בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • סוכה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

הדף היומי בעשר דקות - אתר סיני

מסכת סוכה דף כ"ח

undefined

הרב אורי בריליאנט

א' אדר ב' התשע"ד
2 דק' קריאה 11 דק' האזנה

(כח. 2+ עד כח: במשנה)


חלק א - אגדתא: על ר"א, הלל וריב"ז


א. ר"א לא עונה על מה שלא שמע –


            מעשה בגליל ששאלוהו עשרות שאלות והשיב רק על מה ששמע מרבותיו,


            וזה על בסיס עקרונותיו:



  1. לא קידמו אדם בבית המדרש.

  2. לא ישן בבית המדרש גם לא שינת ארעי.

  3. לא הניח אדם בבית המדרש ויצא.

  4. לא שח שיחת חולין.

  5. לא אמר דבר שלא שמע מרבותיו.

  6. לא הלך ד"א ללא תורה ותפילין.

  7. לא הרהר בדברי תורה במבואות מטונפים.

  8. לא מצאו אדם יושב ודמם, אלא שונה דברי תורה.

  9. פתח בעצמו את הדלת לתלמידיו.

  10. לא עצר את הלימוד בביתה מדרש מלבד בערב פסח וערב יו"כ.


ב. ובאופן דומה, אמרו על רבו של ר"א – ריב"ז את אותם חמישה דברים, ועוד:


ג. ריב"ז הוא הקטן מבין 80 תלמידיו של הלל:


30 ראשונים – כמשה רבינו


30 הבאים – כיהושע בן נון


20 אחרונים –


            הגדול שבהם יונתן בן עוזיאל שעוף הפורח מעליו היה נשרף,


            הקטן שבהם – ריב"ז, שלא הניח דבר מהתורה שלא למד.


חלק ב – נשים וקטנים בסוכה


א. נשים –


הפסוקים -               


לגבי יום כיפור (ויקרא טז, כט) -


וְהָיְתָה לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ הָאֶזְרָח וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם:


לגבי סוכות (ויקרא כג, מב) -


בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת:




























 

כל האזרח



קושייה 1 -



תשובה



קושייה 2 -



תשובה



סוכה



ממעט נשים



סתירה



הלמ"ס, והלימוד רק אסמכתא.


ובאמת הלימוד מרבה גרים.



למה בכלל צריך לימוד, הרי במצוות עשה שהז"ג פטורות ובלאו חייבות.



היתה הו"א לחייב אותן:


1. תשבו כעין תדורו.


2. גזירה שווה מפסח.



יו"כ



מרבה נשים



באמת מרבה



הלימוד מרבה שחייבות גם בתוספת הצום (שהוא רק עשה).




ב. קטנים


A. מצוות חינוך


מן הדין – פטורים,


אך מגיל חינוך – חייבים.


            הברייתא לומדת שחייבים מ"כל האזרח",


            והרי זה דרבנן?


            זה רק אסמכתא.


B. מאיזה גיל?


a. במשנהשאינו צריך לאמו.


            שמקנח לבד,


            שכשמתעורר באמצע הלילה לא נלחץ וקורא אמא אמא.


b. שמאי – מרגע הלידה שם מעל התינוק סוכה.


ומסבירה הגמרא ששמאי מחמיר מת"ק.




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il