בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • צניעות
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

למנצח שיר מזמרת?

מהפירושים על שירת דבורה עולה חשיבותן הרבה של הנשים ושירתן, בתנאי שתיעשה בנפרד * לא כדאי לצבא לוותר על חייליו הדתיים למען מופעי בידור מעורבים.

undefined

הרב יצחק הלוי

תשע"ב
4 דק' קריאה
"ותיקח מרים הנביאה אחות אהרן את התוף בידה ותצאןָ כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות. ותען להם מרים: שירו לה' כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים" (שמות טו, כ-כא). בסיומה של שירת הגברים: "אז ישיר משה ובני ישראל..." (שמות טו, א) מגיע תורן של הנשים לעלות לבמה. מעניין מדוע נתנו להן רק שורה אחת קצרה...
יש כאן עוד כמה שאלות. מהו "ותען להם מרים"? על איזו שאלה ענתה מרים? אם היתה כאן שירת נשים, היה לו לכתוב ולהתנסח כך: "ותען להן" ולא "להם"! ומדוע 'בחרה' מרים דווקא את השורה הזאת: "שירו לה' כי גאה גאה, סוס ורוכבו רמה בים", מתוך כל שירת הים?
בספר 'ילקוט לקח טוב' בשם ספר 'ילקוט מאמרים' בשמו של הג"ר ישעיה חשין זצ"ל מובאת תשובה אחת על כל השאלות הללו. "ותען" לדבריו, היא אכן תשובה לשאלה. כאשר נתבקשו הנשים להצטרף לשירתה של מרים, הן הקשו: "ולשמחה מה זה עושה?" (קהלת ב, ב) והסבירו: נכון, גם אנחנו טעמנו את טעם השעבוד וגם אנחנו נושמות לרווחה לנוכח השחרור המיוחל. ואולם, השחרור כשלעצמו איננו המטרה, איננו התכלית. היציאה ממצרים היא שלב בדרך להתגבשותנו כעם ולקראת קבלת התורה. זהו היעד! והרי הנשים פטורות מתלמוד תורה! אשר על כן, על מה יש להן לשמוח ולשיר? כך הקשו הנשים למרים. ומרים ענתה: להם, לגברים! כלומר, נשים יקרות, אל תזלזלו במעמדכן ובתפקידכן. אתן ניצבות לימין הגברים. יש לכן תפקיד חשוב בבניין הבית היהודי, בביצור התא המשפחתי. כלומר, המילה "להם" היא התשובה של מרים על השאלה: למה? ('למה', אותיות 'להם'). בלעדיכן אין סיכוי להקים בית, ואל נא תזלזלו בייעוד זה.
ואם תרצו, ממשיכה מרים, יש לי הוכחה עבורכן, שגדול כוחו של המסייע ככוחו של המבצע. שכן בטביעת המצרים בים סוף נאמר "סוס ורכבו רמה בים!" מילא, הרוכבים, מגיע להם! אבל הסוסים, מה הם אשמים? ואולם, מכיוון שאלמלא הסוסים לא היה כל סיכוי למצרים לקיים מרדף אחרי בני ישראל, והללו סייעו בידם לבצע את זממם, לכן נענשו אף הסוסים. גם אתן, ממשיכה מרים, מהוות נדבך מכריע וחשוב, ציר מרכזי בהקמת בית ישראל. וזה לבד מצדיק את העובדה שחלקכן בנס יציאת מצרים שקול לזה של הגברים. וזו מהווה סיבה מספיק טובה לצאת בשיר ובמחול.

