yeshiva.org.il


גמרא קידושין מבחנים דפים מא-נו

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת קידושין מא - נו

א. מה לקדשים שכן ישנה במחשבה.
ב. מה לקדשים שכן כל השאר הם חול אצל קדשים.
ג. מה לקדשים שכן רוב מעשיהם ע"י שליח.
ד. מה לקדשים שכן אפשר בפדיון.

א. אם טעו, לית ליה, ואם לא טעו, אית ליה.
ב. לית לי'.
ג. אית ליה.
ד. מחלוקת, לרב פפא לית ליה, ולרבינא אית ליה.

א. בעריות, שלא מצינו בכל התורה זה נהנה וזה מתחייב.
ב. מעילה וטביחה ומכירה, ולדברי ב"ה אף בשליחות יד.
ג. שחוטי חוץ, ורציחה ושליחות יד.
ד. בעבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים.

א. נאמנים, דקיי"ל שליח נעשה עד אפי' בדיני ממונות.
ב. אין נאמנים, דנוגעין בעדות הם, ולכן אם אין להם עדות חייבים להחזיר הכסף ללוה.
ג. נאמנים, דקיי"ל אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו.
ד. אין נאמנים, דנוגעין בעדות הם, ולכן נשבעין שבועת היסת שמסרו הכסף למלוה והלוה משלם למלוה והם פטורים.

א. אביה או היא, ודוקא קטנה אבל בנערה ד"ה היא ולא אביה.
ב. בארוסה או היא או אביה, בנשואה ד"ה אביה לא היא.
ג. לר' יהודה היא ולא אביה, ולת"ק בארוסה אביה ולא היא, ובנשואה היא ולא אביה.
ד. לת"ק או היא או אביה, בנערה, אבל בקטנה אביה, ורש"י חזר בו דדינה כנערה, ולר' יהודה אביה בלבד.

א. כדי שיעור לצלות דג קטן.
ב. כדי השיעור ששולין דג מן הים ומיד נתון לתוך המחבת.
ג. כדי השיעור של בין השמשות - דהיינו מן השקיעה עד שתכלה האור לגמרי.
ד. כדי השיעור הליכה מן ים כנרת עד העיר "טיגנא".

א. צריכה גט ואינה צריכה מיאון.
ב. צריכה מיאון ואינה צריכה גט.
ג. רב ושמואל צריכה גט ומיאון והוא ששידכו, ולעולא אפי' מיאון אינה צריכה אע"ג ששידכו.
ד. לרב ושמואל צריכה מיאון ולא גט ולעולא צריכה גט אבל מיאון אינה צריכה.

א. לא חיישינן, דאידי ואידי דרך בזיון הוא.
ב. חיישינן לקידושין, שמא נתרצה האב בקידושין.
ג. בשוק לא חיישינן אבל בבית חיישינן, כיון שאינו דרך בזיון.
ד. בירק לא חיישינן, אבל בכסף חיישינן, כיון שאינו דרך בזיון.

א. אין תרומתו תרומה ויחזור ויתרום מן התורה.
ב. תרומתו תרומה ואין צריך לחזור ולתרום.
ג. מן התורה אין תרומתו תרומה ויחזור ויתרום אבל מדרבנן גם תרומתו הראשונה תרומה.
ד. מן התורה תרומתו תרומה, ומדרבנן יחזור ויתרום.

א. אינה מקודשת.
ב. מחלוקת, מ"ד מקודשת ומ"ד אינה מקודשת, דכסיפא לה מילתא למיתבעיה.
ג. הרי זו מקודשת וישלים, דתשעים ותשע לא כסיפא לה מילתא למיתבעיה.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. לרבנן דבי רב, מחלוקת, לרבה, לכו"ע ברשות לוה קיימי.
ב. לרבנן דבי רב, פטור לכו"ע, לרבה, מחלוקת.
ג. לכו"ע הלוה חייב באונסין דלא גרע משואל.
ד. לכו"ע פטור מאונסין, כיון דעדיין לא השתמש בהן, וכמו כן בשואל קרדום.

א. קדש אשה ואמר בדינר של כסף ונמצא של זהב.
ב. האומר לשלוחו הלויני דינר של כסף ולך וקדש אשה פלונית והלך והלוה של זהב.
ג. אמרה לשלוחה צא וקבל קידושי מפלוני שאמר בדינר של כסף והלך ונתן לו דינר של זהב.
ד. קדש אשה ואמר בדינר של זהב ונמצא של כסף ומשובח יותר מן הזהב.

א. קריינא עד שקרא ושנה ושילש, קרא אני עד שיקרא ויתרגם.
ב. קריינא עד שקרי אורייתא נביאי וכתובי קרא אני עד שיקרא ויתרגם.
ג. קריינא כיון שקרא ג' פסוקי בביהכנס קרא אני עד שיקרא ויתרגם.
ד. קרינא כיון שקרא ג' פסוקי בביהכנס, ולר' יהודה עד שיקרא ויתרגם קרא אני דקרי אורייתא נביאי וכתובי.

