יום א' כ' ניסן ה'תשע"ד
Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר

כסלן תשע"ב

אל תסתפקו במועט!


נערך על ידי הרב

מוקדש לרפואת
שירה מרים בת הילה

פעם פגש רבי יחיאל מאיר מגוסטינין קבוצה של חסידים. והנה הוא שומע את אחד החסידים אומר – 'הלוואי ואזכה להיות יהודי פשוט".
גער הרבי בחסיד ואמר: "אני בצעירותי חלמתי להיות מלאך. אמנם לא הגעתי למדרגה אליה שאפתי, אך לפחות הפכתי לרבי. אולם, אתה אם תשאף רק להיות יהודי פשוט, הרי גם לכך לא תזכה, ומה יצא ממך?"
'חולם חלומות' מצטייר בדמיוננו כאדם 'רחפן', הזוי, מנותק מהמציאות, שאין בכוחו להזיז עניינים בעולם המעשי.
אך, למרבה ההפתעה, מי שיתבונן בדמותו של יוסף הצדיק יגלה שיוסף היה איש החלומות הגדול ביותר בספר בראשית, ויחד עם זאת - האיש שעשה את כברת הדרך הארוכה ביותר בעולם המעשה.
תחנות חייו של יוסף שזורות בשלושה סבבים של חלומות – חלומותיו בעודו נער בבית אביו, חלומותיהם של שר המשקים ושר האופים וחלומותיו של פרעה. לעומתו, הדמויות האחרות בבראשית, כולל יעקב אבינו, זוכים למינון חלומות נמוך משמעותית.
בחיי המעשה, אם נשווה את כברת הדרך שעבר יוסף לדרכם של אבות האומה, נגלה שאברהם זכה במהלך חייו לעליה משמעותית בהונו, יצחק הוא אדם עשיר שהצליח להתעשר עוד ועוד. יעקב כבר עבר דרך ארוכה בהרבה, מעני מרוד שעבר במקלו את הירדן, הפך לאיש עשיר מאוד. אולם, הצלחתו המעשית של יוסף מאפילה על כולם – יוסף החל כעבד במצריים. עבד הוא אדם חסר סיכוי מבחינה חומרית, שהרי גם אם יצליח, כל רווחיו לאדונו. במצריים, המצב חמור שבעתיים, שהרי "מעולם לא ברח עבד ממצריים". בסיום חייו, הפך יוסף לבעל הבית במצרים, המעצמה העולמית, שהצליחה לכנס תחת הנהגתו את כל העושר העולמי. "כל כסף וזהב שבעולם, יוסף לקטו והביאו למצרים" (פסחים קיט).
אמור מעתה – חולם חלומות ואיש מעשה. הכיצד ילכו שניהם יחדיו?
לשם כך, עלינו להתבונן במגמות המתפתחות בחייו של יוסף, על פני תחנות החלומות השונות. וכאן אפשר לזהות כמה מגמות. הראשונה – בחלומות הראשונים של יוסף הוא חולם בצורה לטווח רחוק, אין לוח זמנים בחלום. יום אחד, אי שם בעתיד, הוא יהיה מלך. בחלומם של שר המשקים ושר האופים, מדובר כבר על לוח זמנים של שלושה ימים. בחלומו של פרעה, יש כבר הדגשה – "ועל הישנות החלום פעמיים, כי קרוב הדבר... וממהר האלוקים לעשותו". תכף ומיד ממש.
השניה – בחלומותיו של יוסף אין הוא מציב שום דרך מעשית לפתרון החלום. בחלומותיהם של שר המשקים ושר האופים הוא כבר פותר חלומות ומתאר כיצד הם יהפכו למעשיים, אך עדיין הוא משקיף מהצד ואין הוא נוטל חלק פעיל במימוש החלום. בחלום פרעה, יוסף כבר מציע את התוכנית המעשית לפתרון, והופך בעצמו לחלק מהפתרון. כלומר, במהלך חייו הוא הופך מחולם חלומות לפותר חלומות.
השלישית – בחלומות הראשונים, הקב"ה כלל לא נוכח. בחלומות שר המשקים ושר האופים – אלוקים מוזכר בפתרון אך לא בביצוע, "הלא לאלוקים פתרונים" אך כשיורדים לצד המעשי משליך יוסך יהבו על השר ושוכח את ה'. בחלומותיו של פרעה, אלוקים שולט גם בפתרון וגם במעשה – "כי נכון הדבר מעם האלוקים וממהר האלוקים לעשותו".
נמצאנו למדים יסוד חשוב לחיינו הפרטיים והציבוריים. חשוב שהאדם ישאף ויחלום. רק מי שישאף לגדולות יזכה לגדולות. אמת, בתחילה החלומות לא ברורים ואין לנו ציור מושלם כיצד לממשם, אך מי שידבק בחלומו, יפתחו לו אט אט דרכים למימוש שאיפותיו. מחזון ערטילאי יהפכו החלומות לקרובים וברי ביצוע.
כמובן, לשם כך עליו להיות גם אדם נחוש וחרוץ, ששולח ידיו בעולם המעשה ופותר וממש חלומות אלו. והעיקר – לבוא בענווה ולזכור שהכול תלוי ברצון ה' ואנו רק כלים לשליחותו.
וכך גם בחיי העם. יש הרואים את הקשיים ומעדיפים לקצץ בשאיפות הגאולה השלימה של עם ישראל. אך האמת היא שעלינו לחלום על אמת גדולה ושלימה, ובעזרת ה' יתגלו לפנינו אט אט הדרכים למימושה. כשהחשמונאים יצאו לקרב היה להם בעיקר חלום, אך ה' סייע לחלום, ונתן להם את הכלים המעשיים וגבורת המלחמה לממשו.
כבר אמר חכם אחד – 'סוף האמת לנצח'. האמת היחידה שלא ניצחה היא האמת שנושאיה לא האמינו בה וויתרו עליה.
בחומריות טוב להסתפק במועט, ברוחניות עלינו לחלום חלומות גדולים לתיקון עולם, ואור הגאולה יפציע! חנוכה שמח!
חזרה למעלה