בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • הלכה יומית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

טיפולי שיניים ושאלות על בשר וחלב

undefined

בית מדרש ג. אסף

שבט תשע"ד
2 דק' קריאה
עיקרי ההלכות
א. סתימה בשיניים וכן כתר או גשר, לא משנים את דין ההמתנה, לפי שאינם בולעים טעם יותר מהשיניים עצמם.
ב. טעה ובירך על מאכל חלבי, בזמן שאסור לאוכלו (כי חייב להמתין אחר אכילת בשר)-
לרוב הדעות יטעם מעט, כדי שלא תהיה ברכה לבטלה. ויש אומרים שאסור לאכול אלא יאמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד'.

א. מי שיש לו סתימה, כתר או גשר בשיניים, האם יש להחמיר יותר בהמתנה?
התפתחות הרפואה בדורות האחרונים מביאה עמה שאלות הלכתיות רבות.
אחת מהשאלות שהובאו בפוסקים היא האם מי שיש לו סתימה בשן, כתר או גשר, צריך להחמיר באכילת חלב אחרי בשר (ולהיפך) מאחר ואולי החומר שממנו עושים את הסתימה, הכתר או הגשר, בולע את טעם הבשר, כמו כלים שבולעים טעם (ולכן צריך כלים נפרדים לחלבי ובשרי).
למעשה הפוסקים מקלים בזה מכמה טעמים:
א. החומר ממנו עשויות הסתימות אינו בולע3.
ב. האוכל שמכניסים לפה אינו חם בשיעור 'חום שהיד סולדת בו', ולכן אין בכוחו להבליע טעם בסתימה בכתר או בגשר4.
ג. החום שבפה מקלקל את הטעם הבלוע, ולכן אפילו בפחות מ24 שעות נחשב הטעם לטעם פגום5.
*דין שינים תותבות יבואר בשבוע הבא בעז"ה.

ב. בירך על מאכל חלבי לאחר אכילת בשר
כבר למדנו שאחרי אכילת בשר יש להמתין לפי רוב הדעות שש שעות.
שאלה מעניינת מתעוררת במקרה הבא:
אדם אכל בשר, ובתוך שש השעות שאחר האכילה בירך ברכה ראשונה על מאכל חלבי ולפני האכילה נזכר שהוא בשרי.
מה יעשה? אם יאכל, נמצא שאכל מאכל חלבי בזמן שהיה אסור בכך. אולם, אם לא יאכל, נמצא שבירך ברכה לבטלה?
הפוסקים חלוקים בשאלה זו:
א. דעת הלבושי מרדכי והשדי חמד שעדיף שלא יאכל ונמצא שבירך לבטלה.
השדי חמד מנמק זאת בכך שבמעשה האכילה עובר על האיסור בפועל, אך לגבי ברכה לבטלה האיסור קורה ממילא מאחר וכשבירך עשה זאת בטעות.
אמנם, כתב השדי חמד שאם עברו כבר ארבע שעות מהאכילה עדיף שיאכל, לפי שיש שיטות שחשבון שש שעות הוא בשעות זמניות, ובחורף שש שעות זמניות הם ארבע שעות קבועות1.
ב. דעת היביע אומר ורוב הפוסקים היא שעדיף שיאכל מעט ולא יעבור על איסור ברכה לבטלה, למרות שבאכילה זו עובר על האיסור לאכול חלב אחרי אכילת בשר.
אחד הטעמים שהביא היביע אומר הוא שמאחר שלגבי איסור בשר בחלב יש ראשונים המתירים לאכול חלבי מיד אחרי ברכת המזון וסילוק השלחן, ולעומת זאת איסור ברכה לבטלה הוא חמור (שיש אומרים שהוא לאו דאורייתא) 2.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il