בית המדרש

  • מדורים
  • הרב עובדיה יוסף
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

הרב עבדיה יוסף זצ"ל

בקיאות נדירה ופסיקות אמיצות

undefined

הרב יואל קטן

תשע"ד
2 דק' קריאה
הרב עובדיה יוסף איננו. הרב זצ"ל זכה להיות פעיל ובמלוא כוחותיו הרוחניים עד השבועות האחרונים לחייו, ובצ"ג שנותיו למד ולימד, שמר ועשה וקיים בקנה מידה אדיר. האריכו ועוד יאריכו בתיאור פעליו הרבים ודמותו המיוחדת במינה, שכמו כל אישיות גדולה וחריגה בעוצמתה עוררה גם התנגדויות ולעיתים אף סימני שאלה. אך כל אלו אינם ממעיטים מגדולתה של הדמות היחידאית הזו, שזכינו שחיה בדורנו, לצדנו, עד הימים האחרונים. תנצב"ה.
כאן נעסוק בקיצור בתורתו שבכתב: בהקדמה לספרו 'יחווה דעת', תשובות קצרות יחסית שיסודן בפינת ההלכה השבועית ששודרה בקול ישראל מדי ערב שבת במשך שנים, מציג הרב את עצמו: "אברך את ה' אשר יעצני ושם חלקי ממזכי הרבים בהרבצת התורה בישראל... ותהילות לה' יתברך כי גבר עלי חסדו, ואלפים ורבבות משלומי אמוני ישראל שוחרי תושיה בארץ ובתפוצות מאזינים לתשובותיי בהלכה. ובהיות כי רצה ה' פועלי ונתנני לחן ולחסד לפני שומעי לקחי, ורבים אומרים מי יראנו טוב ומפצירים בי להוציאם לאור העולם... למרות טרדותיי הציבוריות אשר השתרגו על צווארי, לא יתנוני השב רוחי, נעתרתי לבקשתם שיש בה משום זיכוי הרבים".
סדרה זו בת ששת הכרכים עומדת לצדה של אחותה הבכירה – עשרת הכרכים הגדולים של שו"ת 'יביע אומר', המלאים וגדושים במאות תשובות לשאלות מכל חלקי השולחן ערוך, כשכל תשובה היא מעשה אמן של ניתוח הבעיה והצגת כל הרקע ההלכתי הרלוונטי מדברי חז"ל והראשונים (גם נדירים יחסית, שלא תמיד מקובל להשתמש בהם כמקורות פסיקה), ופריסת כל דברי האחרונים בנושא בבקיאות מדהימה, תוך הסקת מסקנות ודחיית דעות שלא נראו לו, הכול בשפה עשירה, ברורה ומליצית כאחד. בכמה הזדמנות הרב תמה, ואף זלזל, בפוסקים בני דורנו שאינם בוחנים כדבר מובן מאליו את תשובותיהם ופסקיהם של הקודמים להם שדנו בשאלה שבה הם עוסקים: "אם הם אינם רואים צורך ללמוד בספרי האחרונים – מי ילמד בספריהם?" שאל הרב עובדיה.
עשרת הכרכים של 'יביע אומר', ואלו שבוודאי יבואו אחריהם מתוך תשובותיו וחידושיו ופסקי דיניו שעודם בכתובים (הרב זצ"ל עסק בחודשים האחרונים בהכנת כרך י"א), הם פאר יצירתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל. אך לצדם עומדים עוד עשרות ספרים חשובים ביותר, ביניהם שלושת כרכי 'טהרת הבית' – ספר יסוד עמוק ומקיף על הלכות טהרת המשפחה; תריסר כרכי 'חזון עובדיה' על שבת ומועד ועוד; שמונת כרכי 'הליכות עולם' - בירורי הלכה, ובהם דחייה שיטתית של פסקי הבן איש חי, שנטה לעיתים קרובות מפסקי מרן הבית יוסף; סדרת 'מאור ישראל' מרובת הכרכים – חידושים על התלמוד והרמב"ם, דרשות, ועוד רבים נוספים.
אי אפשר להתעלם גם מפירות-פירותיו – הסדרה הפופולרית המקיפה של בנו הראשון לציון הרב יצחק יוסף - 'ילקוט יוסף' המבוססת על פסקיו; סדרת הספרים של בנו הרב משה 'הלכה ברורה'; ספריו של מזכירו הרב יהודה נקי 'מעיָן אומר' – י"ג כרכים של פסקי הלכה שנכתבו מתוך תשובות הרב לשואלים, ועוד אחרים.
אשרינו שזכינו בדורנו למעיין התורה האדיר הזה, לכמות ולאיכות הנדירים של תורת הרב עובדיה יוסף זצ"ל. בהמשך בניין התורה בארצנו, אשר לו תרם כה רבות, ננוחם.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il