- משנה וגמרא
- פסחים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
מסכת פסחים דף מ"א
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(מא. 9+ עד מב. רבע עליון)
חלק א - צורת הכנת הפסח
שמות פרק יב, ח-ט -
וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר בַּלַּיְלָה הַזֶּה צְלִי אֵשׁ וּמַצּוֹת עַל מְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ:
אַל תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ נָא וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל בַּמָּיִם כִּי אִם צְלִי אֵשׁ רֹאשׁוֹ עַל כְּרָעָיו וְעַל קִרְבּוֹ:
א. מניין שאסור בישול גם בשאר משקים? (כדין המשנה)
מקור | ת"ק – קל וחומר ממים (שמים לא מפיג טעם מהבשר ומשקים כן). | רבי - וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל – מכל מקום. |
מאי בינייהו – צלי בקדירה ללא מים (מבושל בנוזלים שלו) | מותר – כי לא מפיג טעם | אסור – "מכל מקום". |
| מה לומד מ"וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל"? שאם צלה ואחר כך בישל חייב. 1. רב כהנא - דווקא לרי"ס שאם אפה מצה ואז בישלה לא יוצאים (יש משמעות לבישול אחרי האפייה). 2. עולא – גם לר"מ ששם חולק, כאן חייב כי נלמד מ"וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל". |
|
(מא. שליש תחתון)
ב. שרוף, חי, מבושל בחמי טבריא
מצד אחד – אין בהם את הלאו המפורש ("נא ובשל מבושל אמרתי לך"),
מצד שני בברייתא לגבי חי, וברב חסדא לגבי חמי טבריא – לומדים שאסור מ"כי אם צלי אש".
מלקות –
על נא ומבושל לוקים,
על הלאו שבכללות –
רבא – גם לוקה.
אביי – 1. בפנ"ע כן, אך לא בנוסף ללאו רגיל.
2. לא לוקים כלל.
לכן:
| רבא | אביי |
נא (לאו מפורש) | 2 (לאו + לאו שבכללות) | 1 (לאו) |
מבושל (לאו מפורש) | 2 | 1 |
נא + מבושל | 3 (2 לאו + לאו שבכללות) | 2 (2 לאו) |
חי (לאו שבכללות) | 1 | או – 1 או – 0 |
(מא: רבע עליון)
חלק ב - אכילת בשר פסח בערב פסח
(מא: 8-)
א. אכל צלי מבעוד יום -
אסור - "ואכלו את הבשר בלילה הזה צלי אש".
האם לוקים?
זה לאו הבא מכלל עשה, ולכן בפשטות לא לוקים,
אך בברייתא לוקים, כר"י כשכתוב "לאמר" לוקים.
למרות שאסור, בברייתא למעלה – לא פסל עצמו מבני חבורה.
(מא: רבע עליון)
ב. אכל נא מבעוד יום
ברייתא א – פטור.
ברייתא ב – פטור.
הוה אמינא לומר שחייב על נא:
- 1.בלילה וביום: אם בלילה שחייב בצלי אסור בנא, ביום שאסור בצלי אינו דין שאסור בנא?
- 2.רק ביום: ביום היה איסור אכילה כללי – "ואכלו את הבשר בלילה הזה" (צלוי ונא), והאיסור הותר בלילה (צלוי), אולי נאמר שהותר גם נא, ושאיסור הנא מתייחס רק ליום?
ת"ל – "אַל תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ נָא וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל בַּמָּיִם כִּי אִם צְלִי אֵשׁ" – איסור נא הוא דווקא כשיש מצוות צלי (בלילה).
C. רבי בישלו מבעוד יום ואכל בלילה – לוקה (המשך ברייתא ב).
מקור – "בשל מבושל".
(משינוי הלשון לומד שני דברים – 1. בכל משקים (צלי קידר, כדלעיל בחלק א). 2. בישל ביום ואכל בלילה).
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
אחדות זו מעבדה של בירורים
למה הכל אסור בתשעה באב?!
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מהפרי ועד הגאולה
אוצרות בלב הים
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך ללמוד גמרא?
מה חשוב לשים לב כשמדליקים נרות שבת?
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?