בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • נצח ישראל למהר"ל
לחץ להקדשת שיעור זה
י"ד אייר התשע"ה

פרק י' חלק ט'

undefined

בשביל הנשמה

י"ד אייר התשע"ה
3 דק' קריאה
שיתף הקב"ה שמו בישראל, וזה סוד קיומם בגלותם ובארצם
וּבַיְרוּשַׁלְמִי דְּתַעֲנִית (פ"ב ה"ו): רֵישׁ לָקִישׁ בְּשֵׁם רַבִּי יַנַּאי אָמַר: 1 שִׁתֵּף הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל. לְמַה הַדָּבָר דּוֹמֶה? לְמֶלֶךְ שֶׁהָיָה לוֹ מַפְתֵּחַ 2 פַּלְטְרִין קְטַנָּה, אָמַר: אִם אֲנִי אַנִּיחַ הַמַּפְתֵּחַ כְּמוֹ שֶׁהִיא, הֲרֵי הִיא אֲבוּדָה, אֶלָּא הֲרֵי אֲנִי 3 קוֹבֵעַ בָּהּ שַׁלְשֶׁלֶת, שֶׁאִם תִּהְיֶה אֲבוּדָה, תִּהְיֶה הַשַּׁלְשֶׁלֶת 4 מֻנָּח עָלַי. כָּךְ אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אִם אֲנִי מַנִּיחַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֲרֵי הֵם אֲבוּדִים בֵּין הָאֻמּוֹת, אֶלָּא הֲרֵי אֲנִי מְשַׁתֵּף שְׁמִי הַגָּדוֹל בָּהֶם, מַה טַּעַם? וְיִשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי וְיֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְנָסַבּוּ עָלֵינוּ וְהִכְרִיתוּ אֶת שְׁמֵנוּ מִן הָאָרֶץ, וּמַה תַּעֲשֵׂה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל (יהושע ז, ט), שֶׁהוּא מְשֻׁתָּף בָּנוּ, עַד כָּאן. וּבֵאוּר עִנְיָן זֶה, כִּי הָעוֹלָם הַזֶּה הוּא פַּלְטְרִין שֶׁל מֶלֶךְ, וְיִשְׂרָאֵל הֵם מַפְתֵּחַ שֶׁל פַּלְטְרִין, שֶׁאִם אֵין יִשְׂרָאֵל הֲרֵי דּוֹמֶה לְפַלְטְרִין שֶׁהוּא סָגוּר. וְכַאֲשֶׁר הַפַּלְטְרִין סָגוּר, אֵין הַפַּלְטְרִין מְשַׁמֵּשׁ כְּלוּם, וְלֹא נִקְרָא בַּיִת, כִּי אֵין לוֹ פְּתִיחָה. כָּךְ אִם אֵין יִשְׂרָאֵל, אֵין הַפַּלְטְרִין, שֶׁהוּא הָעוֹלָם, מְשַׁמֵּשׁ כְּלוּם, וְהוּא סָגוּר, וּכְאִלּוּ אֵין שֵׁם פַּלְטְרִין עָלָיו כְּלָל. וּלְפִיכָךְ נִקְרָא יִשְׂרָאֵל מַפְתֵּחַ קְטַנָּה, שֶׁהֵם אֻמָּה קְטַנָּה, וְהֵם הַמַּפְתֵּחַ שֶׁל הַפַּלְטְרִין הַגְּדוֹלָה. וּכְבָר הִתְבָּאֵר, כִּי יִשְׂרָאֵל נֶחְשָׁבִים שֶׁהֵם כְּמוֹ 5 צוּרָה אֶל הָעוֹלָם, וּלְכָךְ מְדַמֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל לְמַפְתֵּחַ, שֶׁהַמַּפְתֵּחַ פּוֹתַחַת הַטְּרַקְלִין עַד שֶׁהִיא פְּתוּחָה. וְכַאֲשֶׁר אֵין הַמַּפְתֵּחַ, הַפַּלְטְרִין הִיא סְגוּרָה, וְהוּא כְּמוֹ 6 גָּלְמֵי כְּלֵי עֵץ, אֲשֶׁר הוּא סָתוּם וְאֵין לוֹ בֵּית קִבּוּל, וְאֵין לָהּ צוּרַת טְרַקְלִין, שֶׁהוּא פָּתוּחַ.
________________________________
במסכת תענית בתלמוד הירושלמי, אמר ריש לקיש בשם רבי ינאי, 1 קרא הקב"ה לישראל בשם זה, כדי ששם האל יהיה בשמם. למה הדבר דומה? למלך שהיה לו מפתח קטן 2 של היכל. אמר המלך, אם אשאיר את המפתח כמות שהוא הרי הוא הולך לאיבוד, אלא 3 אקשור בו שרשרת, שאם ילך לאיבוד, הרי השרשרת 4 קשורה אלי. כך אמר הקב"ה, אם אני מניח את בני ישראל בין האומות הרי הם אבודים, אלא אשתף שמי הגדול בהם, כמו שנאמר: וישמע הכנעני ויושבי הארץ ונסבו עלינו והכריתו את שמנו מן הארץ, ומה תעשה לשמך הגדול, שהוא משותף בנו. ביאור משל זה, העולם הזה הוא היכל המלך, ישראל הם המפתח של ההיכל. אם לא היו ישראל בעולם, דומה הדבר להיכל שאין לו פתח, והיכל שאין לו פתח אינו משמש לכלום, ולא ראוי להקרא היכל. כך העולם, אם לא היו ישראל בעולם, לא היה העולם ממלא את ייעודו, וכאילו אין שם עולם עליו. לכן נמשלו ישראל למפתח קטן, כי הם אומה קטנה, אבל הם המפתח להיכל הגדול. כבר בארנו, שישראל 5 משלימים את העולם ונותנים לו את צורתו. לכן דומים ישראל למפתח, שהוא פותח את ההיכל, ומאפשר להיכל לשמש בתפקידו כהיכל, כי כשההיכל סגור, הרי הוא 6 כבול עץ סתום, שאין לו בית קיבול ואינו כלי. כך ההיכל אינו היכל כשהוא סתום, והוא היכל רק כשהוא פתוח.

