- משנה וגמרא
- עבודה זרה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
חנה בת חיים
הדף היומי הקצר
עבודה זרה - דף מ"ה
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(מח. במשנה - מח: שליש תחתון)
חלק א - מה נחשב לאשירה
א. הנושא העיקרי - עץ שאדם נטע שלא לע"ז, ורק אח"כ הופכו לע"ז.
אפשרויות לדין - מחמירים לגמרי (גם על העיקר שכבר היה), מקלים אפילו במה שיגדל, ואפשרות ביניים - מחמירים רק במה שיגדל, מקלים אפילו במה שיגדל.
ב. שתי שיטות להבנת מחלוקת רי"ס ברי"י ורבנן:
שיטה א (רב ששת) - רבנן מקלים לגמרי ורי"ס בר"י באמצע (מקור: רבנן - ואשריהם תשרפון באש מתייחס לעץ שנטעו אותו מראש לע"ז, רי"ס בר"י - ואשריהם תגדעון).
שיטה ב (רב אשי) - רבנן באמצע ורי"ס בר"י מחמיר. (מקור: רבנן - ואשריהם תגדעון, רי"ס בר"י - ואשריהם תשרפון (לשון רבים)).
ג. שמואל בדין האמצעי (לשיטה א - כרי"ס בר"י, לשיטה ב - כרבנן).
ד. המשנה - אוסרת כדין האמצעי (רק מה שיגדל) אך רק במעשה בגוף העץ (גידע ופיסל).
כמי המשנה?
לשיטה א - כרבנן - שבהשתחוואה מקילים לגמרי, אך במעשה בגוף העץ - אוסרים כדי האמצעי.
לשיטה ב - לרי"ס בר"י - שמחמיר בהשתחוואה ואוסר לגמרי ואילו במעשה יקל - ויאסור רק את מה יגדל, ולרבנן - שהמשנה מחדשת שאפילו במעשה בגוף העץ עדיין רק מה שיגדל אסור ולא מה שכבר היה.
ה. ר ינאי -
הבנה ראשונה - כדי לאסור צריך מעשה שהוא כמעט כגידול חדש לע"ז (הברכה או הרכבה). דחייה - קשה מהמשנה.
הבנה שנייה - אפילו שהרכיב או הבריך - עדיין רק מה שיגדל מכאן ולהבא נאסר.
ו. סוג עץ נוסף - לא עובדים אותו אך יש תחתיו ע"ז -
ת"ק - אשירה, ר"ש - לא אשירה.
ז. סימנים לזיהוי אשירה - רב - שכמרים לא אוכלים מפירותיו, שמואל - שאומרים שהפירות ראויים לע"ז.
חלק ב - דיני עצי אשירה
א. איסור הנאה מהצל של העץ
אסור להנות גם מהצל של הצל (צל רחוק), אך בכל מקרה - נהאה מהצל לא מטמאת.
ב. איסור הליכה תחת העץ, ואם הלך נטמא - (חוששים לתקרובת שנמצאת תחת העץ ומטמאת מדרבנן באוהל).
אם העץ מאהיל על דרך של הרבים, לא נטמא -
כשיש דרך אחרת - לכתחילה לא ילך בדרך עם האשירה,
כשאין דרך אחרת (באותו אורך) - ילך גם לכתחילה (ורב ששת הלך מהר).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
חלק א - מה נחשב לאשירה
א. הנושא העיקרי - עץ שאדם נטע שלא לע"ז, ורק אח"כ הופכו לע"ז.
אפשרויות לדין - מחמירים לגמרי (גם על העיקר שכבר היה), מקלים אפילו במה שיגדל, ואפשרות ביניים - מחמירים רק במה שיגדל, מקלים אפילו במה שיגדל.
ב. שתי שיטות להבנת מחלוקת רי"ס ברי"י ורבנן:
שיטה א (רב ששת) - רבנן מקלים לגמרי ורי"ס בר"י באמצע (מקור: רבנן - ואשריהם תשרפון באש מתייחס לעץ שנטעו אותו מראש לע"ז, רי"ס בר"י - ואשריהם תגדעון).
שיטה ב (רב אשי) - רבנן באמצע ורי"ס בר"י מחמיר. (מקור: רבנן - ואשריהם תגדעון, רי"ס בר"י - ואשריהם תשרפון (לשון רבים)).
ג. שמואל בדין האמצעי (לשיטה א - כרי"ס בר"י, לשיטה ב - כרבנן).
ד. המשנה - אוסרת כדין האמצעי (רק מה שיגדל) אך רק במעשה בגוף העץ (גידע ופיסל).
כמי המשנה?
לשיטה א - כרבנן - שבהשתחוואה מקילים לגמרי, אך במעשה בגוף העץ - אוסרים כדי האמצעי.
לשיטה ב - לרי"ס בר"י - שמחמיר בהשתחוואה ואוסר לגמרי ואילו במעשה יקל - ויאסור רק את מה יגדל, ולרבנן - שהמשנה מחדשת שאפילו במעשה בגוף העץ עדיין רק מה שיגדל אסור ולא מה שכבר היה.
ה. ר ינאי -
הבנה ראשונה - כדי לאסור צריך מעשה שהוא כמעט כגידול חדש לע"ז (הברכה או הרכבה). דחייה - קשה מהמשנה.
הבנה שנייה - אפילו שהרכיב או הבריך - עדיין רק מה שיגדל מכאן ולהבא נאסר.
ו. סוג עץ נוסף - לא עובדים אותו אך יש תחתיו ע"ז -
ת"ק - אשירה, ר"ש - לא אשירה.
ז. סימנים לזיהוי אשירה - רב - שכמרים לא אוכלים מפירותיו, שמואל - שאומרים שהפירות ראויים לע"ז.
חלק ב - דיני עצי אשירה
א. איסור הנאה מהצל של העץ
אסור להנות גם מהצל של הצל (צל רחוק), אך בכל מקרה - נהאה מהצל לא מטמאת.
ב. איסור הליכה תחת העץ, ואם הלך נטמא - (חוששים לתקרובת שנמצאת תחת העץ ומטמאת מדרבנן באוהל).
אם העץ מאהיל על דרך של הרבים, לא נטמא -
כשיש דרך אחרת - לכתחילה לא ילך בדרך עם האשירה,
כשאין דרך אחרת (באותו אורך) - ילך גם לכתחילה (ורב ששת הלך מהר).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
עבודה זרה - דף כ"ח
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | ג' תשרי תשע"א
עבודה זרה - דף ע"ג
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | י"ח חשוון תשע"א
מסכת עבודה זרה דף ע"ג - וידאו
באדיבות ערוץ אורות
הרב אביחי קצין | י"ג ניסן תשע"ח
עבודה זרה - דף ז'
הדף היומי הקצר
הרב אורי בריליאנט | י"א אלול תש"ע
בצלאל ואהליאב - חיבור של קצוות
הלכלוך הקדוש
הלכות שטיפת כלים בשבת
מי פה עבריין?
איך מגדירים כללי מלחמה?
איך ללמוד גמרא?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מה אומרים לנו הסימנים של ראש השנה?
חכמת התורה ומדעים
מה מברכים על מנה אחרונה?
מה מחבר שמיים וארץ?