בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • בא
לחץ להקדשת שיעור זה

פרשת בא תשע"ה

undefined

הרב דב בערל וויין

תשע"ה
2 דק' קריאה
הסיפור על בני ישראל שסובלים תחת שעבוד מצרים מגיע לשיאו בפרשת השבוע הזאת ובפרשה שנקרא בבית הכנסת בשבוע הבא. התורה לא עוסקת בחשיבות ההיסטורית או הפוליטית של האירוע העצום הזה. היא מספרת לנו על המכות שניחתו על מצרים, על העקשנות של פרעה, ועל הכניעה של המצרים, בסופו של דבר, לדרישות משה.
אך התורה לא מספרת לנו בשום אופן על ההשלכות הגיאו-פוליטיות של יציאת בני ישראל ממצרים. תחת זאת, כל פרשיות התורה שנקרא כל השנה יעסקו באופן בלעדי כמעט ביחסיו של הקב"ה עם עם ישראל ובהוראות שהוא נותן לו.
גם כאשר אומות ואנשים אחרים מוזכרים או מתוארים בתורה, זה נעשה רק בהקשר של הקשר הישיר שלהם לעם ישראל. לכן יש בהחלט מקום להתפלא על הבחירה בסוג סיפור בלעדי כזה שלוקה, כביכול, בשנאת זרים. העם היהודי תמיד היה רק אחוז קטן לא מאוכלוסיית העולם בלבד אלא גם מאוכלוסיית המזרח התיכון עצמו.
ארץ ישראל, המולדת של העם היהודי, היא ארץ קטנה מאוד שמשתרעת על חלק מזערי משטחי האדמה העצומים של המזרח התיכון. מדוע התורה בוחרת להתעלם, כביכול, מכל שאר החברה האנושית ומן המציאות הגיאו-פוליטית שמסביב ומתרכזת רק בסיפורו של עם קטן שמתיישב בחלקת אדמה זעירה בעולם? סוגיית הבלעדיות של העם היהודי מצויה גם היום בשורשם של הרבה ויכוחים פנימיים וחיצוניים בעניין מדינת ישראל והעם היהודי.
סיפור יציאת מצרים הוא הבסיס לתפיסה שהעם היהודי הוא יחיד במינו ואיכשהו מיוחד מכל העמים ששוכנים בעולם. כפי שהתורה מכריזה, "הנהיה כדבר הזה... הניסה אלוקים לקחת לו גוי מתוך גוי?"
היו עמים רבים שהתקוממו נגד עריצים והצליחו להשיג חירות לאומית, אך הסיפור של יציאת מצרים ושל העם היהודי נשאר יחיד ומיוחד במינו. וזאת משום שהמטרה של יציאה מצרים לא הייתה חירות לאומית ונוחות אישית בלבד אלא גם, כפי שאומרים לא פעם משה והתורה עצמה, הייעוד של העם הזה כאור לגויים, כעם נבחר, ממלכת כוהנים וגוי קדוש שמוקדש לעבודת האל.
בגלל רמת החירות הגבוהה יותר הזאת, יציאת מצרים מסמלת את העובדה שהעם היהודי הצליח לשרוד ולשגשג גם בתנאים קשים ביותר לאורך כל הדורות. לכל אורך ההיסטוריה התמודד העולם הלא-יהודי עם התעלומה והשאלה כיצד הצליח העם היהודי להמשיך להתקיים כך. היהדות וערכיה הצליחו לחלחל גם לחברה הלא-יהודית והשפיעו על כל המגזרים של האנושות. אפשר לומר שבמעמד הבלעדי שמקבל העם היהודי בתורה ובאורח החיים היהודי טמונה גם האוניברסאליות שהעם היהודי הצליח השיג. הפרדוקס של הבלעדיות והאוניברסאליות של העם היהודי הוא אחד הפרדוקסים הגדולים בסיפור של האנושות.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il