yeshiva.org.il


גמרא יבמות מבחנים דפים סב-עו

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת יבמות דפים סב-עו;כולל שאלות על תוס'

א. יש לו דין בכור אם יהיה פטר רחם לאמו.
ב. לכו"ע יש לו דין בכור דכקטן שנולד דמי.
ג. לר' יוחנן אין לו דין בכור לר"ל יש לו דין בכור.
ד. לכו"ע אין לו דין בכור כיון דלא הוי ראשית אונו.

א. כשנולדו שני נכדים מבן אחד ומת השני.
ב. כשנולד בן מהבת ובת מהבן.
ג. כשנולד לו בן אחד ולבן נולד בת.
ד. רק בחיי הבן נחשב הנכד כבנו, ומשמת הבן אין הנכד נחשב כבנו של הסבא.

א. שבניך ובנותיך ילכו בשבי בעון לשון הרע.
ב. שתמות אמם וישא האב אשה אחרת ויהיו נתונים בידי אשת האב.
ג. שילכו לעבוד ע"ז.
ד. זו אשה רעה.

א. יוצא ויתן כתובה ואין תולין במחלה.
ב. תולין הסיבה במחלתם ואינו חייב לגרשה.
ג. אין ימי המחלה עולין בחשבון, ואם היו עשר שנים חוץ מהם חייב לגרשה.
ד. בחלה הוא יוצא ויתן כתובה בחלתה היא יוציא בלי כתובה.

א. הלכה כרבי בדאורייתא וכרשב"ג באיסור דרבנן.
ב. הלכה כרבי בכל מקום חוץ מדין קטלנית שבו הלכה כרשב"ג.
ג. הלכה כרשב"ג בכל מקום חוץ מוסתות שבו הלכה כרבי.
ד. הלכה כרבי בקטלנית ומלקות והלכה כרשב"ג בוסתות ושור המועד.

א. לא, כי אמרינן השתא היא דברייתא.
ב. לא, דחיישינן שאז יטעון הבעל דאדעתא דהכי לא גרשתיך.
ג. כן, כי איגלאי מילתא למפרע כי היתה תמיד בת בנים.
ד. כן, כי אין חשש לביטול הגט כיון שהבעל גירשה גם על הספק.

א. אינו מאכיל לאחרים.
ב. מאכיל לאחרים.
ג. לרבינא אינו מאכיל מה"ת לרבא ורב אשי אינו מאכיל מדרבנן.
ד. ערל וכל הטמאים אין מאכילים ושאר כל הפסולים מאכילים.

א. בכל אופן אוכלת.
ב. בכל אופן אינה אוכלת.
ג. מאכילה תרומה דרבנן אבל לא תרומה דאורייתא.
ד. אם שכרה הכהן אינו מאכילה, אבל כהן ששם פרה מישראל וקבלה באחריותו מאכילה.

א. אם נשאר בת אז העבדים אוכלים ואם נשאר רק בן אינם אוכלים.
ב. אם האם אוכלת אוכלים גם עבדיה מלוג, והבן אינו מאכיל עבדי צאן ברזל בגלל העובר.
ג. אם נשאר בת אז אמה אוכלת ואם נשאר בן אין האם אוכלת בגלל העובר.
ד. אם העובר היא נקיבה אוכלים העבדים כי אינה יורשת, ואם הוא זכר אינם אוכלים.

א. "עם החמור" עם הדומה לחמור.
ב. "אשת רעהו" פרט לאשת עכו"ם ובשאלתות פי' "בעולת בעל" יש להן ולישראל איתקיש הויות להדדי.
ג. מדכתיב "וזרמת סוסים זרמתם".
ד. מדכתיב "לעם נכרי לא ימשול למכרה" וכו' ואיתקש מכירה לייעוד.

א. לא פסלה, דזר אצלה מעיקרא בעינן.
ב. פסלה בביאתו, דתועבה כתיב בה כעריות.
ג. לר' עקיבא פסלה כיון דס"ל דאין קידושין תופסין בחייבי לאוין.
ד. אם הבעל כהן לא פסלה בביאתו, כיון דגרושה אסורה לכהן גם בלי איסור מחזיר גרושתו.

א. מותרת מיד דלא חיישינן שמא היא מעוברת.
ב. אסורה לאכול עד ג' חודשים שמא היא מעוברת, אפי' היכא שמת ביום שנשאה.
ג. אם מת ביום שנשאה, מותר לה לאכול עד מ' יום, דעד אז דין העובר כמיא בעלמא.
ד. מותרת אחרי מ' יום, דמוקמינן לה אחזקה שלא היתה מעוברת.

