בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • נצח ישראל למהר"ל
לחץ להקדשת שיעור זה
כ' אייר התשע"ה

פרק י"א חלק א'

undefined

בשביל הנשמה

כ' אייר התשע"ה
3 דק' קריאה
פרק יא – בחירת ישראל - בחירה נצחית
ישראל נקראים בני בכורי, כי הבכור יחידי
הָרְאָיָה הַשִּׂכְלִית אֲשֶׁר אָמַרְנוּ, 1 שֶׁמְּחֻיָּב מִסֵּדֶר הִשְׁתַּלְשְׁלוּת הָרִבּוּי מִן הָאֶחָד. עַל זֶה הֵעִידָה הַתּוֹרָה הַנֶּאֱמָנָה שֶׁאָמְרָה (דברים יד, א): בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם. וְיֵשׁ לְךָ לְהָבִין בַּשֵּׁם הַנִּכְבָּד הַזֶּה, מַה שֶּׁנִּקְרְאוּ יִשְׂרָאֵל בָּנִים לַה'. וְזֶה, כִּי אֵין סָפֵק כִּי הַנִּמְצָאִים הֵם 2 עֲלוּלִים וּמֻשְׁפָּעִים מִן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְאֵין הַנִּמְצָאִים 3 מִתְדַּמִּים יַחַד, רַק כִּי יֵשׁ מֻשְׁפָּע 4 מֵאֲמִתַּת עַצְמוֹ, וְיֵשׁ 5 שֶׁאֵינוֹ כָּךְ, לְפִי רִחוּק הַנִּמְצָאִים וּלְפִי קֻרְבָתָם אֵלָיו יִתְבָּרַךְ. וְהִנֵּה יִשְׂרָאֵל אֻמָּה זֹאת מֻשְׁפָּעִים מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, מֵאֲמִתַּת עַצְמוֹ יִתְבָּרַךְ, וּבְדָבָר זֶה יוֹתֵר יֵשׁ לָהֶם צֵרוּף וְחִבּוּר אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. וְעַל זֶה מוֹרֶה הַשֵּׁם הַנִּכְבָּד הַזֶּה שֶׁנִּקְרְאוּ בָּנִים. וְנִקְרְאוּ בְּשֵׁם בְּנִי בְכֹרִי (שמות ד, כב), כִּי שֵׁם בֵּן יֵאָמֵר עַל שֶׁנִּמְצָא מֵאֲמִתַּת עַצְמוֹ, וּמִצַּד שֵׁם הַזֶּה אֵין בָּזֶה עֲדַיִן 6 הַצֵּרוּף הַגָּמוּר שֶׁהוּא מְיֻחָד, כִּי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ ב' בָּנִים לְאֶחָד, וְהַצֵּרוּף אֲשֶׁר הוּא לִשְׁנַיִם אֵינוֹ צֵרוּף גָּמוּר מְיֻחָד. וְאַף כִּי אֵין אֻמָּה נִקְרֵאת בֵּן אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יוֹתֵר מִיִּשְׂרָאֵל, מִכָּל מָקוֹם, שֵׁם בֵּן 7 אֵינוֹ כָּל כָּךְ הַצֵּרוּף אֵלָיו, כֵּיוָן שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה לְאֶחָד שְׁנֵי בָנִים. וּלְכָךְ נִקְרְאוּ יִשְׂרָאֵל בְּנִי בְכֹרִי, כִּי אִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיֶה לְאֶחָד שְׁנֵי בְכוֹרִים.
________________________________
בארנו בפרק ג וחזרנו והזכרנו בפרק הקודם, 1 שהשכל מחייב שיש ראשית ממנה נוצר הריבוי בעולם. על עניין זה מעידה התורה באמרה: בנים אתם לה' אלוקיכם. יש להבין את משמעות השם הנכבד בנים, בו נקראו ישראל ביחס לקב"ה. דבר ברור הוא, כי בריאתם וקיומם של כל הנמצאים בעולם 2 מכוחו של הקב"ה, אבל אין הנבראים 3 דומים זה לזה. יש שנבראו 4 ממציאותו האמיתית והמוחלטת של הקב"ה, והם קרובים אל הבורא, 5 ויש שנבראו כתוצאה הכרחית ממציאותם של נבראים אחרים, והם רחוקים מהבורא. עם ישראל נברא ממציאותו האמיתית והמוחלטת של הבורא, לכן יש להם קשר וחיבור אל השם יתברך, זוהי המשמעות של הכינוי בנים, שבו נקראו ישראל. לא רק בנים נקראו ישראל, אלא נקראו בני בכורי. השם בן יאמר על מי שנברא ממציאותו האמיתית והמוכרחת של הבורא, אך אין הוא מלמד על 6 קשר מוחלט ומיוחד, שהרי יתכן שיהיו לאדם אחד שני בנים, וחיבורו אל שניהם שווה, כשאין לאחד קשר יותר מאשר לאחר. ואף שלא מצאנו עוד אומה שנקראה בן ביחס לקב"ה, ולכאורה די בשם בן להראות את הקשר המיוחד שבין עם ישראל לקב"ה, בכל אופן היות והשם בן 7 אינו מלמד על הקשר המיוחד, כיון שיתכן שיהיו לאב אחד שני בנים, לכן נקראו בני בכורי, כי הבכור מיוחד, שהרי לא יתכן שיהיה לאחד שני בכורים.


