בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • העצמה אישית
לחץ להקדשת שיעור זה
פרק ל

אני רוצה שהילד שלי יהיה מאושר

כל הורה רוצה שהילד שלו יהיה מאושר. במה זה מתבטא, וכיצד ההורים יכולים לתרום שאכן ילדם ירגיש כך?

undefined

הרב יוסף שריקי

ניסן תשע"ח
2 דק' קריאה
אם נשאל הורים האם אתם רוצים שהילדים שלכם יהיו מאושרים? השאלה ודאי תהיה חיובית. זו גם התשובה שנקבל אם נשאל את הילדים עצמם.
מדוע כל כך חשוב להיות מאושר?
אדם שמח ומאושר מלא בחיות ורעננות. האושר ממלא אותו באנרגיות חיוביות, יוצר אצלו מוטיבציה לפעול ונותן לו כוחות להתמודד עם אתגרי החיים.
לא זו בלבד, התורה באה בתביעה כנגד מי שאינו עובד את ה' בשמחה, באשר היא חשובה יותר מן המצווה.
ובמה מתבטא האושר? מה זה אומר 'להיות מאושר'?
אם תשאלו את ילדכם מה יגרום לו להיות מאושר, מן הסתם תקבלו תשובות כמו סכום כסף שהייתי רוצה להשיג עד גיל מסויים, שיהיה לי מעמד חברתי בקהילה בה אני חי וכמובן משפחה אוהבת.
ואם תשאלו את עצמכם את אותה שאלה, כנראה שהתשובה שלכם תהיה דומה ותכלול בין השאר את התקווה שלכם שילדכם ישיגו את כל אלה בלי הרבה בעיות וקשיים בחיים.
האמנם, בדברים הנזכרים האושר שלנו תלוי?
אדם שהשיג את היעדים שהציב לעצמו מבחינה כלכלית, מעמד חברתי ואשה אוהבת והוא מרגיש מאושר, קם יום אחד בבוקר והכל נעלם... הוא הפסיד את כספו, מעמדו החברתי ירד ואשתו עזבה אותו... האם אדם כזה כבר לא מאושר יותר?
אם עניתם כן על התשובה, אתם תולים את האושר שלכם ושל ילדכם בגורמים חיצוניים. משמעות הדבר שאינכם מרגישים מאושרים בזכות עצמכם, והאושר שלכם אינו חוויה פנימית שאתם יוצרים, אלא מה שקובע אם אתם מאושרים הוא מישהו או משהו אחר בו אתם תולים את אושרכם.
המסר הגרוע ביותר שלנו ההורים והמחנכים לילדנו הוא, שהאושר שלהם לא תלוי בהם.
ילד צריך לגדול עם התובנה שהאושר שלו תלוי אך ורק בו ולא בגורם חיצוני כזה או אחר. הוא צריך להפנים שהערכתו והדימוי העצמי שלו הוא תוצאה של מה שהוא חושב על עצמו ולא מה שאחרים חושבים או אומרים עליו.
ילד מאושר אינו מי שבורח מהתמודדות עם קשיים או שהחיים שלו עוברים בקלות... אדרבה, ילד מאושר הוא זה שבונה לעצמו, עם הזמן ובעידוד הוריו ומחנכיו, חוסן אישי לעבור משברים ולהתקדם הלאה.
אם אני רוצה שהילד שלי יהיה מאושר, טוב אעשה אם אדריך אותו כיצד לפתח הערכה והנעה פנימיים, להבין שאושרו תלוי אך ורק בו, לקחת אחריות על חייו, להבחין בין קל לנכון ובין הנאה לסיפוק, להציב לו יעדים משמעותיים ולא לפחד מהאתגרים שבדרך ולהיות מוכן גם לעבור משברים אך לדעת לקום מהם ולהמשיך הלאה.
הארות והערות, שאלות ורעיונות לנושאים שמעניינים אתכם, יתקבלו בשמחה: info@chooselifecenter.co.il
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il