- משנה וגמרא
- עבודה זרה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רוברט חי בן מרים
הדף היומי הקצר
עבודה זרה - דף ל"ה
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(לה. רבע עליון - לה: שורה אחרונה)
א. למה רבנן אסרו גבינת גויים באכילה (ולא בהנאה)?
A. ר' יהושוע הציע שזה חשש הוכן עם קיבה של נבלה.
ורי"ש דחה - קיבה של נבילה מותרת.
את המשנה בחולין שאומרת שקיבת נבילה אסורה - נעמיד כר' יהושוע לפני שהשתכנע מרי"ש.
B. אז למה באמת אסור?
במשנה ר' יהושוע פשוט "העביר נושא" - לפסוק "ישקני מנשיקות פיהו" - חשוק פיך, "כי טובים דודיך" - אהובים עלינו גזירות חז"ל.
ואכן איסור האכילה הוא גזירת חכמים חדשה:
1. עולא - משום חלב מגולה (שהנחש ניכר בו).
2. רבינא - משום טיפות חלב עכו"מ שבתוך הגבינה.
4. רב אדא בר אהבה - שמא החליק פניה בשומן חזיר.
3,5,6 - שמחמיץ הגבינה בדברים אסורים - עור הקיבה, חומץ, שרף ערלה (לר"א - שרף העץ, לר' יהושוע - שרף הפירות).
[אגב, דרשה על "לריח שמניך טובים..." - על ת"ח שמלמד אחרים תורה].
ב. המשנה - מאכלי גוים נוספים, שאסורים באכילה (ולא בהנאה).
A. חלב עכו"ם - שמא עירב חלב בהמה טמאה.
(ולא ניתן לבדוק אם מתגבן, כי גם בחלב טהורה חלק לא מתגבן).
B. פת עכו"ם - משום "חתנות".
לכאורה יש מקום להתיר כשאין חשש חתנו: 1. בשדה. 2. פת פלתר.
אך רב כהנא - רי"ח - רבי לא התיר פת עכו"ם.
מי חשב שמותר:
1. תלמידים טועים ששמעו את דברי רבי:
גרסא 1 - רבי שאמר "למה חכמים אסרו פת עכו"ם בשדה" - וטעו לחשבו שמתיר בשדה.
גרסא 2 - רבי שאל "אין פה מאפיה" - וטעו לחשבו שהתכוון שמותר גם מאפיה של גוים.
2. דעות שרבי באמת התיר (לפי הר"ן)
ר' חלבו - פת פלטר (כשאין של יהודי)
ר' יוחנן - כנ"ל + רק בשדה
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
א. למה רבנן אסרו גבינת גויים באכילה (ולא בהנאה)?
A. ר' יהושוע הציע שזה חשש הוכן עם קיבה של נבלה.
ורי"ש דחה - קיבה של נבילה מותרת.
את המשנה בחולין שאומרת שקיבת נבילה אסורה - נעמיד כר' יהושוע לפני שהשתכנע מרי"ש.
B. אז למה באמת אסור?
במשנה ר' יהושוע פשוט "העביר נושא" - לפסוק "ישקני מנשיקות פיהו" - חשוק פיך, "כי טובים דודיך" - אהובים עלינו גזירות חז"ל.
ואכן איסור האכילה הוא גזירת חכמים חדשה:
1. עולא - משום חלב מגולה (שהנחש ניכר בו).
2. רבינא - משום טיפות חלב עכו"מ שבתוך הגבינה.
4. רב אדא בר אהבה - שמא החליק פניה בשומן חזיר.
3,5,6 - שמחמיץ הגבינה בדברים אסורים - עור הקיבה, חומץ, שרף ערלה (לר"א - שרף העץ, לר' יהושוע - שרף הפירות).
[אגב, דרשה על "לריח שמניך טובים..." - על ת"ח שמלמד אחרים תורה].
ב. המשנה - מאכלי גוים נוספים, שאסורים באכילה (ולא בהנאה).
A. חלב עכו"ם - שמא עירב חלב בהמה טמאה.
(ולא ניתן לבדוק אם מתגבן, כי גם בחלב טהורה חלק לא מתגבן).
B. פת עכו"ם - משום "חתנות".
לכאורה יש מקום להתיר כשאין חשש חתנו: 1. בשדה. 2. פת פלתר.
אך רב כהנא - רי"ח - רבי לא התיר פת עכו"ם.
מי חשב שמותר:
1. תלמידים טועים ששמעו את דברי רבי:
גרסא 1 - רבי שאמר "למה חכמים אסרו פת עכו"ם בשדה" - וטעו לחשבו שמתיר בשדה.
גרסא 2 - רבי שאל "אין פה מאפיה" - וטעו לחשבו שהתכוון שמותר גם מאפיה של גוים.
2. דעות שרבי באמת התיר (לפי הר"ן)
ר' חלבו - פת פלטר (כשאין של יהודי)
ר' יוחנן - כנ"ל + רק בשדה
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
עבודה זרה - דף י'
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | י"ד אלול תש"ע
עבודה זרה - דף כ"ז
הדף הימוי הקצר
הרב אורי בריליאנט | ב' תשרי תשע"א
מסכת עבודה זרה דף ע"ה - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | ט"ו ניסן תשע"ח
מסכת עבודה זרה דף ס"ז - קצר (שמע)
הרב אביחי קצין | ז' ניסן תשע"ח
הלכות שטיפת כלים בשבת
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
מה המשמעות הנחת תפילין?
אחדות זו מעבדה של בירורים
להתיחס בכבוד
למה ללמוד גמרא?
דווקא בשעות (הכי) חשוכות של הלילה - מתחיל להשתפר
מדוע פורים גדול מכיפורים?
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
מה מחבר שמיים וארץ?
האם מותר לפנות למקובלים?