הקדמה
חורבן בית המקדש והגלות הנוראה שעם ישראל חווה עוררו שאלות קשות בקרב האומה. האם הקב"ה עזב את עמו? האם ייתכן שהגלות מורה שאין ה' בקרבנו, חלילה? בשאלות אלו עסק המהר"ל בפרק הקודם ובירר שה' נמצא עם עמו גם בעומק הצרות ובגלות. בפרק זה עוסק המהר"ל בשאלה נוספת. למה הקב"ה בחר דווקא בישראל להיות העם הנבחר? התשובה הפשוטה לשאלה זו היא מכיוון שהאבות עשו מעשים טובים ולכן הקב"ה בחר בהם ובזרעם. אך בתשובה זו טמון מוקש גדול. אם בחירת ישראל נעשית רק בגלל מעשיהם הטובים, הרי שאם יחטאו או אם יאמרו שאינם רוצים את התורה, תועבר הבחירה לעם אחר אשר כן רוצה את התורה?! קיימת אם-כן אפשרות שעם ישראל לא ירצה להיות עם ה', ואולי דבר זה יגרום לבחירת עם אחר תחתיו! המהר"ל מברר לאורך כל הפרק שאין הדבר כן. עם ישראל הוא עם ה' והבחירה בו היא בחירה נצחית. הבחירה הזאת לא נעשתה בגלל מעשיהם הטובים ולא תלויה בבחירתם החופשית. היא גזירה אלוהית שלא ניתנת לשינוי בשום מצב! המהר"ל מביא שלוש סיבות מדוע הקב"ה בחר בישראל, כמו שיפרט בהמשך הפרק. שלוש הסיבות הללו אינן יכולות להתבטל וממילא בחירת עם ישראל היא דבר נצחי.

ביאורים
כל הבריאה היא יצירת כפיו של הקב"ה וכל האנושות נבראה בצלם אלוהים. משום כך היה מקום לחשוב שאין הבדלי מדרגות בין אדם לאדם וכי כל האנושות נמצאת באותה דרגת קירבה אל ה'. מחשבה זו אינה נכונה, ועל כך מעידה התורה שמכנה דווקא את ישראל בשם בנים לה'. כינוי זה אינו כינוי חיבה בלבד, אלא שם המורה על קשר מיוחד ועל מהות אחרת של נבראים. הרי יחסי האב לבנו שונים מיחסו אל כל אדם אחר, הקירבה אינה דומה והחיבור אינו אותו חיבור. בגמרא כתוב (עירובין ע:) שהבן (שם: היורש) הוא כרעיו של אביו, חלק ממנו ומגופו, כביכול. הגנים של האב עוברים בירושה לבן והם נמצאים בו בכל מצב נתון. כך גם ביחס לקשר שבין ה' לישראל. הבריאה של ישראל שונה משאר האנושות בכך שאין שום גורם "מתווך" בין ה' לישראל וההשפעה ממנו ישירה. מקום הגילוי של המגמה האלוהית, של רצון ה' בעולם, הוא עם ישראל.
זו גם הסיבה שישראל נקראו 'בן בכור', ואין זה מפני שיש לה' עוד בן מלבד ישראל, אלא מפני שהבכור הוא ייחודי. אי אפשר שיהיו לאב אחד כמה בכורים, אך ייתכן שיהיו לו כמה בנים, על כן שם זה מורה על ייחודיות הקשר שבין ישראל לאביהם שבשמים שאין דוגמתו בכל עם ולשון.




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il