ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מה הסיכום שלך?

דף הבית בית מדרש פרשת השבוע חומש דברים עקב Bookmark and Share
גירסת הדפסה
שלח לחבר

תשע"ג

מה הסיכום שלך?


נערך על ידי הרב

מוקדש לרפואת
מעוז נריה בן הדס

לאחרונה, ישבתי בדיון ארוך ומעמיק, בהשתתפות אנשים רבים, שהעלו דעות שונות בנושאים העומדים על הפרק. את הדיון ריכז אדם מבוגר ומכובד, שלצד ריכוז הדיון, הביע גם הוא את דעתו בנושאים הנידונים. במספר נושאים, חלקתי על עמדותיו, והבעתי דעות אחרות מדעותיו.
והנה, הגיע שלב הסיכומים. בציפייה דרוכה, הקשבתי לסיכומו של המנחה וציפיתי לשמוע את שקלול כלל הדעות, אך, לאכזבתי הרבה, המנחה שם דגש על סיכום דעותיו האישיות בדיון, והתעלם מדעות חשובות שחלקו עליו.
מוכר? (זה קורה בדיונים רבים, וכשמדלגים על דעותיך – זה מרגיז!)
לכל אדם - סיכום משלו!
פעמים רבות אנשים יוצאים משיעורים/ התייעצות עם רב, וכששואלים אותם – מה נאמר בשיעור/ מה אמר הרב? מקבלים תשובות שונות, כי לכל אדם זווית משלו.
גם לתורתנו הקדושה – סיכום משלה. בחלק הראשון של ספר דברים, חוזר משה רבינו אדון הנביאים, האדם הגדול שלא קם כמותו עוד, אשר זכה שתורת ה' נקראת על שמו – "זכרו תורת משה עבדי", ומסכם את אשר אירע לישראל בארבעים שנות המדבר.
כל דרשן מתחיל, מתקשה לדרוש בשבתות דברים – עקב על פרשיות השבוע. הפרשות סובבות סביב אירועים קודמים, שחוזרים ומתבארים בפרשות אלה. וכך, סובבות הדרשות סביב האבל והנחמה הקשורים לחורבן המקדש, ובהמשך – הרב מתארח בבית כנסת אחר עקב ימי בין הזמנים/ החופש הגדול.
דומה, שבשבתות אלו ניצב בפנינו אתגר גדול – להבין את הסיכום הגדול והמיוחד של משה רבינו בדבר ה'. הקב"ה, דרך עבדו הנאמן, מעוניין להדגיש בפנינו זוויות מבט במאורעות המכוננים שעברנו במדבר. הסדר הכרונולוגי אינו עיקר העניין, כי אם התוכן הרוחני שנלמד ממאורעות אלו.
נקודה בולטת מאד בפרשיות אלה היא השינוי בסדר המאורעות. פרשת דברים עוסקת בציווי להיכנס לארץ, בחטא המרגלים ובכיבוש עבר הירדן המזרחי, פרשת ואתחנן עוסקת במעמד הר סיני, ורק בפרשת עקב אנו מגיעים לחטא העגל ולתהליך התשובה שעברנו בעקבותיו. (יותר מזה – פרשת דברים אף כורכת את מינוי שרי האלפים וכו' בסדר הכניסה לארץ, כאשר בתורה נושא זה מופיע לפני מתן תורה). כך קודמים המאורעות שאירעו לאורך חומש במדבר למאורעות ספר שמות.
נמצא, שנושא ארץ ישראל הוא הבסיס שעליו עומד כל תהליך הבניין הרוחני של ישראל, ובו פותח משה רבינו. אך משה רבינו לא מסתפק בבסיס זה בלבד, והוא תובע תהליך שלם של בניין רוחני בקבלת התורה וזהירות מנפילה בחטא, שבלעדיו לא יכון הבניין.
נקודה זו מדגיש משה בדברי המוסר הרבים המלווים את תיאור המאורעות. לדוגמא – בסוף פרשת עקב – "כי אם שמור תשמרון את כל המצוה הזאת... והוריש ה' את כל הגויים האלה מלפניכם... כל המקום אשר תדרוך כף רגלכם בו לכם יהיה...".
בימים אלה, כשלצערנו, יצר השנאה והמחלוקת משתולל בין מחנות תופשי התורה, עלינו לקרוא בקול גדול לנציגי הציבורים השונים – די! מצאו את הדרך להידברות. מצאו את הדרך לכך שנאחז גם בארץ ישראל וגם בתורה. גם בתורה וגם בארץ ישראל. שניהם באיום כרגע. ובמקום ליצור, חלילה, ניגוד בין השניים, ולהידרדר לתהום, עלינו לאחדם ולהתרומם מעלה מעלה!
חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il