yeshiva.org.il


גמרא בכורות מבחן דפים י"א-כ'

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת בכורות, דפים י"א-ט"ו

א. לכו"ע אינו צריך להפריש מהן תרומה גדולה.
ב. לכו"ע צריך להפריש מהן תרומה גדולה.
ג. מחלוקת: לת"ק צריך להפריש ולר' שמעון אין צריך להפריש.
ד. לכו"ע אינו חייב להפריש אבל לכתחילה ראוי שיפריש.

א. מחלוקת: לר' מאיר ולרבנן למר זוטרא אין פודין ולרב אשי פודין.
ב. מחלוקת: לר' מאיר פודין ולרבנן אין פודין.
ג. לכו"ע פודין.
ד. לכו"ע אין פודין.

א. מחלוקת: לר' שמעון פודין ולר' יהודה אין פודין.
ב. תלוי: אם וודאי חייב פדיון אין פודין ואם חייב מספק פודין.
ג. בכל גווני פודין.
ד. בכל גווני אין פודין.

א. הלכה למשה מסיני.
ב. דכ' וכי תמכרו "ממכר" לעמיתך.
ג. דכ' "או" קנה מיד עמיתך ו"או" ריבויא הוא.
ד. דכ' מיד עמיתך - דמשמע מיד ליד.

א. בין קדושת הגוף ובין קדושת דמים פטורה מבכורה.
ב. בין קדושת הגוף ובין קדושת דמים חייבת בבכורה.
ג. תלוי: קדושת הגוף פטורה מבכורה, קדושת הגוף חייבת בבכורה.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לכו"ע יקברו ואין נותנין דמיהם להקדש.
ב. לכו"ע יפדו ויאכילם לכלבים.
ג. לכו"ע יקברו ויתנו דמיהם להקדש.
ד. מחלוקת: לר' שמעון יפדו ויאכילם לכלבים וללוי יקברו.

א. כולם נוהגין בהם.
ב. כולם אין נוהגין בהם.
ג. בכורה ומתנות אין נוהגין בהם ואיסור אותו ואת בנו נוהג בהם.
ד. כולם נוהגים בצבי ואין נוהגים באיל.

א. משום דכל זמן שלא קיבל העכו"ם מעותיו הוה ברשותא דנותן.
ב. משום דאיירי הכא בקבל עלי' העכו"ם אונסא וזולא.
ג. משום דכל זמן שלא שילם הישראל לא הוה ברשותו.
ד. משום דאי בעי עכו"ם זוזי ולא יהב לי' תפס לבהמה והוה יד עכו"ם באמצע.

א. מחלוקת: לר' מאיר לוקין ולרבנן אין לוקין.
ב. לכו"ע לוקין.
ג. לכו"ע אין לוקין.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. מחלוקת: לר' יוסי אפשר לצמצם ולרבנן אין אפשר.
ב. לכו"ע אי אפשר.
ג. לכו"ע אפשר.
ד. תלוי: בדאורייתא אמרי' דאי אפשר לצמצם ובדרבנן אמרי' דאפשר.

א. בכדי שלא ישכחו תורת מתנות.
ב. משום דכהן בא עליו מב' צדדין.
ג. משום דמעיקר הדין הי' צריך ליתן שניהם לכהן דאפשר לצמצם.
ד. הלכה למשה מסיני - דכל ספק בכורה חייב במתנות.

א. לכו"ע אזלי'.
ב. לכו"ע לא אזלי'.
ג. מחלוקת: לרבנן אזלי' ולר' מאיר לא אזלי'.
ד. תלוי: בדאורייתא לכו"ע אזלי', ובדרבנן: לרבנן אזלי' ולר' מאיר לא אזלי'.

א. לכו"ע חייב בבכורה.
ב. לכו"ע פטור מבכורה.
ג. לכו"ע מדאורייתא פטור מבכורה, ומדרבנן חייב.
ד. מחלוקת: לר' עקיבא חייב בבכורה ולר' יהושע פטור.