בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • חיי שרה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

פרשת חיי שרה תשע"ב

undefined

הרב דב בערל וויין

תשע"ב
2 דק' קריאה
מציאת זיווג נכון תמיד הייתה עניין מסובך ולעתים אף מסוכן, וזה נכון גם היום. תשאלו כל הורה בימינו שיש לו ילדים שהגיעו לפרקם, וקרוב לוודאי שתשמעו סיפור של חרדה ותסכול, תלונות על הקשיים וכמה כל זה לא הגיוני.
בפרשת השבוע, אברהם מתמודד עם הצורך למצוא אישה לבנו יצחק. עיקר דאגתו היא שהכלה המיועדת תבוא מהמשפחה המורחבת שלו, ולא מבנות הכנענים. לכן המסורת היהודית תמיד ראתה במשפחה מרכיב חשוב בבחירת שידוך הולם. על אף שהמשפחה בוודאי איננה אמת המידה היחידה, אין ספק שזאת אמת מידה חשובה. חז"ל לימדו אותנו שהדיבור והשפה של הילד הם תמיד השתקפות של הדיבור והשפה של הוריו. אנשים שגדלים בסביבה ביתית שלווה ואוהבת, בבית עם מסורת וערכים יהודיים, בדרך כלל גדלים ונעשים יהודים גאים, שלווים ובעלי ביטחון עצמי. ילדים שגדלים במשפחה לא מתפקדת נאלצים לעבור משוכות גבוהות כדי להשיג תחושת ערך עצמי ולהגיע להישגים בחיים. גם הכנענים וגם המשפחה של אברהם בארם נהריים היו עובדי אלילים, אך במשפחתו של אברהם היו לפחות יציבות וכללי מוסר בסיסיים, תכונות שהיו חסרות בחברה הכנענית שהייתה יותר תאוותנית ומתירנית. זה היה החיסרון הגדול של החברה הכנענית, ואברהם סבר שזאת תכונה שאי אפשר להתגבר עליה באמת.
אליעזר, עבדו הנאמן של אברהם, מוסיף עוד דרישה בחיפוש שלו אחר אישה ליצחק. טוב לב ונכונות להקריב את הנוחות שלך למען טובת הזולת הם חלק מהאופי של יצחק. הוא גדל בבית שבו הדאגה לזולת הייתה עניין שביום יום. בעל ואישה צריכים להיות מתואמים כשמדובר בדברים כאלה.
אני זוכר שבשנות כהונתי כרב, היו בעלים וגם נשים שהיו מביאים לי כסף כדי שאתן אותו לנזקקים בקהילה, אך הזהירו אותי שלא לספר על המעשה הזה לבני או בנות זוגם. לפעמים היו סוגיות הלכתיות או משפחתיות חשובות שאילצו אותי לדחות את התרומה. אך סיטואציות כאלה תמיד העציבו אותי.
הבחינה שאליעזר עורך לרבקה היא נכונה, ומטרתה לחסוך מהזוג ויכוחים הרסניים בעתידם המשותף. מאחר שבבית אברהם ושרה מעשים טובים ונדיבות כלפי הזולת היו חלק מהשגרה של חיי המשפחה, רק בת זוג שתומכת בתפיסה הזאת יכולה להביא ליצחק אושר ושלווה. החברה הכנענית שסבלה, ואפילו היללה, את סדום ועמורה לא יכולה להניב בת זוג הולמת ליצחק.
בתורה מסופר לנו שיצחק אהב את רבקה. אהבה מבוססת על תכונות אופי וערכים משותפים, ולא רק על יופי ומשיכה גופנית. אולי לכן היא קשה כל כך להשגה בשביל אנשים רבים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il