בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • נח
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

מעוז נריה בן הדס

נח סכין

undefined

הרב נתנאל יוסיפון

תשע"ד
3 דק' קריאה
סבי זצ"ל זכה ללמוד בילדותו בבי"ס 'נצח ישראל' בחיפה, בניהולו של הרב ד"ר בנימין מנשה לוין. באותם ימים, מועטים היו תלמודי התורה ובתי הספר הדתיים בארץ, אך במקרים רבים המנהלים והמורים היו אנשים משכמם ומעלה.
הרב לוין היה איש אשכולות – תלמיד חכם גדול וגם בעל השכלה כללית רחבה. הרב פרץ דרך בחשיפת כתבי יד תורניים גנוזים, וחיבורו הגדול 'אוצר הגאונים' (13 כרכים), המלקט את התשובות של תקופת הגאונים, משלים למעשה תקופה בתולדות השתלשלות התורה, שכמעט לא נשארו ממנה חיבורים תורניים. נוסף לכל, הספיק הרב גם לנהל את רשת תלמודי התורה 'נצח ישראל' בשורת ערים ומושבות בארץ.
סיפר לי סבי, שפעם הסביר להם המנהל את הסוד המיוחד המאפשר לו להספיק כה רבות בחייו – 'מיקוד'. וכך אמר – בתקופת נערותי התמקדתי ולמדתי במשך שנים רבות אך ורק תורה, ולא עסקתי בשום עניין אחר. אחר כך התמקדתי לתקופה קצרה בהשכלה כללית, וכך הלאה. כשמתרכזים – קולטים, גדלים ומספיקים.
אבי שיטת ה'מיקוד' הוא... נח. ברמח"ל, בתורת החסידות ועוד – מובאת תמיד 'תיבת נח' כמשל לריכוז בנקודה מסוימת בחיים. כשם שהעולם כולו התרכז בתקופת המבול בתיבה, שרד, ומתוך כך פרץ והתפתח הלאה, כך – האדם צריך לרכז לעיתים את כוחות נפשו בנקודה מסויימת, ומתוך כך לפרוץ ולהתפתח. אותו עניין גם בתפילה, תיבת נח היא המשל לבוא אל 'התיבה' – המילה בתפילה ולהתרכז בה.
מדהים לגלות שאצל נח זה... עניין משפחתי. להבנת העניין נרחיב על משפחתו של נח ונקדים הקדמה קצרה.
ישנו כלי, שפועל בזכות כח ה'מיקוד'. זהו – הסכין. מי שיניח ידו בזהירות על סכין חדה, לא יפגע, מפני שסכין חותכת רק בעזרת הכוח המופעל עליה. יכולותיה של הסכין בנויות על הכלל הפיזיקאלי הבסיסי, שהכוח מתחלק על פני שטח הפנים עליו הוא לוחץ, ולפיכך בסכין חדה – הכוח מתרכז בנקודה צרה ופורץ בעוצמה רבה.
הראשון שגילה סוד זה הוא – תובל קין. תובל קין היה "לוטש כל חורש נחושת וברזל". 'לוטש' מבאר רש"י – 'מחדד'. תובל קין המציא את תורת חידוד החרבות והסכינים לצורכי רצח, ובכך תיבל את אומנותו של קין – הרציחה.
התורה ממשיכה ומספרת לנו – "ואחות תובל קין נעמה". אחות היא קרובת משפחה, אך 'אחות' גם מציינת בכתובים – 'מקבילה'. (כמו בשיר השירים ובמדרשים – "פתחי לי אחותי רעייתי יונתי תמתי", תמתי – תאומתי, כביכול כנסת ישראל היא תאומתו של הקב"ה). לנעמה יש את אותם כוחות של תובל קין, אך אצלה הם מופיעים בנעימות. נעמה היא אשתו של נח (בראשית רבה שם), וכידוע אשתו של האדם כגופו, והם מקבילים ושותפים בנקודה המרכזית שלהם.
גם נח ממציא את תורת חידוד הסכינים, אלא שאצלו אלו סכינים חיוביות. נח ממציא את המחרשה, להבי ברזל מחודדים שהופכים את האדמה מקללה לברכה. בכך מתקן נח את חטאי אדם הראשון וקין גם יחד. תורת ה'חידוד' וה'מיקוד' הופכת מקללה לברכה.
ועדיין תורה זו לא הגיעה לשלמותה. יש הדורשים את נח לגנאי ויש הדורשים לשבח. הדורשים לגנאי מלינים עליו – הצלת את עצמך ומשפחתך אך לא אזרת כח להציל את כל העולם. מתאימים הדברים לנח, כח המיקוד שלו הוביל לכך שבכוחו להציל רק נקודה אחת ממוקדת. וכדברי אור החיים הקדוש – "אלה תולדות נח - נח", שהציל רק את נח. לפיכך, זקוקים אנו לאברהם, שיקח את כוחו הממוקד של נח, ויהפוך אותו לברכה המתפשטת לעולם כולו.
ובדורנו, חולים אנו בפיזור הכוחות. הפלאפון, האינטרנט והפייסבוק מוציאים כל העת את האדם מריכוז. זמינים אנו בכל רגע לכל מתקשר מזדמן, קוראים הבזקים קצרים העוסקים בערב רב של עניינים, ומאבדים את השלווה והעיסוק בעניינים המרכזיים של החיים.
עלינו ללמוד מנוח להתרכז בתחומים החשובים והעיקריים בחיים, ומכוחם לבנות את האישיות והחיים נדבך אחרי נדבך. בהצלחה!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il