בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • מצוה גדולה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

ציפורה בת דוד

ספר המצוות הקצר - מצוה א'

מצות עשה להאמין שיש אלוה

מצוות עשה להאמין שיש אלוה נמצא שנאמר "אנוכי ה' אלוקיך וגו'" והוא יתברך ויתעלה המציא כל הנמצאים וכל העולמות מכוחו וחפצו יתברך הוא המשגיח על כל דבר וזהו יסוד הדת ומי שלא יאמין זה הוא הכופר כעיקר ואין לו חלק וזכות בישראל.

undefined

אייר התשס"ו
2 דק' קריאה
מצוות עשה להאמין שיש אלוה נמצא שנאמר "אנוכי ה' אלוקיך וגו'" והוא יתברך ויתעלה המציא כל הנמצאים וכל העולמות מכוחו וחפצו יתברך הוא המשגיח על כל דבר וזהו יסוד הדת ומי שלא יאמין זה הוא הכופר כעיקר ואין לו חלק וזכות בישראל.

מצוה לספר
בלב פועם מהתרגשות צעד חיימקה בדרך לאניפולי. בראשו התרוצצו מחשבות רבות שהמשותף לכולן היה שהינה או-טו-טו כל חייו משתנים. שבועות ארוכים צועד הוא ברגל בתקוה כי בן דודו זושא יוכל לחלץ אותו מהעוני העמוק אליו שקע. את זושא הוא לא ראה שנים רבות, מאז שהיה ילד קטן. לאחרונה שמע כי הוא הפך לר' זושא וכי הוא אחד מחשובי הצדיקים. "בטח יש לו הרבה כסף וישמח מאוד לעזור לבן דודו" חשב חיימקה בליבו.

כשהגיע לאניפולי מצא בקלות את ביתו של ר' זושא. מצבה הרעוע של הדלת השבורה לא בישר טובות... לאחר שנכנס נדהם לראות בית עלוב, ריק לחלוטין. אישתו של ר' זושא קיבלה את פניו בפנים דאוגות. "תסלח לי שאיני יכולה לסייע לך" היא אמרה, ונגבה דמעה, "אבל המצב כל כך קשה, אין לי אפילו מה לתת לילדים לאכול". "ואיפה ר' זושא"? שאל חיימקה, "בבית המדרש" ענתה. רץ חיימקה לבית המדרש ומצא שם את ר' זושא יושב וקורא תהילים בשמחה עצומה. "ר' זושא, איך אתה יכול להיות בכזו שמחה בזמן שכל משפחתך יושבת ובוכה?" התפרץ חיימקה לעברו. ענה לו ר' זושא בנחת "בני משפחתי סומכים עלי שאביא להם פרנסה, ואני רק בשר ודם - ולכן יש להם סיבה לבכות. אבל אני סומך על רבש"ע, ולכן אני שמח"!

מצוה להורות
את מצוות האמונה בה' מונה בעל החינוך בתוך ששת המצוות הניתנות לקיום בכל רגע ורגע. ידוע הוא ש"אין סומכין על הנס" על הפסוק "כי ה' אלוהיך ברכך בכל מעשה ידיך" אמר רבי אלעזר בן יעקב "תלמוד לומר בכל מעשה ידיך אם עשה הרי הוא מתברך ואם לאו אינו מתברך (שוחר טוב תהילים כ"ג). ר' משה פיינשטיין מציב את האמונה הנכונה מול ההשתדלות הטבעית בכך שלאחר ההשתדלות על האדם לזכור שהרווח הנוצר בא מהבורא יתברך ולא לייחס את התוצאות להשתדלות. (אג"מ או"ח ב' קי"א). ומה גבול השתדלות? בעל החזון איש הציב את הגבול בכך שהאדם עושה פעולה שיש בה היגיון שתניב תוצאות. אולם פעולה שעל פניה נראה שלא תשיג רווח הרי זו פעולה הנובעת מייאוש ואסורה (אמונה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il