תופים במדבר
חז"ל העלו את השאלה: מהיכן התופים במדבר? (רש"י על פי המכילתא) ותשובתם: מהמזוודות! כלומר? מפרש רש"י: מובטחות היו צדקניות שבדור, שהקב"ה עושה להם ניסים והוציאו תופים ממצרים! כולנו יודעים מהו פירושה של נסיעה של משפחה לשבת. זוהי לוגיסטיקה אחת גדולה. ישנו צורך בהתארגנות מסודרת. צריך לזכור שלא לשכוח שום פרט ושום פריט: בגדים לכל ילד, מוצצים, טיטולים, דייסות, טלית של שבת, שמלה לערב ושמלה ליום וכו' וכו'. והנה, בתוך כל ההתארגנות של היציאה ממצרים באשמורת הבוקר, מבקשת האישה העברייה לא לשכוח את התופים. ומן הסתם הגבר מתקומם: לשם מה התופים? זה בדיוק מה שחסר לנו עכשיו?! והאישה מרגיעה: חכו ותראו, כי עוד נזדקק להם לתופים במדבר. וכך אכן היה. ראו עד היכן הגיעה מידת האופטימיות והאמונה והביטחון של האמהות במצרים!
רש"י אף מעיר הערה חשובה שמתנגשת, אולי, עם פקודת מטכ"ל: "ותען להם מרים" - משה אמר שירה לאנשים. הוא אומר להם והם עונים אחריו. ומרים אמרה שירה לנשים.
מרים לא ניסתה לבאר לנשים את חשיבות שירתן כגורם המעלה את המורל לגברים... לכאורה, יכלה מרים לגלגל עיניים לשמיים ולהסביר לבנות ישראל את 'חשיבות' הופעתן בשירה מול בני ישראל כגורם (מ)'מלכד': רק כך נוכל למגר את האויב... אין לכן מושג, נשים יקרות, כמה זה חשוב שתופיעו ב'טקסים הממלכתיים' של הצבא, בסיום קורסים וסתם כך בערבי ה(אוי ואב)וי!
אילו לא היינו אנכרוניסטים, היינו מציגים את עמדתה של מרים בצורה הרבה יותר משכנעת מכפי שהציגה אותה מרים בעצמה. אני הייתי שם בפיה של מרים מילים גדולות והתנסחות בומבסטית כמו למשל: דעו לכן, נשים יקרות, נושא שירת נשים הוא 'עניין בטחוני' חשוב ממדרגה ראשונה! עובדה היא, שהרמטכ"ל ומפקד קורס קצינים ואפילו הרבצ"ר נדרשים אליו. ב"ה, הגענו למצב שבו מפקדים מתרווחים בכורסותיהם בסלון ונהנים מהשלום ששורר בכל פנה בבית... בעיית ההתחמשות הגרעינית האיראנית נפתרה. האיום בחזית הצפונית קטן עלינו. בעיות של ביטחון פנים, מה זה בכלל? ובקיצור, זכינו למימוש חזונו של הנביא ישעיהו: "וכתתו חרבותם לעתים וחניתותיהם ל(מ)זמרות". מהיום ואילך הצבא צועד על זמרתו. אין צורך לנצח במלחמה, אלא "למנצח שיר מזמור". ואולי: למנצחת את הצבא. או למנצח שיר מזמרת...
ואולם, מרים לא השתמשה בטיעונים כאלה. משום שטיעונים כאלה אינם 'עוברים מסך'. לצערנו הרב, יש בנו תחושה כואבת שהבנים היקרים האלה, שכל חפצם לשמור על קלה כבחמורה בצבא, טובים לבשר תותחים אבל אין אפילו ניסיון קל להתחשב ברגשותיהם. מי שחושב שניתן לוותר על אותם חיילים חדורי מוטיבציה ומלאי אידיאלים בשירות הצבא, טועה טעות חמורה. מי שחושב ש'שירת הברבור' של זמרת במופע רשמי בצבא יכולה להוות תחליף ללוחם חדור אמונה וביטחון ומוטיבציה, שינסה, אבל זה מסוכן! לא ניתן לוותר כל כך בקלות על אחוז כה גבוה של מתגייסים ליחידות קרביות לטובת תחליף כה מפוקפק.
ההלכה לא תשתנה לעולם. ההלכה אינה עצה ואינה בגדר המלצה! רמטכ"ל מתחלף ואף גם רבצ"ר, "ודבר אלוקינו יקום לעולם!" (ישעיה מ, ח).
מרים, בשירת הנשים שלה ביחד עם בנות ישראל, העלתה את הנשים אל אותו הרף שעליו עומדים הגברים. אבל לא עמהם!
מתוך העיתון בשבע
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il