yeshiva.org.il


גמרא נדרים מבחנים דפים לג-מה

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת נדרים דפים לג-מה

א. באומר הנאת מאכלך עלי.
ב. באומר הריני מודר ממך מאכל.
ג. באומר הנאתך עלי.
ד. באומר הנאה המביאה לידי מאכלך עלי.

א. כשנכסי מחזיר אסורים על בעל אבידה.
ב. כשנכסי בעל אבידה אסורים על המחזיר לכו"ע מותר, וכשנכסי מחזיר אסורים על בעל אבידה פליגי ר' אמי ור' אסי.
ג. כשנכסי בעל אבידה אסורים על המחזיר פליגי ר' אמי ור' אסי, וכשנכסי מחזיר אסורים על בעל אבידה מותר.
ד. כשנכסי בעל אבידה אסורים על המחזיר.

א. אם הוציאה מרשותו מעל ואם נטלה בתוך רשותו לא מעל.
ב. אם נטלה לאכלה מעל לפי כולה, להורישה לבניו מעל רק לפי טובת הנאה שבה.
ג. אם נהנה מן הככר מעל אבל נוטלה בלבד, לא מעל.
ד. אם נטלה לאכלה מעל לפי טובת הנאה שבה, להורישה לבניו מעל לפי כולה.

א. הנותן כיון שהוציאה מרשותו.
ב. המקבל ברגע שנכנס לרשותו.
ג. המקבל מעל כשיוציאה מרשותו.
ד. שניהם מועלים, הנותן והמקבל.

א. דוקא במחוסרי כפרה דהיינו הטמאים שהקרבן בא לטהרם ולא לכפרה על חטא.
ב. דוקא בקרבנות שבאו לכפר על חטא כגון מחוסרי כפרה אבל נדרים ונדבות לא.
ג. דוקא נדרים ונדבות שלא באו לכפר על חטא.
ד. בכל הקרבנות.

א. דילפינן מקרא מדכתיב "שה לבית אבות".
ב. דלא בעינן דעת כמו שמצינו דיכול להפריש פסח על חבירו גם בלי דעתו.
ג. דשה לבית אבות לאו דאורייתא, ואין בהם איסור לאכול מן הפסח שלא למנוייו.
ד. דילפינן מקרא דכתיב "איש לפי אכלו" כיון דראוי לאכילה נמנה אף שלא מדעתו.

א. באומר לו כל הרוצה לתרום יתרום.
ב. באומר לו כל התורם אינו מפסיד.
ג. באומר לו כל השומע קולי יתרום.
ד. כשלא אמר לו כלל רק אז יוכל לתרום מדין זכין לאדם שלא בפניו.

א. משום איסור שכר שבת.
ב. דיפנו אבות התינוקות למצות שבת, א"נ כיון דאוכלים מאכלים שונים בשבת קשה עליהם העיון.
ג. גזירה משום שמא יקראו בשטרי הדיוטות.
ד. גזירה משום שמא יעבירנו ד' אמות ברה"ר.

א. התגין שעל האותיות שמעטרין את הכתב.
ב. זה פיסוק הטעמים.
ג. יש אם למקרא ויש אם למסורה.
ד. מלים הנוספות בקרא שבאו לעטר את הלשון כגון אחר תעבורו, אחר תלך.

א. משקהו כוס של אבל, א"נ כוס של בית המרחץ.
ב. ב משקהו כוס של ברכה אבל סתם כוס אסור.
ג. אסור להשקותו.
ד. מותר להשקותו דעל זה לא התכוון לאוסרו.

א. אין שיעור למתן שכרה.
ב. אפי' מאה פעמים ביום, א"נ אפי' גדול אצל קטן.
ג. אפי' כמה אנשים אצל חולה אחד.
ד. שאפי' חולה מסוכן מאוד נוטלין א' מששים בחוליו.

א. בשבת, כדי שלא יצטער המבקר.
ב. בשעה שהחולה אוכל, כדי שלא יתבייש ממנו.
ג. בשלש שעות ראשונות ושלש שעות אחרונות ביום כדי שלא יתייאש מלהתפלל עבורו.
ד. כששוכב ע"ג קרקע.

א. חולי מעיים חולי העין ומיחושי הראש.
ב. לחולה שיש בו סכנה.
ג. לחולה שיש לו מי שישמשנו.
ד. לחולה שאין בו סכנה.

א. שמרפאהו בחנם אבל לא בשכר.
ב. שמרפא רק לחולה שיש בו סכנה ולא במחלה שאין בו סכנה.
ג. שמותר להחזירו בתשובה שהיא רפואת הנפש.
ד. שמרפא את גופו אבל לא בהמתו.

