ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

43. מעלות לשון הקודש - המשך | אתר ישיבה

דף הבית בית מדרש אמונה וחסידות יסודות האמונה Bookmark and Share
גירסת הדפסה קרא ב - word
שלח לחבר

תשס"ה

43. מעלות לשון הקודש - המשך


סוכם על ידי תלמידים

מוקדש לעלוי נשמת
עמרם בן סולטנה

נוסיף היום לעמוד על מעלותיה של הלשון העברית, לשון הקודש.

בפעם הקודמת עמדנו על כך שהלשון העברית מוכרחה להיות לשון מעולה, שכן היא הלשון האלוקית בה דיבר הקב"ה עם נביאיו ובה ברא את עולמו, בה יש את שמותיו הקדושים. ללשון העברית נלווים טעמים ונקודות, והם הופכים את הלשון הכתובה מלשון יבשה ללשון חיה, כאי לו מדוברת.

הרמב"ם, ב"מורה נבוכים" אומר שהלשון העברית נקראת לשון הקודש מפני שהיא לשון נקיה ואין בה שמות של איברים שהצטנעה יפה להם. ואמנם - טבעי הדבר שלשון שמיועדת לבטא דברים שבקדושה, דברי אלוקים חיים, תהיה מרוממת וטהורה וזכה, ולא יהיו בה שמות של איברים ושל מעשים שראוי להצניעם.

אכן, עיקר יחודה של הלשון העברית - לשון הקודש, הוא בזה שהיא איננה רק אמצעי להעברת רעיונות ודעות, המילים אינן רק סימנים בעלמא כמו כל הלשונות האחרות, שכל כוונת הלשונות אינה אלא לגלות כוונת המדבר, ואין ללשון ערך עצמי. מה שאין כן לשון הקודש, יש לה מהות עצמית-פנימית, יש בה קדושה, יש לה משמעות מעבר לפשט של המובן הגלוי של המילים. יש למילים פשטי ויש דרש ויש רמז ויש סוד, ולכל אלו מכוונת הלשון. לאותיות העבריות יש ערך מספרי, והמספר של האות נותן לה מובן נוסף, זה דבר מיוחד ללשון העברית.

כל ספר חכמה שבעולם, אין ערך לקריאה בו אם לא מבינים את תוכנו. מה שאין כן בספר התורה. גם אם אדם לא מבין את הנקרא, יש ערך לקריאתו, הדברים הם דברים שבקדושה.

גם לצורת האותיות העבריות יש ערך מיוחד, ולכן צריך לדייק בכתיבתן, צריך לדייק בכל קוצו של יו"ד, כי לכל קו ולכל פינה ולכל כתרי האותיות משמעות רוחנית-פנימית.

כאשר אדם מדבר דברים שבקדושה, גם אם אינו מבין אותם כלל, הם פועלים את פעולתם. כמו מי שמפעיל מכונה גדולה בלחיצת כפתור, אף-על-פי שאינו מבין איך הלחיצה הזו פועלת את פעולתה, אינו מבין איך המכונה עובדת, וגם אינו יודע את המהות של התוצרת של המכונה. בכל זאת הלחיצה הזו פועלת את פעולתה. כך כאשר אדם קורא בתורה בלשון הקודש, יש ערך עצמי לדיבורו, דיבורו מעורר כוחות רוחניים עליונים. מה שאין כן שאר הלשונות שבהן אם הקורא אינו מבין מה הוא קורא, אין כל ערך לקריאתו, כי אין מהות עצמית למילים וללשון, והן כשלעצמן אינן פועלות דבר, וכל ערכן כסימנים להבנת התוכן.

אם כן לסיכום, לעם הקודש עם ישראל, יש לשון קודש בעלת ערך עצמי, לשון מרוממת שבה ברא הקב"ה את עולמו ובה נתן תורה לישראל. לשון טהורה ונקיה מתאימה לתכנים הרוחניים שהיא מביעה.


חזרה למעלה

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il