א. אם דומה כאבנר בן נר וכיואב בן צרויה - מקודשת.
ב. כל הכובש את יצרו נקרא גיבור - ומקודשת.
ג. כל שחביריו מתייראין ממנו מפני גבורתו - מקודשת.
ד. אפי' אינו כאבנר בן נר אלא כיואב בן צרויה בגבורתו - מקודשת.

א. הוי דברים שבלב ואינם דברים, ולכן מכירתו קיימת.
ב. לרבא מכירתו בטלה דכל דסליק אדעתא למידר הוא ולא איתדר, וא"ד קיימת דהא סליק.
ג. אם התנה בפירוש אדעתא למיסק, לכו"ע מכירתו בטלה, ואם לא התנה, מחלוקת.
ד. לכו"ע מכירתו בטלה, כיון דלא איתדר ליה.

א. לא חל עליהם קדושה, דכל שאינו בזה אחר זה אפי' בבת אחת אינו.
ב. עשירי ואחד עשר מעורבין זה בזה, ויקרבו שניהם לגבי מזבח.
ג. ירעו עד שיסתאבו ויביא בהמת חולין ויחללנו על השלמים שבהן ושניהם נאכלין לבעלים במומן.
ד. אחד מהם יקרב לגבי המזבח והשני ירעה עד שיסתאב וימכר לצורך שלמים.

א. מקודשת.
ב. אינה מקודשת.
ג. לפני הביעור מקודשת, אחר הביעור אינה מקודשת.
ד. בזמן הבית דנהג קדושת שביעית מה"ת, אינה מקודשת, בזה"ז דהוי רק מדרבנן, מקודשת.

א. מחלוקת, לר' מאיר מעל ולר' יהודה לא מעל.
ב. צרורים מעל הגזבר, מותרים מעל השולחני ובעה"ב.
ג. בשולחני מעל השולחני, אבל בבעה"ב הגזבר מעל.
ד. בשולחני, צרורים מעל הגזבר, מותרים מעל גזבר, ובבעה"ב בין כך ובין כך מעל בעה"ב.

א. תקרב שלמים.
ב. חיישינן שמא חטאת היא וכונסה לכיפה והיא מתה מאליה.
ג. ממתין לה עד שתומם ואח"כ מחללה ע"ג שתי בהמות, אחת לשלמים ואחת לתודה.
ד. חיישינן שמא אשם היתה, תרעה עד שתסתאב ותימכר בדמי שלמים.

א. דכתיב וצרת "הכסף" ולא ע"ג דבר אחר, א"נ חיישינן שמא תכחיש בטורח הדרך.
ב. דחיישינן שמא ישתמש בה לצורך חול.
ג. דחישינן שמא תתערב לו בין בהמותיו ולא יכיר בה.
ד. דס"ל מעשר שני ממון גבוה ולכן אינה מתחללת ע"ג בעלי חיים.

שאלות על תוס'
א. פיחת עשרה או הוסיף עשרה תרומתו תרומה אבל ביותר מכך אין תרומתו תרומה.
ב. אין תרומתו תרומה.
ג. תרומתו תרומה.
ד. אם נמצאו יפות מהן תרומתו תרומה, אם א"ל כלך אצל יפות, ואם לא, אין תרומתו תרומה.

א. לכתחילה אסור כי שמא לא יתרצה האב ויבטל הקידושין.
ב. להר"מ מיוני אסור חיישינן שמא קידשה אביה, לר"ת דשמא קדשה לא חיישינן.
ג. לכו"ע יכולה להתקדש, דמוקמינן לה אחזקת פנויה.
ד. לכו"ע לא יכולה להתקדש, דחיישינן שמא קידשה אביה לאחר.

א. לא בעינן, לרשב"ם כיון דהוי דבר שבממון, לר"י בגלוי מילתא סגי כיון דאנן סהדי דהכי עביד.
ב. לא בעינן, דלצאת ידי חובתו לא בעינן תנאי כפול.
ג. בעינן, דקיי"ל דכל תנאי שלא כפלו אינו תנאי.
ד. ביום ראשון בעינן תנאי כפול כיון דצריך "לכם" בשאר ימים לא בעינן.

א. דקיי"ל טובת הנאה אינו ממון.
ב. דרק טובת הנאה שיכול ליטול עליה שכר מהני להתקדש בה והכא הוי ממון גבוה ואינו שלו.
ג. כיון דלא נחסר לבעל כלום, ממילא לא נחשב כאן כאילו נתן לה פרוטה.
ד. כיון דדעתה הי' על ממון ממש ולא על טובת הנאה וממילא הוי קידושי טעות.

א. דחיישינן שמא ישתמש בהם לצורך חול.
ב. דאין מחללים מעשר שני אלא על דבר שגידולו מן הקרקע.
ג. בנקיבות אסור שמא יגדל מהם עדרים עדרים, ובזכרים פליגי אי גזרינן אטו נקבות.
ד. דבירושלים ראוים רק לקרבנות וכתוב "לכם ולא לגבוה".