הלכות מעשר כספים

מי צריך לתת מעשר כספים? האם זו חובה? איך מחשבים את הסכום החייב במעשר? האם מי שלא נתן עד היום ורוצה לתת צריך לתת על כל הכסף עד היום?

3 דק' קריאה
אריה מינקוב
 
ראשית כל, נפתח בדברי הרב זלמן מלמד. הרב כתב שמומלץ מאוד להתרגל לתת מעשר כספים, זה העסק הטוב ביותר, נתינת מעשר עושה את האדם עשיר בנפש וגם עשיר בפועל. אך זה בתנאי שאדם ייתן את המעשר בנפש חפצה ולא מתוך הרגשה שהוא מחוייב ואין לו ברירה, משום שאז הנתינה לא תביא לתחושת עשירות, וזה העיקר. 
יש אנשים שיש להם מעט והם מרגישים עשירים, ויש אנשים שיש להם הרבה והם מרגישים מחסור וממילא הם סובלים. נתינת צדקה בשמחה ומרצון עושה את האדם מאושר ושמח בחלקו.
 
על עצם החובה לתת מעשר כספים הרב דב ליאור כתב, שלא כל העדות נהגו להפריש מעשר כספים. לדוגמא, במערב אירופה נהגו להפרש מעשר ובמזרח אירופה לא. כך גם היום, יש כאלה שנהגו להפריש ויש כאלה שלא – ולכן בתשובות של הרב הוא השיב לשואלים מתי צריך להפריש את המעשר, אך ציין שצריכים להפריש אם הם נוהגים כך.

הרב יעקב אריאל כתב שכל אדם מחוייב לתת צדקה, ומנהג טוב הוא להפריש מעשר כספים כדי לקיים את המצווה הזאת - וזהו מנהג שהפך להלכה. כל מי שיש לו הכנסות חייב לתת צדקה, גם עני חייב לתת לפי יכולתו ומי שנותן מעשר כספים לא צריך לתת צדקה נוספת.
הרב יצחק בן יוסף כתב שנתינת מעשר כספים היא מנהג טוב, וכדאי  למי שנותן מעשר כספים להקפיד שהוא נותן בלי נדר, ומי שנתן ולא אמר בלי נדר – הנתינה אצלו הופכת להיות חיוב מהתורה.

כאמור, ראש הישיבה הרב זלמן ברוך מלמד ממליץ מאוד לתת מעשר כספים בהידור, ויש בדבר רווחים גדולים מאוד.

באתר ישנן שאלות של אנשים שכתבו שהם בקושי גומרים את החודש – האם גם הם צריכים לתת מעשר כספים? 
הרב דוד חי הכהן השיב על השאלה הזאת, שמשפחה המתקיימת בדוחק ונתינת מעשר עלולה לפגוע בפרנסתה ובהוצאות המחיה הבסיסיות – שלא תיתן מעשר, ומספיק שהיא תיתן סכומי צדקה סמליים. גם הרב דב ליאור ענה באופן דומה, שכל אדם שמתקשה לגמור את החודש ואינו יכול לחסוך לא חייב לתת מעשר כספים, וכך כתב גם הרב יעקב אריאל.
 
גם על השאלה כיצד יש לחשב את ההכנסות שמהם צריך לתת מעשר כספים יש מספר תשובות באתר, ויש כאן כמה פרטי דינים שונים:
הרב יעקב אריאל נשאל האם אדם שמשכיר דירה יכול להוריד מהסכום שחייב במעשר את ההוצאות של הטיפול בדירה – והשיב שכן, משום שמעשר כספים נותנים מהרווחים נטו, כמו במס הכנסה. כך השיב גם הרב דב ליאור, שמעשר כספים צריך להפריש מהנטו שמקבלים.
הרב שלום אילוז כתב, בחישוב הסכום של המעשר אין להוריד מהסכום החייב במעשר את ההוצאות השוטפות של האדם כמו טלפון וחשמל, אלא יש לחשב מהו הסכום החייב במעשר לפני ניכוי ההוצאות האלו.
הרב דוד חי הכהן כתב שמעשר כספים צריך לתת דווקא  מהרווח הממשי, אך אם הוא מקבל החזר הוצאות הוא לא צריך להפריש גם על ההחזר, משום שהוא לא רווח.
הרב אביגדר נבנצל השיב בנוגע לקצבאות שונות (קצבת ילדים, קצבת נכות וכו') שאם סכום הקצבה הוא יותר מהנדרש לצורך הטיפול מהילדים, יש להפריש מהיתרה.

האם אדם שלא נתן עד היום מעשר כספים ורוצה להתחיל לתת צריך לתרום על מה שהוא לא נתן עד היום? על כך כתב הרב יעקב אריאל שאין צורך שהוא ייתן על מה שכבר היה, אלא מספיק שייתן מכאן ולהבא, והרב דב ליאור הוסיף על דבריו וכתב שאם הכסף עדיין קיים אצלו – נראה שהוא צריך להפריש גם ממנו.
 
הרב אליעזר מלמד קיבל שאלה מאדם שקנה דירה ולכן הוא דחוק בהוצאות, האם עליו לתת מעשר כספים מהכסף שיש לו? הרב השיב לו שודאי שעליו לתת מעשר כספים. רק אדם עני פטור ממעשר כספים, אך מי שקונה נכס יקר – כמו שהוא עושה חשבון כיצד יחד עם התשלומים הם יקנה אוכל וביגוד וכו', כך עליו לקחת בחשבון את נתינת מעשר הכספים. האם יעלה על הדעת שמיליונר יקנה לעצמו וילה במיליון דולר, רכב  ומטוס מנהלים – הוא יוציא על כך את כל כספו ולכן הוא יהיה פטור ממעשר כספים?! ודאי שלא. כמו כן, אדם שיכל לקנות לעצמו דירה במחיר זול יותר במקום רחוק יותר מהמרכז לא יכול להחשיב את עצמו בתור עני ולפטור את עצמו ממעשר כספים. 
הרב סיים שאין בדבריו גזירה קשה- אלא ברכה, שאדם המעשר מתברך ומתעשר.

כרטיס הגרלה מכספי מעשר. הרב יעקב אריאל השיב שאפשר לקנות כרטיס הגרלה שעורך מוסד צדקה או גוף תורני מכספי מעשר כספים, וראוי שהזוכה בהגרלה יחזיר את דמי הכרטיס לחשבון המעשר.

על פי פסיקת ראש הישיבה, הרב זלמן ברוך מלמד, ניתן לתרום לאתר ישיבה מכספי מעשר כספים, ואף יש בכך מעלה גדולה, היות ובסכומים קטנים יחסית ניתן לקבל זכויות רבות של הפצת תורה לרבבות יהודים. כך גם השיב הרב דוד חי הכהן.

לתרומות לאתר ישיבה לחצו כאן

 

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il