דיני כלי הפרווה

בכל בית יש כלים חלביים, כלים בשריים וכלי פרווה. הדינים המיוחדים של כלי הפרווה.

2 דק' קריאה
shutterstock/kazoka
בכל בית שומר מצוות יש הפרדה ברורה בין כלים בשריים לכלים חלביים, ולרוב יש גם כלי פרווה.
הרבה האנשים חושבים שהכלים המוגדרים כפרווה הם הכי נוחים, ניתן להשתמש איתם גם עם הבשרי וגם עם החלבי. אך מסתבר שזוהי טעות בעלת השלכות חמורות.
נביאכאן כמה טעימה מהלכות בודדות מתוך מגוון ההלכות הנוגעים לדין כלי הפרווה: 

הרב יצחק בן יוסף, בתשובה על מחבת פרווה וסכו"ם בשרי או חלבי התייחס לשאלה מה הדין כשהשתמשו באותה מחבת גם עם כלים בשריים וגם עם כלים חלביים, וכתב שפרווה היא מילה מקבילה לטריפה, משום שעל ידי שימוש באופן כזה הכלים נטרפים ונאסרים בשימוש לגמרי! 
ובכל זאת, אם משתמשים במחבת פרווה יש להקפיד להשתמש בה רק עם כף או תרווד פרווה, משום שאם ישתמשו פעם בבשרי ופעם בחלבי, המחבת והכלים שיגעו בהיאסרו.
למסקנה כותב הרב, שרק בתור קנקן שתיה או תבנית אפיה כדאי להשתמש בפרווה. בשאר כל הכלים, או בשרי או חלבי.

הרב חגי בר גיורא נשאל מה הדין של מחבת פרווה שטוגן בה חלב, והשיב שהמחבת חלבית, וכדי להחזיר אותה להיות פרווה יש לעשות לה ליבון. במצב שהטיגון היה עם שמן אין צורך בליבון, אלא מספיק לעשות הגעלה או ליבון קל- רק עד רמה שנייר שיהיה מונח עליה ישרף.


הרב דב ליאור בשאלה על הלכות מדיח כלים נשאל מה הדין כשהניחו במדיח כלי פרווה ביחד עם כלים בשריים או חלביים. תשובתו הייתה שלכתחילה אין לעשות כך. מדעתו שם נראה שבדיעבד הכלי עדיין נשאר פרווה, מפני שיש שבמדיח סבון הפוגם את הטעם. הסבר מפורט יותר לכך נצא בתשובה על דיני מדיח כלים
לעומת הפסיקה הזאת, הרב יעקב אריאל בפסק על סכין פרווה במדיח כתב שאם רוצים להמשיך להשתמש בסכין בתור פרווה לאחר שטיפה שלה במדיח עם כלים בשרים, יש להגעיל את הסכין.

ההלכות האלו היו רק טעימה מההלכות העוסקות בתחום הזה, ובאתר ישנה קטגוריה שלמה העוסקת בהלכות הללו, מגע ותערובת בין בשרי או חלבי לפרווה. יש הרבה מה ללמוד...
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il