yeshiva.org.il


גמרא חולין מבחן דפים ס"ב-ע"ז

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת חולין, דפים ס"ב-ע"ז

א. שמא היו העופות טמאים.
ב. משום שאחר שקולטות המים, נופלין מפיהם והוי כמו נעשית בהם מלאכה.
ג. שמא יבואו אף אנשים ליגע במים ולעשות בהם מלאכה.
ד. דכיון שנתנו לעופות לבוא לשם הרי זה מראה שהי' כאן היסח הדעת.

א. תלוי: טמאים כ"ד ולטהורים אין מספר.
ב. תלוי: טמאים כ"ד וטהורים כ"ב.
ג. טמאים אין מספר ולטהורים אין מספר.
ד. תלוי: טמאים כ"ב ולטהורים אין מספר.

א. שאומר לו העכו"ם של עוף פלוני וטהור הוא ואפי' בב' ראשי' חדין.
ב. שאומר העכו"ם של עוף פלוני וטהור הוא ואפי' בביצים טרופות.
ג. שראשה אחד חד והשני כד וחלבון בחוץ ואמר לו של עוף פלוני וטהור הוא.
ד. באופן שיודע הישראל בבירור שביצים אלו קנאם העכו"ם ממגד עופות טהורים.

א. ביצים טהורות שנתבשלו לצורך תקרובת עבודה זרה.
ב. ביצים טהורות שנתבשלו עם ביצים טמאות.
ג. ביצים טהורות שיש דם בחלמון שלהם.
ד. ביצים שאינן של זכר, שישבה עליהן תרנגולת ימים רבים ולא נולד מהן אפרוח.

א. שיחפו רוב רגליו.
ב. שיחפו רוב ארכו.
ג. שיחפו רוב היקפו.
ד. שיחפו רוב ארכו ורוב היקפו.

א. דאי כתב רחמנא קשקשת הוה אמינא דקשקשת היינו סנפיר.
ב. משום דיש דג אחד שיש לו רק קשקשת ולכך כתבה תורה סנפיר להשמיענו שהוא טמא.
ג. משום יגדל תורה ויאדיר.
ד. ללמדנו שאם הי' לו קשקשת ונפלה ועדיין יש לו סנפיר הרי הוא טהור.

א. שהתליעה בעודה מחוברת לקרקע.
ב. שהתליעה קודם שנקלטה בארץ.
ג. שהתליעה קודם שהביאה שליש.
ד. שהתליעה אפי' אחר שתלשוה כל זמן שהיא מחוברת לשרשים שלה.

א. לכו"ע העובר.
ב. לכו"ע אף האבר.
ג. לכו"ע רק האבר.
ד. מחלוקת: לרב יהודה אמר רב מותר העובר ולעולא אמר ר' יוחנן מותר אף האבר.

א. מחלוקת: לר' מאיר נוהג ולר' יהודה אינו נוהג.
ב. לכו"ע נוהג.
ג. לכו"ע אינו נוהג.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לכו"ע תימכר לצורכי עולות ודמי' חולין חוץ מדמי אבר שבה.
ב. לכו"ע כולה עולה.
ג. לר"מ תימכר לצורך עולה ודמי' חולין חוץ מדמי רגלה ולר' יוסי כולה עולה.
ד. לר' מאיר כולה חולין ולר' יוסי כולה עולה.

א. אין דינו כיצא רוב העובר.
ב. דינו כיצא רוב העובר.
ג. הוי ספק אם דינו כיצא רוב העובר או לא וינהגו בו קדושה מספק.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. הלכה למשה מסיני.
ב. מסברא - דהא עובר אין דינו כילוד ומשו"ה אינו מטמא בנבילה.
ג. מסברא - דכיון דבמעי בהמה טהורה הוא טהור ה"ה במעי בהמה טמאה.
ד. משום דכ' וכי ימות וכו' והוקש בהמה טמאה לבהמה טהורה.

א. לכו"ע מטמאה טומאת אדם.
ב. לכו"ע אינה מטמאה טומאת אדם.
ג. מחלוקת: לר' יוחנן מטמאה ולבר פדא אינה מטמאה.
ד. לכו"ע אינה מטמאה מדאורייתא, ומטמאה מדרבנן.

א. בכל גווני טמאים מיד.
ב. תלוי: החזיקם ביד טמאים מיד, לבשם - עד שישהה בכדי אכילת פרס פת חטים.
ג. בכל גווני בעי' שישהה בכדי אכילת פרס פת חטים.
ד. בכל גווני בעי' שישהה בכדי אכילת פרס פת שעורים.

א. לכו"ע הוי הלכה למשה מסיני.
ב. לכו"ע מדכ' וכל אשר יגע על פני השדה.
ג. לר' עקיבא מדכ' וכל אשר יגע ע"פ השדה ולר' ישמעאל הלכה למשה מסיני.
ד. לר' עקיבא מדכ' "וכל" אשר יגע ולר' ישמעאל מדאפקי' רחמנא בלשון נגיעה.

א. שנולד שהוציא ראשון רק אחר מיתת אמו דינו כנבילה.
ב. שאבר המדולדל בבהמה ומתה נותנין עליו חומרי טומאת נבילה ואבר מן החי.
ג. שאבר שנתדלדל לאחר מיתת הבהמה אינו מטמא כנבילה.
ד. שאבר המדולדל בבהמה ומתה אין האבר מטמא כנבילה אלא כאבר מן החי.

א. לכו"ע פודין.
ב. לכו"ע אין פודין.
ג. מחלוקת: למר זוטרא אין פודין ולרב אשי פודין.
ד. תלוי: בשוויו פודין ובפחות משוויו אין פודין.

א. מחלוקת: לב"ש מקבל ולר' עקיבא ולב"ה אינו מקבל.
ב. מחלוקת: לב"ש ולר' עקיבא מקבל ולב"ה אינו מקבל.
ג. לכו"ע אינו מקבל.
ד. לכו"ע מקבל.

א. שאם איכא רוב בשר יכול מיעוט עור להצטרף להשלים לכסות רוב עצם.
ב. שצריך שיהי' חציו עור וחציו בשר.
ג. שאם ניטל הבשר מתחת העור והעור חופה עוביו והיקפו כשר.
ד. דכמו דבעי' שיהי' רוב בשר כמ"כ בעי' שיהי' עמו רוב עור.

א. משום דאין שליא בלא ולד ושמא יצא הולד ושליא בתרי' אזלא.
ב. מדכ' אותה וילפי' מיני' אותה ולא שלייתה.
ג. הלכה למשה מסיני.
ד. מחלוקת: לחד תנא מדכ' אותה ולחד תנא משום דאין שליא בלא ולד.