בית המדרש

  • משנה וגמרא
  • כתובות
לחץ להקדשת שיעור זה

מסכת כתובות דף ה'

undefined

הרב אורי בריליאנט

י"ט בשבט התשע"ה
11 דק' צפיה



(ד: 2- עד ה: 12+)


(ה. מעל האמצע)


חלק א – האם יכול לבעול ביום?


במשנה – בתולה נישאת ביום רביעי, כדי שאם יתברר שאינה בתולה ישכים למחרת לבית דין.


לבעול במוצאי רביעי (חמישי) – זה בסדר.


אך האם יכול לבעול ברביעי ביום (בבית אפל), או שחוששים שעד למחרת בבוקר כבר תתקרר דעתו?


ת"ש – תני בר קפרא - בועל בחמישי כי נתברכו הדגים,


            משמע שלולי ברכת הדגים, מותר גם ברביעי.


                                [אלמנה נבעלת בשישי כי נתברך האדם.


                                ולמה לא בחמישי?                   



















שתי תשובות:



נפקא מינה:
כשממיל אלא הולך לעבודה ביום שישי
(למשל אדם בטל, או שיום שישי זה יו"ט).



1. ברכת האדם עדיפה



צריך בשישי



2. שקדו חכמים על תקנת בנות ישראל שישמח איתה שלושה ימים – יום החופה (חמישי), יום הביאה (שישי) ושבת.


ואם יבעל בחמישי, יעזוב אותה וילך לעבודה בשישי...



אפשר בחמישי




(ה. 11-)


חלק ב – עוד דרשות של בר קפרא


א.      גדולים מעשה צדיקים (מקדש - ידיים) ממעשה שמיים (יד).


קושיות:



  1. ר' חייא – מה עם "ויבשת ידיו יצרו"?

  2. כתיב "ידו". דחייה – "יצרו".

  3. זה יד אחת, אך בהרבה אצבעות.

  4. B."ומעשה ידיו מגיד הרקיע"?


זה מתייחס למעשי הצדיקים.


ב.      ויתד תהיה על אזנך – אוזנך – להכניס את האצבע לאוזן שלא לשמוע דבר לא הגון.


(ד: 2-)


חלק ג - לא בועל בראשונה במוצ"ש


ר' זירא -



  1. 1.משום חשבונות שיעשה בשבת על הסעודה במוצ"ש.


אביי – והרי חשבונות של מצווה מותרים בשבת!



  1. שמא ישחוט בשבת לצורך הסעודה במוצ"ש.


אביי – ולמה לא דואגים שיו"כ לא יצא ביום שני שמא ישחוט לסעודות של ראשון?


תשובות:



  1. ביו"כ זה אוכל לעצמו ופחות טרוד בזה.

  2. ביו"כ יש לו רווחא - יכול להכין ביום ראשון, לכן לא חוששים שישחוט השבת.


 


את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il