איך יודעים מה יוצר לאחר הפסח?

ישנם המהדרים שלא לקנות חמץ שנמכר במכירת חמץ וממילא הם מחפשים דווקא מוצרים שיוצרו לאחר הפסח, כיצד ניתן לדעת איזה מוצרים הם כאלה?

2 דק' קריאה
shutterstock

מפעלי החמץ חזרו לעבודה אינטנסיבית, לאחר כשבוע בו שבתו בשל קדושת חג הפסח וחול המועד.

כבכל שנה, צרכנים רבים מחפשים מוצרים שנאפו לאחר חג הפסח, זאת כדי שלא להסתמך על מכירת חמץ, וכך ממליץ לנהוג מו"ר הרב זלמן ברוך מלמד - כפי שמופיע בתשובה באתר. (יש להעיר שבשנת התש"פ הרב הורה שיש אפשרות להקל בעקבות נגיף הקורונה).

בהרבה מוצרים מציינים המפעלים כי המוצר נאפה לאחר הפסח, או שהמוצר נאפה מקמח שנטחן לאחר הפסח.

עם זאת, לא תמיד המפעלים מציינים נתון זה-  אך הלקוח יכול לבדוק את תאריך הייצור על ידי הקוד המודפס בכל מוצר ומוצר.

יש דרך פשוטה לבדוק זאת, משום שעל המוצרים מודפס קוד המורכב ממספר יום הייצור ושנת הייצור. יום הייצור הוא היום על פי התאריך הלועזי, בספירה המתחילה בכל שנה מהאחד בינואר. 

אם נתרגם את זה לתאריכים של השנה, שנת התשפ"ב: היום הראשון שאחרי שביעי של פסח חל בתאריך 24/04/2021. אם נספור את הימים החל מה-1 בינואר נקבל כי שביעי של פסח חל ביום ה-114 של שנת 2021 (ומכיוון שיש מוצרים שיוצרו במוצאי החג לפני חצות לילה, זה התאריך שיופיע עליהם).

בדרך כלל תאריך הייצור יודפס בחמש ספרות כאשר שתי הספרות הראשונות מעידות על שנת הייצור ושלוש הספרות האחרונות על יום הייצור.

בתמונה שהובאה לדוגמא, ניתן לראות את הקוד שמספרו 14040. כלומר, המוצר יוצר בשנת 2014 ביום 040 שהוא בעצם 9/2/2014 - ט' באדר א' תשע"ד.

על פי זה, קוד הייצור של מוצאי שביעי של פסח השנה (התשפ"ג) יהיה 3103, וכל מוצר שקוד הייצור שעליו הוא ממנו והלאה - ניתן לדעת שתאריך הייצור שלו הוא לאחר הפסח.

אמנם, בארגון כושרות מזכירים שהקוד מסמל את סיום הייצור, והמהדרים לאכול קמח שנטחן לאחר הפסח לא יוכלו להיעזר בשיטה הזאת. 

בנוסף, הארגון התייחס לשיטות סימון נוספות שלפעמים ניתן לראות על מוצרים שונים, ניתן לקרוא את הדברים כאן.

יש מקומות שמשאירים במחסנים את המוצרים שנמכרו במכירת חמץ, ומוציאים אותם רק כעבור כמה חודשים, ולכן כדאי לשים לב לאורך זמן ולא רק בשבועות הקרובים.

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il