בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • אמונות ודעות
לחץ להקדשת שיעור זה
ט אדר א תשע"ו

הקדמה חלק ט'

undefined

בשביל הנשמה

ט אדר א תשע"ו
4 דק' קריאה
שלוש דרכים להגיע לאמת
44 -ה-וְכֵיוָן שֶׁהִשְׁלַמְנוּ מַה שֶּׁרָאִינוּ לְחַבְּרוֹ אֶל הַמַּאֲמָר הָרִאשׁוֹן, צָרִיךְ שֶׁנְּדַבֵּר הֵנָּה עַל מִשְׁכֵי הָאֱמֶת* וְנוֹתְנֵי הַבֵּרוּר אֲשֶׁר הֵם מוֹצָא כָּל יָדוּעַ* וּמַבּוּעַ כָּל נוֹדָע, וּנְדַבֵּר עָלָיו כְּפִי מַה שֶּׁהוּא רָאוּי לְעִנְיַן הַסֵּפֶר הַזֶּה, וְנֹאמַר שֶׁהֵם שְׁלֹשָׁה מְשָׁכִים*. הָרִאשׁוֹן יְדִיעַת הַנִּרְאֶה*. וְהַשֵּׁנִי מַדַּע הַשֵּׂכֶל. וְהַשְּׁלִישִׁי יְדִיעַת מַה שֶּׁהַהֶכְרֵחַ מֵבִיא אֵלָיו. וְנִסְמֹךְ לְזֶה בֵּאוּר כָּל אֶחָד מֵאֵלֶּה הַשֳּׁרָשִׁים, וְנֹאמַר כִּי יְדִיעַת הַנִּרְאֶה הוּא מַה שֶּׁיַּשִּׂיגֵהוּ הָאָדָם בְּאֶחָד מִן הַחֲמִשָּׁה חוּשִׁים, אִם בִּרְאוּת אוֹ בִּשְׁמֹעַ אוֹ בְּרֵיחַ אוֹ בְּמִשּׂוּשׁ אוֹ בְּטַעַם. אֲבָל מַדַּע הַשֵּׂכֶל הוּא אֲשֶׁר יַעֲלֶה בַּשֵּׂכֶל, כְּמוֹ שֶׁהַצֶּדֶק טוֹב וְהַכָּזָב מְגֻנֶּה. אַךְ מַדַּע הַהֶכְרֵחִית הוּא מַה שֶּׁאִם לֹא יַאֲמִין בּוֹ הָאָדָם יִתְחַיֵּב לְבַטֵּל הַמֻּשְׂכָּל אוֹ הַמּוּחָשׁ. וְכַאֲשֶׁר לֹא יִתָּכֵן לְבַטֵּל אֶחָד מֵהֶם מַכְרִיחוֹ הַדָּבָר לְהַאֲמִין בָּעִנְיָן הַהוּא. כַּאֲשֶׁר אֲנַחְנוּ מוֹדִים בְּעַל כָּרְחֵנוּ כִּי יֵשׁ לָאָדָם נֶפֶשׁ, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין אָנוּ רוֹאִים אוֹתָהּ, שֶׁלֹּא נְבַטֵּל פָּעֳלָהּ הַנִּרְאֶה*. וְכִי יֵשׁ לַנֶּפֶשׁ שֵׂכֶל, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין אָנוּ רוֹאִים אוֹתוֹ, שֶׁלֹּא נְבַטֵּל פָּעֳלוֹ הַנִּרְאֶה. 45 וְאֵלֶּה הַשְּׁלֹשָׁה שָׁרָשִׁים מָצָאנוּ בְּנֵי אָדָם שֶׁאֵין מוֹדִים בָּהֶם, וְהַמְּעַט מֵהֶם שֶׁכָּפַר בַּשֹּׁרֶשׁ הָרִאשׁוֹן, וַאֲנִי עָתִיד לְזָכְרָם בְּמַאֲמָר הָרִאשׁוֹן מִן הַסֵּפֶר וְאָשִׁיב עֲלֵיהֶם. וּבִכְפִירָתוֹ בָּרִאשׁוֹן כּוֹפֵר בַּשֵּׁנִי וּבַשְּׁלִישִׁי מִפְּנֵי שֶׁהֵם בְּנוּיִים עָלָיו. וְרַבִּים מֵאֵלֶּה מִי שֶׁהוֹדָה בְּרִאשׁוֹן וּכָפַר בַּשֵּׁנִי וּבַשְּׁלִישִׁי, וַאֲנִי עָתִיד לִזְכֹּר עוֹד דִּבְרֵיהֶם בַּמַּאֲמָר הָרִאשׁוֹן וְאָשִׁיב עֲלֵיהֶם. וְיוֹתֵר מִכֻּלָּם מִי שֶׁהוֹדָה בִּשְׁנֵי הַשֳּׁרָשִׁים הָרִאשׁוֹנִים וְכָפַר בַּשְּׁלִישִׁי. וְסִבַּת הִתְחַלֵּק מַעֲלוֹתָם בָּזֶה, שֶׁמַּדַּע הַשֵּׁנִי יוֹתֵר נֶעֱלָם מֵהָרִאשׁוֹן, וְהַשְּׁלִישִׁי יוֹתֵר נֶעֱלָם מֵהַשֵּׁנִי, וְהַכְּפִירָה יוֹתֵר מְמַהֶרֶת אֶל הַנֶּעֱלָם מֵאֶל הַנִּרְאֶה. 46 וְיֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁכָּפְרוּ בַּמִּדָּה הַזֶּה לְהַחֲזִיק בַּתְּמוּרָה*, וְכָל אֶחָד מֵהֶם שֶׁלֹּא כְּדַעַת חֲבֵרוֹ, וְכָל אֶחָד מֵהֶם מְקַיֵּם מַה שֶּׁהִרְחִיק בַּעַל דִּינוֹ וְטוֹעֵן עָלָיו שֶׁהַהֶכְרֵחַ מְבִיאוֹ לָזֶה, כְּמִי שֶׁקִּיֵּם* שֶׁכָּל הַדְּבָרִים נָחִים וְכָפַר בַּתְּנוּעָה, וְאַחֵר קִיֵּם כִּי כָּל הַדְּבָרִים נָעִים וְכָפַר בַּנּוּחַ, וְכָל אֶחָד מֵשִׂים הָרְאָיָה שֶׁמֵּבִיא חֲבֵרוֹ סָפֵק וְשִׁבּוּשׁ.

