בית המדרש

  • מדורים
  • שיעורים נוספים
לחץ להקדשת שיעור זה

לקראת יום העצמאות ה-70

undefined

הרב יוסף כרמל

איר תשע"ח
2 דק' קריאה
יום השישי נורא ההוד, ה' באייר תש"ח, יום הכרזת המדינה - יום העצמאות יצוין בעוד כשבוע.
אחד מסממני ההתקדמות הרוחנית שחלה מאז, הוא העובדה שנציין את היום דווקא ביום חמישי, ד' באייר, כדי למעט בחילול שבת, שעלול לנבוע מציון היום בתאריך המדויק.
בדברינו, בשבועות הקרובים, ננסה להאיר נקודות שקשורות להתקדמות התורנית ולמהפכות רוחניות חיוביות המתרחשות בחסדי ד' מול עינינו. ננסה גם להציע הצעות לכיוון העתיד, שיהיה עוד יותר טוב, בעז"ה יתברך. נשתדל ללכת בדרכו של אחד הענקים שניסה לשפוך אור על חשיבות המאורעות כבר בשנים הראשונות אחרי קום המדינה, מרן הגר"ש ישראלי תלמידו של הראי"ה, זצ"ל.
בשנת תש"ח, רוב רובו הגדול של מנהיגי הציבור, ראה בהקמת המדינה, פתרון פוליטי מדיני-בית לאומי, שיבטיח לעם ישראל את עתידו. מדינת ישראל תגן על אזרחיה ועל יהדות העולם. היא תבטיח, כי מאורעות השואה הנוראה, שהסתיימה כשלש שנים קודם לכן, לא יחזרו ח"ו. האמונה בצור ישראל וגואלו ומורשתנו התורנית, הסתתרו רק ברקע, תוך אזכור בפתיחה של מגילת העצמאות שהמדינה שתקום תהיה יהודית ודמוקרטית.
בפועל, שבעים שנה לאחר מכן, מדינת ישראל היא מעצמה של לימוד תורה, כמות הלומדים וכלי העזר המפותחים בה, שפותחים את שערי הלימוד לרבים, והגיוון העצום המוצע לציבור, אין להם אח ורע בתולדות עמנו. ניצול ההתפתחות הטכנולוגית, תורם אף הוא ליצירת אפשרויות, שדורות קודמים יכלו רק לחלום עליהם. יכולות החשיבה המופשטת, שהן הבסיס ליצירתיות הנובעת מהעמקה, הן אחד מסממני הדור שלנו. ציבור רחב נחשף גם בהשכלתו הכללית לעושר העצום היישומי שנובע מכך.
הגיע הזמן להתקדם עוד יותר. להעלות גם את איכות הלימוד בשני כיוונים. לפני למעלה משלושים שנה, מכון "ארץ חמדה" קיבל עצמו לפתח בית מדרש, שיגדל תלמידי חכמים, לא רק בעלי ידע עצום אלא גם עם יכולות הבנה והעמקה, שיציעו מתוך יראת שמים, יצירתיות תורנית וחדשנות לימודית, בדרכו של מו"ר הגר"ש ישראלי זצ"ל. עתה הגיע הזמן להעביר מגמה זו, לפסים מעשיים, גם לציבור היותר רחב. תכנית "מורנו" מציבה אתגר כזה גם ל'בעלי בתים', בעלי רקע תורני ויכולות ניתוח לימודיות. הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לנו להציע "עושר תורני" זה גם לרבני התפוצות ול'בעלי הבתים' באשר הם שם (בקרוב גם באנגלית).
הציבור החרדי, שהיה שותף לשמחה הגדולה על הקמת מדינת ישראל וההצלה הגדולה במלחמת השחרור והעצמאות, שינה כיוון תוך זמן קצר. המפלגה המאוחדת ב,ג,ד שהחלה להתגבש לקראת מערכת הבחירות הראשונה, לא החזיקה מעמד ומגמת ההתבדלות, שנבעה מחשש של השפעות חילוניות פנימה, הלכה וגברה. רגשות ניכור תפסו את מקום האחדות.
ההבנה שדווקא הקמת מדינת ישראל, אחרי חורבן עולם התורה באירופה, היא שאפשרה את פריחתו מחדש, הולכת ומעמיקה. גם מבחינה מעשית יהדות התפוצות (על כל מגזריה) שולחת את מיטב בניה ללימוד תורה, דווקא כאן במדינת ישראל. ההבנה שארץ הקודש בזכות מדינת ישראל, היא המקום בו חייב לעבור כל מי שרוצה בסיס תורני לחייו, תופסת מקום משמעותי גם בבניין הרוחני של חלקי העם, שחששו בעבר מפני מדינת ישראל והשותפות בבניינה. כל זה מאפשר יצירת מצע של שיח תורני, מעמיק בתוך עולם התורה, על כל חלקיו, שיביא יותר אחדות וממילא יותר עוצמה למדינתנו הנפלאה.
מתוך הבנה זו נתגבר ונודה לקב"ה דווקא בימים מיוחדים אלה, שבין פסח (גאולה פיזית) ושבועות (גאולה רוחנית).
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il