וידעת היום

ספרו החדש של הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א עוסק במצוות אהבת ה' ובתפיסתו האמונית הייחודית של הרב מלמד. לחצו כאן למידע נוסף על הספר ולפרטים נוספים.

3 דק' קריאה
ישיבת בית אל
שנים רבות מעביר הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א, ראש ישיבת בית אל, שיחות על פרשת השבוע במוצאי שבתות, ושיעורים בנושאים שונים. התורה הנמסרת מפיו מעבירה לתלמידים את עיקרי משנתו אותה קיבל מרבו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל ולמעלה בקודש, מרן הרב זצ"ל.
השיחות מאופיינות בפשטות ובהירות, ויחד עם זאת בעמקות. קדושת הכלל, עבודת התפילה, לימוד תורה, קדושת הארץ, אמונה גדולה, עצמיות, ערך החופש במבט תורני והתמודדות עם משברים מתוך דבקות בה' הינם חלק מהנושאים בהם הרב עוסק. על נושאים יסודיים הרב יחזור שוב ושוב, על מנת שהדברים יקנו בנפש בצורה חזקה ויהפכו לכעין טבע אצל הלומדים. את עקרון החזרה על היסודות, על אף הקושי שלעיתים כרוך בו, קיבל ממורו ורבו, הרצי"ה שנהג בשיעוריו לחזור על יסודות האמונה פעמים רבות.  
מאפיין נוסף בשיחות הוא שהרב לא מרבה להביא מקורות. בדרך כלל הדברים יבוססו על הבאת מקורות קדמונים בודדים, מהם נשאב ונלמד הרעיון המרכזי. דברי הרב מלמד שליט"א מבוססים ונלמדים מכל השפע הרוחני שברצף הדורות, החל מהפסוקים ופירושם בדברי המדרש או הזוהר, דרך רבותינו הראשונים כרמב"ם ורבינו יהודה הלוי, ואחריהם בסדר הדורות בכתבי המהר"ל מפראג, בעלי החסידות הקדמונים כבעל שם טוב, בעל התולדות יעקב יוסף ואור המאיר, וכלה בדברי מרן הרב והרב צבי יהודה זצ"ל. יסודות האמונה לא מועברים כעין שיעור בעיון שצריך להוכיח כל דבר אלא בהצגת הדברים בצד המרומם שלהם ובהצגת המבט הנכון על המציאות. כאומר: "כך תתרגלו להתבונן על המציאות".
דרכו של הרב היא לא לעסוק בהתנגחות עם שיטות מקולקלות אלא להתמקד בטוב. לכשיש צורך, הרב משמיע את דעתו ללא מורא, ובמבט אמיץ ועמוק שרואה את יד ה' המנהלת את כל התהליכים המתרחשים בעולם. לשיטתו, המלחמה ברע, צריכה לעסוק במיעוטה בהכרת גבולות הרע ומלחמה ישירה בו ע"י הוקעתו, בעיקר על מנת שלא ליפול בו. עודף העיסוק בשלילי הוא לא יעיל ואף מזיק, כדבריו :"מי שמתעסק כל הזמן בלכלוך – בהכרח מתלכלך". עיקרה של ההתמודדות עם הרע הוא בהבנת המדרגה אליה הקב"ה מוביל אותנו, לעיתים בדרך של קשיים והתמודדויות עם תופעות פסולות. לכל מהלך גדול יש מכוון, והוא רבש"ע. אם נבין להיכן המהלך אמור להוביל, איזו תפיסה אמונית אמורה ועתידה להבנות מתוך המהלך, אזי נשקיע בזה כוחות של יצירת החיוב כבר מראש ובכך נזרז את תהליך הזיכוך של האמונה. 
העברת התכנים שעיקרם, כאמור, בהפניית המבט אל הטוב האלוקי ואל הכוחות החיוביים, נעשית באופן מקיף. כלומר, כאשר ניתן ללמוד רעיון או יסוד אמוני מפרשה מסוימת או ספר מסוים שנלמד כסדרו, אזי הרב ידגיש זאת וירחיב. באופן זה העקרונות נקלטים בצורה איטית אך בריאה, כעין מזון בריא ולא רק ב'הזרקה ישירה'. 
אמנם דווקא בשל צורת הלימוד הזאת, לא תמיד הלומדים שמים לב לרעיונות הגדולים שנאמרים בפשטות. לכן, ביוזמת תלמידים מקשיבים, ובהסכמת הרב התחיל מהלך רחב של סידור 'משנת הישיבה' בצורה שיטתית. כתשובה לשאלתנו מה היה חסר עד כה? לשם מה נצרכת יוזמה זו, ענה אחד העורכים: "הנושאים העמוקים והיסודיים שנידונים בשיעורים נאמרים בשפה השווה לכל נפש ועל כן לעיתים הדברים נשמעים כפשוטים וידועים. לכן רצינו לנסות ולמצוא את ה'שיטה' של הרב. מה הם יסודות המבט האמוני עליהם מתבססות גם כל ההנהגות למעשה".
לכן, כמה מתלמידי הרב אספו מאות שיעורים מבמות שונות, ובעיקר משיחות על פרשת השבוע, ולמדו את דברי הרב וסדרו אותם לפי נושאים. 
הנושא הראשון שיצא עוסק בסוגיית ' אהבת ה' ', שהיא לפי דברי הרב, התכלית המבוקשת מכל ההתמודדויות הרוחניות שישנן כיום. 
בנוסף לעריכת הדברים לפי הנושאים, כתבו תלמידיו הרחבות ועיונים בדבריו, מציאת מקורות לנקודות הבסיס שבכל סוגיה. לעת עתה נכתבו הרחבות לנושא אהבת ה' ולנושא התשובה. 
"אנו מקווים" אומרים התלמידים, "שעד סוף השנה הנוכחית כבר יצא ספר ראשון המאגד בתוכו כמה נושאים".

לקריאת החוברת לחצו כאן
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il