ביאורים
כדי להבין לעומק את הקשר שבין הקב"ה לבין עם ישראל, חז"ל השתמשו במשל. נתאר לעצמנו ארמון גדול ומפואר שניתן ליהנות ממנו, ולהשתמש בו לצרכים רבים. אלא שהארמון הוא מעין כלי, שכדי ששימושיו הרבים יֵצאו אל הפועל הוא זקוק לאנשים שיפתחו אותו וישתמשו ויעשו בו שימוש נכון המתאים לו. כל עוד הוא נעול או שמשתמשים בו בעלי חיים, אין בו כל תועלת. ניתן יהיה ליהנות ממנו רק אם יפתחו אותו ויעשו בו שימוש הולם.
חז"ל דימו בדבריהם את העולם כולו לארמון גדול, ואת עם ישראל למפתח. לעולם יש פוטנציאל גדול שאותו קבע לו הבנאי של הארמון – הקב"ה, אלא שהיכולת שלו להיות נאמן להגיע לתוצאה המקווה תלויה בכך שעם ישראל הם אלה שיהיו 'בעלי המפתחות'. הם אלה שילמדו את העולם את המוסר האלוהי, שיגלו בעולם הזה את הקדושה, ויורו דרך איך לקדם ולרומם את העולם כולו.
חז"ל הוסיפו וביארו שהקב"ה קושר את עם ישראל אליו, כמו מפתח שבעליו קושר אותו בשלשלת, וזה מה שמקנה לעם ישראל את היכולת להתקיים במשך כל הזמנים (עניין זה יבואר בהמשך).

הרחבות
* כוחותיו הגנוזים של עם ישראל
וְיִשְׂרָאֵל הֵם מַפְתֵּחַ שֶׁל פַּלְטְרִין. בעניין זה הרחיב הרב יששכר תמר : "אף שהוא (המפתח) קטן בכמותו הרי הוא גדול בערכו לאין שיעור. לפיכך עליו (על המלך) לדאוג שלא יאבד המפתח הקטן... מה עושה המלך? עושה לה שלשלת, שאם אבדה, השלשלת מוכיחה עליה. כך הם ישראל שבגלל החורבן היא אומה קטנה הפזורה בארצות הגויים, אבל היא דומה לפלמנטריא (תיבה) קטנה המלאה תעודות ישראליות אנושיות בעלי ערך עולמי, ותמצא באומה זו כל כלי יקר ואבני חפץ המשמשים אור לגויים ההולכים בחשיכה. ברם צפויה לה סכנת התבוללות מפאת מיעוט כמותה. מה עשה הקב"ה? שיתף שמו 'אל' בשם האומה ששמה 'ישראל', כלומר שקיים שיתוף אלוהי בכח עליון שלא ניתן לנצח, והאומה הפלמנטריא חיה וקיימת בתוך אומות גדולות שנשכחו זכרם מדורות קדומים" [עלי תמר ב, עמוד שיט]. הרב תמר מדגיש כי ישראל הינם בעלי יעוד גם בגלות בכך שהם משמשים אור לגויים. דבר זה גורם חשש שיאבד המפתח, שתתבולל האומה! עובדה זו הביאה לכך שהקב"ה טבע באומה הישראלית טבע ייחודי שאינו נתון לבחירה אנושית, השומר על ישראל.




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il