בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • עירובין
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

מסכת עירובין דף ה'

undefined

הרב אורי בריליאנט

ב' ניסן התשע"ג
2 דק' קריאה 23 דק' האזנה

(ד: 7- עד ה: 2-)

הקדמות:

  1. 1.קורה – משום היכר או משום מחיצה (אולי זה קשור לאפשרויות בדף ב – היכר או פתח ההיכל).
    יש שתי דעות האם מותר לטלטל מתחת לקורה.
  2. 2.חצר – חמורה ממבוי בזה שצריכה 2 פסים או פס רחב (4 טפחים).
    פירצה בחצר – מספיק עומד מרובה על הפרוץ, בתנאי שאין פרצה גדולה מ10.
    (במבוי – נראה מחר מחלוקת איזו פרצה פוסל (רב הונא – 4 טפחים, רב הונא ברדר"י – מעל 10 אמות).
    מבוי שרוחבו גדול מאורכו נחשב חצר.

 

א. משך הגבהת הקרקע כשהקורה גבוהה מדי

רב יוסף – טפח, שהרי הקורה עצמה טפח, כך שהפתח כרגע בגובה 20.

אביי – 4 טפחים.

            סברת אביי:

  1. 1.צריך היכר, ואסור לטלטל מתחת לקורה וממילא צריך שההגבהה תהיה גם לא מתחת לקורה.
  2. 2.(3) צריך היכר, ומותר לטלטל מתחת לקורה, ובכל זאת – ההיכר שלמטה אינו כמו ההיכר שלמעלה.
  3. 3.(4) הקורה יוצרת מחיצה, והמינימום של מקום עם מחיצה זה 4 טפחים.
  4. 4.מן הדין טפח, ודורש 4 שמא הטפח יטושטש עם הזמן.

 

ב. משך החקיקה בקרקע כשהקורה והכתלים נמוכים מדי

צריך לחפור כאורך המינימלי של מבוי

רב יוסף – 4 טפחים, אביי – 4 אמות.

  1. A.ראיה לרב יוסף(ציור 17)
    ר' אמי ור' אסי – פרצה עד 10 לא פוסלת, בתנאי שאינה ב4 הטפחים הצמודים לקורה.

דחייה – בעשיית מבוי המינימום הוא 4 אמות. אבל במבוי בנוי, אז מספיק 4 טפחים.

  1. B.ראיות לאביי
  2. 1.מבוי צריך שתי חצרות, והרי כל פתח הוא 4 טפחים.
    דחייה: 1. הפתחים בקיר האמצעי (דחייה – כשהרוחב גדול מהאורך זה חצר). 2. הפתחים בפינות באלכסון
    (ציור 21).
  3. 2.כשיש כותל שבנוי כמו לחי ולא נבנה לשם כך, אם ארוך 4 אמות – אינו לחי וצריך לחי אחר.

דחייה – זה לא קשור לאורך המינימלי של המבוי עצמו.

 

ג. המשך דיון על המקרה הנ"ל – שיש כותל בצורה של לחי.

  1. A.איפה ישימו את הלחי הנוסף?
  2. 1.רב פפא - בצד השני (ציור 22).
  3. 2.רב הונא ברדר"י - באותו צד אך בצורה בולטת (צר או רחב מהכותל וכד') (ציור 23-26)
  4. B.האם במבוי יש את הכלל של עומד מרובה על הפרוץ (למשל אם הכותל 4 מתוך 7).

רב הונא ברדר"י – כן, וכן רב אשי אפילו ב4 מתוך 8 (ממה נפשך).

            המקור – קל וחומר מחצר.

כי חצר > מבוי לגבי הצורך בפסים.
דחיית רב הונא – לגבי פרצות מבוי > חצר
(ראה בהקדמה),
ואילו לרב הונא בזה מבוי = חצר.

רב הונא – משמע שלא (כי אי אפשר ללמוד מחצר).

 



שיעור דף יומי בקיצור - באדיבות הדף היומי של אתר סיני
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il