א. "נכסים אלו", אסור, "נכסי" מותר.
ב. "נכסים אלו" אסור, "נכסי" לרב ושמואל אסור, ולר' יוחנן ור"ל מותר.
ג. "נכסים אלו" מותר, "נכסי" אסור.
ד. בין "נכסים אלו" ובין "נכסי" - קיי"ל אדם אוסר אף לכשיצא מרשותו.

א. מותר, כיון דאפקריה רחמנא.
ב. אסור, דפירות אפקריה רחמנא ולא ארעא.
ג. לעולא, באמצע השדה מותר ושעל הגבולין אסור, לרשב"א בכל מקום אסור גזירה שמא ישהה.
ד. לעולא באמצע השדה אסור ושעל הגבולין מותר, לרשב"א בכל מקום מותר דלא גזרו.

א. מותר.
ב. אסור.
ג. לר' יוסי ב"ח אסור כיון שיהא לו הנאה בשעת הפרעון ולאביי מותר דלא חיישינן לכך.
ד. לר' יוסי ב"ח מותר, אא"כ נדרו הנאה זה מזה, לאביי אסור לגזירה ללוות משום להלוות.

א. אם דרכו לחרוש מותר ע"י אדם אחר, ואם אין דרכו לחרוש אסור לכל אדם.
ב. אם דרכו לחרוש אסור לו ולכל אדם, ואם אין דרכו לחרוש מותר ע"י אדם אחר ורק לו אסור.
ג. אסור לכל אדם.
ד. מותר לכל אדם ורק לו אסור.

א. פטור מכולם, שהפקר פטור מן המעשרות.
ב. חייב בכולם, שגזרו עליו משום חשש הערמה.
ג. חייב בפרט בעוללות בשכחה ובפאה, משום דכתיב תעזוב יתירא, ופטור ממעשרות.
ד. חייב בפרט בעוללות ובמעשרות, משום דכתיב תעזוב יתירא, ופטור משכחה ופאה.

א. לר' יוחנן דינו כמתנה דאינו הפקר עד שיגיע לרשות זוכה ולר' יהושע בן לוי מה"ת הוי הפקר ומדרבנן לא.
ב. לר' יוחנן הוי הפקר גמור, ולר' יהושע בן לוי אינו הפקר.
ג. לר' יוחנן מה"ת סגי בחד ורבנן החמירו להצריך ג', לר' יהושע בן לוי אף מה"ת בעינן ג'.
ד. הוי הפקר כיון דיש עדים בדבר, ואפ"ה יכול לחזור בו עד דהוי בפני שלשה.

שאלות ללומדי ר"ן
א. איבד מעותיו.
ב. לא איבד מעותיו.
ג. לרשב"א לא איבד מעותיו דדינו כהלואה, לר"ן גם בזה איבד מעותיו.
ד. לרשב"א איבד מעותיו, ולר"ן אם התנה בפני עדים שהבעל יחוייב להחזיר, אז לא איבד מעותיו.

א. מותר, דרב ור' יוחנן הלכה כר' יוחנן, דלוקחים שכר פיסוק טעמים.
ב. מותר, דנחשב כשכר בטילה אבל שכר על הלימוד אסור.
ג. אסור, דמה אני בחנם אף אתה בחנם.
ד. בהבלעה מותר, שלא בהבלעה אסור.

א. מותר, דאדעתא דהכא לא אדריה.
ב. אסור.
ג. לאביו מותר לאמו אסור, בגלל ביטול תורה של אביו.
ד. לאשה ולאיש מסויים מותר כי אין דרכם ללכת לשוק ואדעתא דהכא לא אדריה.

א. אסור שמא ירבו הנוטפין על הזוחלין.
ב. מותר בכל הנהרות כל השנה, לבד מנהרות המכזבין דאין מתברכים מכיפיהם.
ג. מותר דוקא ביומי תשרי אבל ביומי ניסן אסור.
ד. בכל הנהרות אסור ורק בפרת מותר, דמתרבין מכיפיהם.

א. מותר לאכול עם המדיר מתמחוי הגדול כ"כ שחוזר לבעה"ב עם אוכל דאז לא מהנה כשמשתייר.
ב. מותר לאכול עם המדיר מתמחוי של צדקה, דאז אינו נהנה משלו אלא משל צדקה.
ג. כשאוכלין מתמחוי מותר לאכול על שולחן אחד ואין חוששין שמא יפשוט ידו לאכול משל המדיר.
ד. כשאוכל מן התמחוי מתירין לו נדרו, כיון דאדעתא דהכי לא נדר שיצטרך לבריות.