות אלה להחליף את נוסח התפילה, במיוחד כשנוסח בית הכנסת בכל מנייניו האחרים הוא נוסח ספרד?


תשובה:
א. ניתן להחליף את נוסח התפילה מנוסח אשכנז לנוסח ספרד 1 , הן משום שרצון כל המתפללים הוא לשנות את הנוסח, והן משום שזה הנוסח המקורי שננהג בבית הכנסת.
ב. אם ח"ו השינוי עלול לגרום למחלוקת אין לשנות.
ג. אין לשנות ללא תאום עם רב בית הכנסת.




^ 1.בשו"ת מהרשד"ם או"ח סי' לה כתב שאין איסור של 'אל תיטוש תורת אימך' בשינוי מנהגים שאין בהם צד איסור, ואף לדעת המחמירים: שו"ת חתם סופר (חו"מ השמטות סי' קפח ד"ה אהו'), אגרות משה (ד או"ח ח"ב סי' כא) שסוברים כי אין לשנות נוסח כל עוד נשארו אנשים שהיו בעת המנהג הקודם וממשיכים לנהוג כך, בנידוננו כל המתפללים מתפללים נוסח ספרד כך שאין אף אחד שמתפלל בנוסח אשכנז כמנהג הקודם. ובנוסף לכל הנ"ל המנהג המקורי בבית הכנסת היה נוסח ספרד ולכן אין בעיה לחזור למנההג המקורי של נוסח ספרד.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il