בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
גליון מס' 151

האם מותר לבלות בקניון?

undefined

הרב יהושע שפירא

כסלו תשע"ז
2 דק' קריאה
האם מותר לבלות בקניון?
בדרך כלל בקניון יש בעיות תרבותיות והלכתיות לא פשוטות. הקניון מהווה בועה תלושה ומנותקת מן העולם, שמנסה להפוך אותנו לצרכנים בעלי תאוות שאינם יודעים שובע וגבול, משבשת פעמים רבות את שיקול דעתנו וגורמת לנו לצרוך דברים שאין בהם צורך. מלבד זאת שבדרך כלל מקומות אלה גם אינם מצטיינים בצניעות.
יש בכך סכנה רוחנית לא פשוטה. לעומת זאת, אם יש צורך במוצר שנמצא רק שם ואינו זמין במקום אחר, אפשר ללכת באופן ענייני לצורך זה בלבד ולשוב חזרה מבלי להשתקע שם. אמנם, אצל בנות הבעיה חמורה פחות מן הצד ההלכתי הטהור, אך לעתים דוקא מהצד התרבותי הן זקוקות לשמירה לא פחותה, ואף חריפה יותר מן הבנים.

יש כל כך הרבה מה לראות ולעשות לפני שמקימים משפחה... למה התורה רוצה שנתחתן צעירים?
הנחת המוצא של השאלה היא שאדם שלם הוא מי שראה ופגש הרבה הרפתקאות ומראות בעולם הזה. ככל שהוא יותר תייר, כך שלמותו גדולה יותר. אך תכונת התיור אינה עוסקת בפנימיות האדם אלא בחיצוניות שלו. וכי מי שראה נופים וטייל ופגש דמויות וחוויות, הפך בהכרח לאדם שלם יותר? רוב האנשים שהסתובבו בעולם לרוב לא נעשו אנשי מעלה, להיפך, לרוב הם מבולבלים יותר וקשה להם למצוא את עצמם.
לעומת זאת, כשאדם בונה את ביתו הוא מוצא את שלמותו בקשר של "זכר ונקבה בראם". הקדוש ברוך הוא ברא את שלמות האדם בקשר שבין איש ואישה, בו הם מביאים נשמות חדשות לעולם ומוסיפים ברכה. לכן אומרת התורה שכשאדם מגיע לשיא כוחותיו בהיותו צעיר, יחפש את שלמותו בבן או בת זוג, ויעמיק את חייו עד להיותם שורש לחיים שבאים אחריו בצאצאיו.

למה יש צדיקים שלא היו מוכנים לומר דבר שלא שמעו מפי רבם? ואולי היה להם חידוש גדול בעולם?
התורה מתחלקת לשתי פנים ולשתי תורות: תורה שבכתב ותורה שבעל פה. השורש האלוקי הוא העיקר שבתורה, והענפים הם השכל האנושי שמרבה את התורה שבעל פה. גם היחס בין רב לתלמיד מבטא יחס בין הרב האלוקי שאחוז בשלשלת מסירת התורה מאז נתינתה בסיני, ואילו התלמיד הוא המקבל האנושי.
ההכרעה שלא לומר דבר שלא שמע החכם מפי רבותיו היא מפני שהחיים השורשיים המגיעים דרך הרב כל כך עשירים בעיניו, עד שהוא דבק רק בהם ואינו רוצה למעט אותם על ידי אחיזה בענפים.
מעניין שאותו רבי אליעזר שלא אמר דברים שלא שמע מפי רבו, אמר גם דברים שלא שמעתם אוזן מעולם. מפני שדוקא מי שמידבק בשורש, מתחדשים לו עניינים בעומק נפלא הרבה יותר מסברת השכל האנושי.




את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il