לתרום כליה

נער שיכול מבחינה בריאותית לתרום כליה רוצה לתרום, אך אמא שלו חוששת מהסיכון הכרוך בתהליך הזה. האם הוא חייב לשמוע לה?

shutterstock

מערכת האתר קיבלה שאלה מרב בעיר במרכז הארץ. פנה אליו נער שרצה לתרום כליה והוא אף כשיר לכך מבחינה בריאותית, אך אמא שלו לא מסכימה לו לתרום כי היא חוששת לסכנות הכרוכות בכך. האם מוטל על הנער לשמוע לאמו?


השאלה הועברה לרב עזריה אריאל, שכתב תשובה מפורטת ובהירה. התשובה ארוכה ומקיפה נושאים רבים שהרב דן בהם, ולכן לא נביא את כולה כאן אלא רק את תמצית הדברים.

לקריאת התשובה המלאה לחצו כאן.



פסיקת הרב היא שהבן צריך לעשות כל מאמץ לשכנע את הוריו להסכים, ולהסביר להם שהסיכון עבורו מזערי ומאידך יש בפעולה זו הצלת חיים. אם בכל זאת ההורים לא הסכימו, הוא רשאי לתרום למרות ההתנגדות שלהם.


לפסיקה הזאת יש שני טעמים: הטעם הראשון הוא שבתרומת כליה יש הצלת חיים פשוטה, כי ידוע שמושתלי כליה חיים יותר זמן מאשר המטופלים בדיאליזה. מכיוון שכך, מצוות כיבוד אב ואם נדחית מפני פיקוח נפש, כמו שאר המצוות שבתורה.

הרב הוסיף טעם שני, שגם אם נאמר שאין כאן פיקוח נפש ממש - לכל הפחות מדובר על שיפור משמעותי בחיי החולה, ויש בכך מצווה. לדעת רוב הפוסקים, אין חובה להקשיב להורים בדבר שלא נוגע אליהם בצורה ישירה, והשמיעה בקולם בדברים אחרים היא רק הנחיה מוסרית ומידה טובה. בנוסף, כשאביו או אמו מבקשים ממנו לעבור על מצווה או אפילו על הידור מצווה, אם היא לא יכולה להיעשות על ידי אחרים אין לשמוע להם. מכיוון שתור הממתינים להשתלת כליה גדול מתור התורמים, תרומת כליה מוגדרת כמצווה שלא יכולה להיעשות על ידי אחרים.


הדברים הללו הם תמצות קצר מאוד של תשובת הרב, ולקריאת התשובה כולה לחצו על הקישור שהובא למעלה.

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il