- משנה וגמרא
- ברכות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
ברכות - דף כו
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(כו. תחילת הפרק – כו: 3 שורות מלמטה)
א. זמן תפילת השחר
במשנה – ת"ק עד חצות, ר"י – 4 שעות.
קושיות:
- לחומרא – בנץ כדי שיסמוך גאולה לתפילה.
תשובה – זה לותיקין.
- לקולא – הרי אפשר להשלים גם אחרי (רי"ח – טעה ולא התפלל שחרית, מתפלל מנחה שתיים).
תשובה – מקבל שכר תפילה, אך לא שכר תפילה בזמנה.
ב. תפילת תשלומין
A. מנחה
איבעיא להו – האם אפשר להשלים את מנחה בערבית?
צדדי הספק –
לא – התפילה במקום קרבן, ועבר יומו בטל קרבנו,
כן – התפילה היא רחמים ולא תלויה ביום.
תשובה בשם רי"ח – יכול להשלים (וכן ברייתא בתחילת ע"ב).
B. קשה – מעוות לא יוכל לתקון – שביטל תפילה.
תשובה – שם ביטל במזיד.
רב אשי – דייקא: "ביטל".
C. הבדלה בהשלמה
ת"ר -
כשמשלים מנחת שבת במוצ"ש, מבדיל בראשונה.
הבדיל בשנייה – הראשונה לא נחשבת, ויתפלל שוב.
קשה – שכח הבדלה אינו חוזר. קשיא (לא דחייה סופית).
[תשובה אפשרית (רב האי גאון) – אכן תפילה בלי הבדלה נחשבת. רק כאן שהוא מתפלל שתיים, כיוון שהבדיל בשנייה הוא החשיבה כראשונה].
(הזכרנו לעיל שתפילות כנגד הקרבנות. אגב זה:)
ג. הבסיס לתפילות
A. הדעות באמוראים ובברייתות
רי"ס בר' חנינא – אבות תיקנום (ותניא כמותו)
ר' יהושע בן לוי – כנגד תמידין (ותניא כמותו, שהמחלוקת לגבי הזמנים היא מחלוקת בזמני הקרבנות).
B. קושיא ממשנתנו על רי"ס בר"ח
שיטת ר"י – מנחה עד פלג המנחה
[בירור כוונתו: האם התכוון -
עד החצי של מנחה גדולה (1/4 9(
או של מנחה קטנה (3/4 10)? מכריעים כך מברייתא].
ממילא קשה על שיטת ר"י קשה על רי"ס בר' חנינא!
תשובה – גם לשיטתו, אסמכינהו רבנן על הקרבנות.למה הכל אסור בתשעה באב?!
אוצרות בלב הים
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
דווקא בשעות (הכי) חשוכות של הלילה - מתחיל להשתפר
מה מחבר שמיים וארץ?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
אחדות זו מעבדה של בירורים
קילוף פירות וירקות בשבת
הלכות שטיפת כלים בשבת
מה המשמעות הנחת תפילין?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד