בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • סוכה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

מסכת סוכה דף ל"א

undefined

הרב אורי בריליאנט

ד' אדר ב' התשע"ד
2 דק' קריאה 20 דק' האזנה

(לא. 1+ לא: 5-)


חלק א - סוכה שאולה וסוכה גזולה


א. הקדמה –


A. הדמיון וההבדלים בין סוכה ללולב


הדמיון – בלולב "ולקחתם לכם" – משלכם,


בסוכה "תעשה לך" – משלך.


ההבדלים -


בסוכה יש חומרא ושתי קולות –


            חומרא – בלולב – רק ליום הראשון, בסוכה – כל שבעת הימים.


            שתי קולות לפי רבנן:



  1. לרבנן זה רק אוסר גזולה,


לר"א – גזולה + שאולה.



  1. לרבנן קרקע (וסוכה מחוברת = קרקע) אינה נגזלת (כלומר לא נחשב שקרה כלום)


לר"א – קרקע נגזלת.


B. פסול גזל – רק אם עוד לא קנה (כמו שראינו לגבי לולב, למשל על ידי יאוש + שינוי רשות/מעשה/שם).


ב. שלושה מצבים -


A. גזל סוכה על עגלה – פסולה לפי כולם, כי היא סוכה גזולה.


B. תקף סוכת חברו וישב בה. מחלוקת: (זה המקרה בברייתא לא. 2+)


לרבנן – כשרה


                        כי קרקע אינה נגזלת, ולא נחשבת גזולה אלא שאולה, ושאולה כשרה.


                                (יוצא לרבנן שיש שלוש דרגות – שאול, גזול, קנאו, ורק באמצעית פסול).


            לר"א – פסולה, משתי סיבות:



  1. קרקע נגזלת.

  2. גם אם קרקע לא נגזלת, שאולה פסולה.

  3. בראשונים


C. גזל עצים ובנה איתם סוכה – כשרה לפי כולם כי קנה את הסוכה


שתי סיבות אפשריות –


יאוש + שינוי מעשה + שינוי שם – קנה.


אך התוספות – זה שינוי החוזר לברייתו ולכן לא קונה.



  1. תקנת השבים (תקנת מריש) – קנה.


[לגבי זה:



  1. סיפור על הסבתא ורב נחמן, שעבדי הריש גלותא גזלו לה עצים, אך צריכים להחזיר רק את השווי.

  2. רבינא – גם בכשורא (חידוש – אפילו שקשה להשיג כזה).

  3. אם תבעו בסוף החג – מחזיר לו את הכשורא, אא"כ חיברו בטיט (שאז יש את תקנת השבים + קנה בשינוי)].

  4. יאגדנו מלמעלה.
    דחייה – זה בגלל שצריך "כפות".

  5. צריך אגד ממינו.


(לא. מתחת לאמצע)


חלק ב – לולב יבש


בברייתא: רבנן – פסול (משנה), ר"י – כשר.


רבא: באתרוג לכו"ע פסול ("הדר"), המחלוקת בלולב (האם למדים מאתרוג).


קושיות וראיות


A. קשה על ר"י בברייתא שמכשיר לולב יבש, ראיות שלכאורה ר"י מצריך הדר


דחייה – כי צריך אגד, אז שלא יחשב חמישה מינים.


B. קושיות על רבא, ראיות שר"י לא מצריך הדר באתרוג -



  1. והרי ר"י הכשיר בברייתא גם אתרוג יבש!


דחייה – הוא התייחס שם ללולב.


(דילוג לא: 5-13)



  1. ר"י בברייתא – אתרוג הישן פסול, ור"י מכשיר. תיובתא דרבא.

  2. ר"י פוסל אתרוג ירוק ככרתי (ור"מ מכשיר)


C. קושיות על דחיית רבא, ראיות שמצריך הדר באתרוג -


דחייה – כי לא היה גמר פרי ולא נחשב פרי.



  1. גודל מינימלי -
    מצריך אתרוג כביצה (ור"מ – מספיק אגוז).


דחייה – משום גמר פרי.



  1. גודל מקסימלי – ר"י שיאחז שתיים בידיו (רי"ס – אפילו אחת בשתי ידיו!).


דחייה – כדי שיוכל להעביר המינים מיד ליד אם צריך בלי שיפול.



  1. 4.למה כתוב "פרי עץ הדר"?


"הדר באילנו משנה לשנה" (אחת הדרשות בדף לה. להוכיח שמדובר דווקא באתרוג).


נספח – שתי קושיות פשיטא על הברייתא



  1. אסור להוסיף על 4 המינים?


החידוש – אפילו לר"י שלולב צריך אגד, והוסיף עוד מין מחוץ לאגד.



  1. לא מצא אתרוג, לא ישתמש ברימון.


החידוש – שלא אומרים שלא תשתכח תורת אתרוג.




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il