הדרך הרביעית
47 אֲבָל אֲנַחְנוּ קְהַל הַמְיֻחָדִים מַאֲמִינִים בְּאֵלֶּה הַשְּׁלֹשָׁה מְשָׁכִים אֲשֶׁר לַמַּדָּעִים, וּנְחַבֵּר אֲלֵיהֶם מֶשֶׁךְ רְבִיעִי הוֹצֵאנוּ* אוֹתוֹ בְּשָׁלֹשׁ רְאָיוֹת וְשָׁב לָנוּ שֹׁרֶשׁ, וְהוּא הַהַגָּדָה הַנֶּאֱמֶנֶת*, כִּי הִיא בְּנוּיָה עַל מַדַּע הַחוּשׁ וּמַדַּע הַשֵּׂכֶל וּמַה שֶּׁחִיְּבוֹ, כַּאֲשֶׁר אֲנִי עָתִיד לְבָאֵר בַּמַּאֲמָר הַשְּׁלִישִׁי מִן הַסֵּפֶר הַזֶּה.
________________________
מִשְׁכֵי הָאֱמֶת – הדרכים המובילות לאמת. מוֹצָא כָּל יָדוּעַ – המקור לכל ידיעה. מְשָׁכִים – דרכים. יְדִיעַת הַנִּרְאֶה וכו' – יתבאר בהמשך הפסקה. פָּעֳלָהּ הַנִּרְאֶה – רואים את תוצאות פעולות הנפש. בַּתְּמוּרָה – בדעה אחרת. שֶׁקִּיֵּם וכו' – (ראה פירוש אור עציון). הוֹצֵאנוּ – ביססנו והוכחנו. הַהַגָּדָה הַנֶּאֱמֶנֶת – נאמנות המסורה מדור לדור.


