- הלכה מחשבה ומוסר
- נושאים שונים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
עזרא בן מעתוק הכהן
שו"ת סוף זמן אלול תשס"ח בישיבת בית אל
שאלות ותשובות בעניינים שונים
מדינה לעומת ממשלה; שימוש בפלאפון; בין הזמנים; הנחת תפילין; מעמד הקהל; אינטרנט; תפילה; ריקודים בסעודת שבת בישיבה ...
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
השאלות שעליהן ענה הרב, הן:
כידוע הרב מחלק בין המדינה לממשלה. ממשלה-אנשים רשעים שצריך להחליפם. מדינה-דבר טוב שאנו מתפללים לשלומה.
רציתי לדעת מה בדיוק מוגדר מדינה שעליה אנו מתפללים,
האם זו השעה של קיבוץ גלויות או שמא העם עצמו או עצם השלטון היהודי בארץ (וא"כ כששלט פה נציב יהודי היה צריך להתפלל לשלומו?)
כיצד ניתן להשתמש בפלאפון על חשבון ההורים ללא חשש לעבור על איסור גזל?
פלאפון בבית המדרש.
כיצד הרב ממליץ לנצל את בין הזמנים?
למה לא מניחים תפילין במשך היום או לפחות במנחה, שהרי אדם שיכול לשמור על נקיות מחויב להניח תפילין?
לא לפרוש מן הציבור.
הרב צבי יהודה זצ"ל היה מדייק בדיבורו.
השנה בחג הסוכות, היה צריך להתקיים מעמד הקהל. איך אפשר בימינו לעשות זכר למצווה נדירה זו?
האם תהליך החזרה לדתיות העולמי (נצרות, איסלאם, בודהיזם ועוד) הינו תהליך חיובי או שהוא מהווה רגרסיה של חזרה לעבודה זרה?
מדוע אין הישיבה סומכת על התלמידים ולא נותנת להם להשתמש באינטרנט (כמובן רימון), שהוא כלי רב עוצמה בלימוד תורה?
האם יש בעיה לשיר בקול רם את "בשכמל"ו"? (כגון לאחר אנא בכח שלפני לכה דודי).
לפעמים סעודות השבת מתארכות בצורה לא הגיונית, בעיקר בגלל כמה חברה שרוצים לרקוד, האם יש בעיה שאלו שאינם רוצים לרקוד יארגנו זימון בעשרה? או שכולם יזמנו ביחד ומי שרוצה שימשיך לרקוד אחרי ברכה"מ?
מה דעת הרב על קריאת הפסוק הראשון של ק"ש כולם יחד, האם זה לא איטי מדי? האם לא פוגע בכוונה?
האם ריבוי הריקודים ושמחה בימים הנוראים לא פוגע בתחושת הנוראות והפחד בהם?
כידוע הרב מחלק בין המדינה לממשלה. ממשלה-אנשים רשעים שצריך להחליפם. מדינה-דבר טוב שאנו מתפללים לשלומה.
רציתי לדעת מה בדיוק מוגדר מדינה שעליה אנו מתפללים,
האם זו השעה של קיבוץ גלויות או שמא העם עצמו או עצם השלטון היהודי בארץ (וא"כ כששלט פה נציב יהודי היה צריך להתפלל לשלומו?)
כיצד ניתן להשתמש בפלאפון על חשבון ההורים ללא חשש לעבור על איסור גזל?
פלאפון בבית המדרש.
כיצד הרב ממליץ לנצל את בין הזמנים?
למה לא מניחים תפילין במשך היום או לפחות במנחה, שהרי אדם שיכול לשמור על נקיות מחויב להניח תפילין?
לא לפרוש מן הציבור.
הרב צבי יהודה זצ"ל היה מדייק בדיבורו.
השנה בחג הסוכות, היה צריך להתקיים מעמד הקהל. איך אפשר בימינו לעשות זכר למצווה נדירה זו?
האם תהליך החזרה לדתיות העולמי (נצרות, איסלאם, בודהיזם ועוד) הינו תהליך חיובי או שהוא מהווה רגרסיה של חזרה לעבודה זרה?
מדוע אין הישיבה סומכת על התלמידים ולא נותנת להם להשתמש באינטרנט (כמובן רימון), שהוא כלי רב עוצמה בלימוד תורה?
האם יש בעיה לשיר בקול רם את "בשכמל"ו"? (כגון לאחר אנא בכח שלפני לכה דודי).
לפעמים סעודות השבת מתארכות בצורה לא הגיונית, בעיקר בגלל כמה חברה שרוצים לרקוד, האם יש בעיה שאלו שאינם רוצים לרקוד יארגנו זימון בעשרה? או שכולם יזמנו ביחד ומי שרוצה שימשיך לרקוד אחרי ברכה"מ?
מה דעת הרב על קריאת הפסוק הראשון של ק"ש כולם יחד, האם זה לא איטי מדי? האם לא פוגע בכוונה?
האם ריבוי הריקודים ושמחה בימים הנוראים לא פוגע בתחושת הנוראות והפחד בהם?
הלכות יחוד - מקורות והלכות
הרב יצחק בן יוסף | חשוון תשפ"ד
הלכות מזוזה - חלק א'
הרב אליעזר מלמד | יב' חשון תשס"ח
איך מועילים לנשמות הנפטרים?
הרב משה אלחרר | אייר תשפ"ג
לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּו
הרב שמואל אליהו | אדר א תשע"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (10)
שיעור מס' 74
י"ט אייר תשפ"ג
מה המשמעות הנחת תפילין?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
מדוע פורים גדול מכיפורים?
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
האם מותר לפנות למקובלים?
לאן נעלמה האמת?
במה נעבוד כשהבינה המלאכותית תחליף את כולנו?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
איך מגדירים כללי מלחמה?