- משנה וגמרא
- שבת
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
שבת - דף נ"ט
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות של אתר סיני
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(נח: שליש תחתון – נט: 7-)
א. טומאת פעמון ללא ענבל
בדף הקודם:
בפעמון למבוגר – טמא ללא ענבל (תכשיט),
בפעמון ילד או בהמה – רק כששמו את הענבל.
אם כבר שמו את הענבל, אם נפל – עדיין טמא.
למה?
- A.אביי – כי הדיוט יכול להחזירו, נחשב עדיין מחובר.
קשה: הזוג והענבל חיבור, וזה רק כשהם מחוברים בפועל (כמו שראינו לגבי מספריים (מח:) שמן הדין חיבור רק "בשעת מלאכה").
לפני שני ההסברים הבאים אכן זה לא נחשב מחובר, אך בכל זאת הפעמון עצמו נחשב לכלי כי:
- B.רבא, רי"ס בר"ח – עדיין יש לו את השימוש המקורי, שיכול להשמיע קול גם בלי הענבל, ע"י הקשה.
- C.ר' יוחנן – מספיק שיש לו שימוש אחר (לגמע מים) וטמא.
קשה – לכאורה רי"ח הוא שמצריך מעין מלאכתו הראשונה:
- 1.לגבי כלי שנשבר ומיועד לשימוש אחר, האם נטהר מטומאת מת: רי"ח – טהור, ר"א – טמא.
- 2.סנדל של מתכת של בהמה טמא כי:
- רב ור' חנינא – יש לו שימוש אחר (לשתות, לסוך שמן) (נפק"מ במאוס).
- רי"ח – יש לו מעין מלאכתו הראשונה (שם על רגליו ורץ) (בתנאי שאינו כבד)
תשובה – נהפוך אצלנו את רבא ורי"ח.
חלק ב – במה אישה יוצאה
הקדמה: הבעיות שצריך לפתור כדי להתיר: 1. שלא יהיה משוי (דאורייתא). 2. שיהיה מהודק ולא יפול. 3. שלא יהיה יפה מדי שתרצה והלראות לחברתה ותטלטל (באיזה חשובה, או משהו קריטי ללבוש – אין חשש).
א. עיר של זהב (משנה)
- A.מה זה.
- B.הדין:
משנתנו – לא תצא.
בברייתא:
ר"מ – חטאת (משאוי)
חכמים – אסור מדרבנן (תכשיט, אך גזרו שמא תראה לחברתה ותטלטל).
ר"א – מותר (אישה חשובה לא תשלוף כדי להראות).
(נט: 10+)
ב. כלילא (עטרה מזהב)
מחלוקת: רב - אסור, שמואל – מותר,
במה מדובר?
| עשויה כולה זהב (אניסכא) | משי עם זהב (ארוקתא) |
הסבר 1 | אסור | מחלוקת |
הסבר 2 (רב אשי) | מחלוקת | מותר וכן רב יוסף (לפני שחלה) אמר שרב התיר, ונעמיד בארוקתא. |
אמוראים נוספים שהתירו:
- 1.לוי בנהרדעא,
ובעקבות ההיתר יצאו 24 נשים בכל העיר עם כלילא.
(סיפרו לו שאדם גבוה וצולע בא לנהרדעא והתיר, ורב הבין שזהו לוי ושר' אפס ראש הישיבה נפטר). - 2.רבה בר אבוה במחוזא -
ובעקבות ההתר יצאו הרבה יותר נשים בכלילה (18 ממבוי אחד).
ג. רב - קמרא (אבנט) – מותר
לא יוריד להראות, כי אז יפלו בגדיו,
אך מה לגבי משוי? רב ספרא:
- 1.ארוקתא – כמו שמותר טלית עם זהב (זה לבוש מקובל),
- 2.אניסכא – כמו אבנט של מלכים, וכל ישראל בני מלכים.
- קמרא מעל חגורה? רב אשי – אסור (רש"י, ואפילו משוי (דאורייתא?)).
- רסוקא (זוג של טלית-מעיל לנשים) מותר רק אם יש לו רצועות שלא יפול.
ד. קטלא (משנה) (תוס' – תכשיט) – אסור, שמא תראה.
ה. נזמים (משנה) – אסור.
גמרא – של האף, אך של האוזן מותר (כי קשה להוציא).
שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
אוצרות בלב הים
איך עושים קידוש?
מה אומרים לנו הסימנים של ראש השנה?
איך יוצרים את השבת ?
הפלונטר בצד ימין של הלוחות
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
איך הסדר המוכתב מהווה חירות?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
ריסוק קרח בשבת- סוחט או מוליד?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?