ביאורים
44 -ה- ארבע הדרכים להגיע אל האמת
ישנן שלוש דרכים שעל ידן ניתן להגיע אל האמת: א. המדע הנראה. ב. מדע השכל. ג. דברים המוכרחים מן המציאות.
א. המדע הנראה -רוב הידיעה ההתחלתית של האדם מושגת על ידי חמשת החושים שלו – ראיה, שמיעה, ריח, מישוש וטעם. עניין זה בולט בעיקר אצל ילדים, הלומדים הכל על ידי החושים.
ב. מדע השכל – דברים ששכל האדם מחייב, למשל: שהצדק טוב, והשקר אינו טוב. ללא מוסכמות אלו לא ייתכנו חיים – כמו שאומרת התורה "איש את רעהו חיים בלעו".
ג. מדע ההכרחיות – דבר שאם אדם לא יודה בו, הוא יצטרך לבטל דבר המחוייב מן השכל או מוחש. מדע זה הוא תולדה של הסעיפים הקודמים, למשל, קיומה של הנפש בקרבו של האדם מוכחת מכך שהאדם עושה פעולות רבות שלא ייתכנו ללא מציאות הנפש, וכן אנו חייבים להודות שיש לאדם שכל, שאף על פי שאיננו רואים אותו אנו רואים את פועלו – כל מעשיו של האדם נעשים על ידי השכל, וזה הדבר המבדיל אותו מבעלי החיים.
45 ישנם מעט אנשים המכחישים את היסוד הראשון ואינם סומכים על החושים. אין הרבה אנשים כאלה, מפני שחמשת החושים הם דבר בסיסי שכל ילד מכיר. כאשר מכחישים את היסוד הזה נדחים שני היסודות האחרים גם כן מפני שהם בנויים עליו. על היסוד השני ישנם יותר אנשים שחולקים מפני שהוא יותר נסתר מהראשון ולא כל אחד יכול לראות אותו. החולקים על היסוד השני מכחישים על ידי כך גם את היסוד השלישי הבנוי עליו. אך יותר מכל מכחישים את היסוד השלישי, שהוא נסתר הרבה יותר משני היסודות האחרים. לסיכום, היסוד הראשון הוא בסיסי וקל להודות בו ולכן רק מעטים מכחישים אותו, את היסוד השני יותר קל להכחיש מפני שהוא יותר מופשט, והיסוד השלישי הוא הכי נסתר ולכן אנשים רבים מכחישים אותו.
46 היסוד השלישי נסתר ואין בו אמת מוחלטת הנראית לעין, ולכן יש בו דעות רבות כשכל אחת סותרת את חברתה – דברים שקבוצת אנשים אחת מכחישה השניה מאמתת ודברים שהראשונה מקבלת השנייה מכחישה. לדוגמה, ישנם פילוסופים שקבעו שכל הדברים בעולם נחים ואין תנועה (זו היתה שיטתה של האסכולה האליאתית שנקודת המוצא שלה היתה השאלה איך יתכן שריבוי יצא מאחד, ולכן הגיעה למסקנה שהכל אחד והעולם נח – עיין בתולדות הפילוסופיה היוונית שבהקדמה). ואחרים קבעו שהעולם כולו נע ואין שום דבר שנח (הראשון שסבר כך היה הרקליטוס שסבר שהמציאות מלאה שינויים והעולם כל הזמן זז וזורם, וכך סוברים גם אנשי המדע היום). לכל אחת מן השיטות יש הוכחות לנכונותה וסתירות להוכחותיה של השניה.
47 אנו היהודים הוספנו עוד נדבך אחד על שלושת היסודות הללו והוא המסורת, והיא בנויה על שלושת היסודות הקודמים לה. רבנו ירחיב על כך במאמר שלישי פרק ו.

לב הדברים
לאדם יש ארבעה מקורות מידע שעל פיהם הוא מנהל את חייו – החושים, מושכלות ראשונות והיגיון. מקור נוסף הוא המידע שהוא מקבל מאנשים אחרים.
רס"ג מלמד אותנו שעלינו להאמין בארבעת מקורות המידע הללו. מדוע?
אפשר להסביר זאת מתוך הבנה מהו המקור למקורות מידע אלה – הקב"ה. הקב"ה טבע באדם כוחות שונים. מכיון שהקב"ה הוא זה שבראם, אנו מאמינים שהם נכונים וצודקים. כמובן יש לחקור ולברר מהי האמת, אך נקודת המוצא היא שמקורות המידע שלנו לא טועים.
אם הקב"ה טבע בנו חושים, עלינו לפעול בחיים כפי שאנחנו רואים ושומעים. את חיינו ננתב לפי החוש הפנימי שבתוכנו וההיגיון המנחה את דרכנו. את המסורת שאותה אנו מקבלים מאנשים שאנחנו סומכים עליהם – נקבל.
עלינו להאמין בעצמנו, להאמין בכוחות שלנו. הקב"ה נתנם לנו, והציפייה שלו היא שנשתמש בהם ונסמוך עליהם. מצד אחד זו תביעה גדולה, להצליח לחיות בכל רבדי החיים השונים. מצד שני, התביעה היא בסך הכול להיות מי שאנחנו באמת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il