א. אינם אוכלים תרומה.
ב. עבדיו מותרים ונשיו דוקא היכא שלא ידעה אחר שנפצע.
ג. מותרים לאכול תרומה.
ד. נשיו מותרות לאכול, ועבדיו אסורים בתרומה.

א. מותר לעשות הפסח.
ב. אסור לעשות הפסח.
ג. איבעיא דלא איפשטא.
ד. אינו מעכב בשעת עשיית הפסח אבל מעכב בשעת אכילתו.

א. אסור לאכול מה"ת.
ב. אסור לאכול תרומה דאורייתא ומותר לאכול תרומה דרבנן.
ג. לל"א מותר לאכול אפי' מדרבנן ולל"א הלכה כרב הונא דמה"ת מותר ומדרבנן אסור.
ד. לל"א אסור לאכול אפי' מה"ת ולל"א הלכה כרב הונא דמה"ת אוכל ומדרבנן אינו אוכל.

א. בתרומה ומעשר עבר על לא תעשה, ובבכורים על עשה.
ב. על כולם עבר על לא תעשה ולוקה.
ג. בתרומה ובכורים עבר על עשה ובמעשר שני על לא תעשה.
ד. בבכורים ומעשר שני עבר על לא תעשה ועשה, ובתרומה עבר על לאו הבא מכלל עשה.

א. להבעיר בו את הנר ולהסיקה תחת תבשילו.
ב. מותר לסוכו על גוף החי.
ג. לקנות בו חלוק לצורך החי.
ד. אם פדאו מותר להשתמש בו ואם לא אסור.

א. תלתא, א' לקדשי קדשים, ב', לקדשים קלים, ג', לקדשי בדק הבית.
ב. לתנא דב"ר ישמעאל, אחד, וי"א תרי, א' ביולדת, וא' בזב ומצורע, וצריכי.
ג. אחד, מדכ' "ולא יאכל מן הקדשים כי אם רחץ" וכו'.
ד. אחד, מדכ' "עד מלאת ימי טהרה".

א. פצוע דכה ישראל לאו בקדושתיה קאי אבל כהן נשאר בקדושתיה.
ב. פצוע דכה נשאר בקדושתיה.
ג. פצוע דכה מותר בנתינה ש"מ לאו בקדושתיה קאי בין ישראל ובין כהן.
ד. פצוע דכה ישראל בקדושתיה קאי אבל כהן לאו בקדושתיה קאי.

א. דבאמת לא נשאה אלא דבק בה לשם זנות.
ב. כיון דלא גיירה ונשארה בגיותה אין בה איסור מצרית.
ג. כיון שבלבל סנחריב את העולם אין איסור על המצרים בזה"ז.
ד. כיון דקידושין תופסין בחייבי עשה, א"כ חל נשואי שלמה אפי' כשהיו באיסור.

שאלות על תוס'
א. בהיותם במדבר סיני.
ב. בחצרות בשעה שהפריש משה ע' זקנים.
ג. בשעת שילוח מרגלים.
ד. בשבעת ימי המילואים.

א. אם שהתה עשר שנים עם השלישי ולא ילדה אין לה כתובה.
ב. יש לה כתובה.
ג. לאלתר אין לה כתובה משום קנס כיון שנשאה באיסור.
ד. לאלתר אין לה כתובה כשלא הכיר בה דהוי מקח טעות אבל בהכיר בה יש לה כתובה.

א. דלענין תרומה לא סמכינן על חזקה.
ב. סמוך מיעוטא לחזקה ואיתרע לי' רובא.
ג. כיון דהוא גדול כבר כדאתי לקמן, אזלינן בתר השתא.
ד. כיון דבא עליה בודאי הוי בן ט', כי בפחות מכן אינו יכול לבעול.

א. יוצאי מצרים הנימולים אכלו קדשים, והערלים אכלו בשר תאוה חולין.
ב. כל הערלים באמת לא אכלו בשר.
ג. כיון שנמולו אף שלא נפרעה מילתן מותרים הוי באכילת קדשים.
ד. כיון שאנוסין היו, לא נאסרה להם אכילת קדשים.

א. לא שייך, ד"בני ישראל" כתיב, למעט שפחה.
ב. שייך רק בשפחה משוחררת אבל לא באינה משוחררת דדינה כגוי.
ג. שייך אפי' בשפחה שאינה משוחררת דילפינן לה לה מאשה.
ד. שייך רק בשפחה כנענית אבל בשפחה משוחררת לא, דלאו מבני ישראל היא