שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות

עם ישראל העם הנבחר

undefined

הרב יעקב כהן

ו ניסן תש"ע
שאלה
אני מקווה ששאלתי תהיה ברורה. עפ"י התורה, בני ישראל (היהודים של היום) הם העם הנבחר ע"י ה’. לי יש קושי להבין את העניין. אני לא מבין מדוע שאלוהים, בורא האדם, יבחר ויעדיף אנשים מסוימים על פני אחרים, שאלוהים יקנה לאנשים מסויימים הגנה ואהבה ולאחרים - לא. הרי בסופו של דבר.. כל בני האדם, ללא יוצא מן הכלל, נבראו ע"י האל. יהודים וגויים - כולם בני האלוהים. וכפי שאבא לא יאהב את אחד מילדיו יותר מאשר אחר, אלא יאהב את כולם באותה המידה, כך אני מצפה מאבינו שבשמיים. שיאהב אותי, אותך ואת זה שאנו קוראים לו גוי באותה מידה, כי כולנו בניו של האל. אז מדוע שהאל הזה יעדיף קבוצת אנשים מסויימת (עפ"י התורה: בני ישראל/יהודים) על פני אחרים (גויים), שגם הם ברואי האל? מדוע שאלוהים יצור מצב כזה שבו יש אנשים ששווים יותר מאחרים, מצב שבו יש אנשים שיש להם זכויות מלמעלה, זכויות אלוהיות, שלאחרים אין אותם. אני כן מאמין שיש לאלוהים איזשהי הגנה מיוחדת על ישראל, אבל אני גם מאמין שכל בני האדם שווים (יהודים וגויים כאחד), דווקא בגלל שכולם נבראו ע"י אלוהים. לכן, אינני מבין את דברי התורה, לפיה העדיף האל אנשים מסויימים על פני אחרים. אשמח אם תעזור לי להבין. רב תודות.
תשובה
שאלתך מנוסחת בבהירות רבה. השאלה ששאלת יכולה להישאל לא רק ביחס להבדלים בין בני אדם אלא ביחס להבדלים בין הברואים בכלל, הרי גם ג'וק או חיידק וגם איינשטיין הם ברואי ה' וכיצד יתכן שיש ביניהם הבדל? כיצד יתכן שה' בחר באדם להוביל ולהנהיג את המציאות ולא בבעלי החיים, הרי ה' ברא את כולם? התשובה לכל השאלות היא שכל נברא הינו גילוי של שם ה'. הנמר, למשל, מגלה את מידת הגבורה - כמובן שבאופן מסוים, בכלים של בעל חי. גם באדם גיבור מתגלה מידת הגבורה, אולם במדרגה גבוהה יותר. וכך יש נבראים שמתגלה בהם הרבה מאור ה', ויש נבראים שמתגלה בהם פחות. יש בני אדם שמגלים ומייצגים את מידת החסד האלוקית, יש שמתגלה בהם מידת הדין, וכו' וכו'. וכשם שאור ה' המתגלה בבעלי חיים הינו נמוך במדרגתו מאור ה' המתגלה באדם, אף ששניהם נבראו ע"י ה', וכשם שהלב מגלה עוצמות של חיים גדולים יותר מאשר מגלה הציפורן, אף ששניהם נבראו על ידי ה', כך אור ה' המתגלה בעם ישראל הינו גבוה יותר מאור ה' המתגלה באומות העולם. כמובן שההבנה שה' אוהב את ישראל יותר מכל העמים אין משמעותה ניתוק משאר העמים ומשאר הבריאה, שכן אור ה' המתגלה בעם ישראל כולל גם את התפקיד המיועד לו, להאיר את העולם כולו באור ה', כל אומה באור המיוחד שלה. ועל כן נקרא אברהם אבינו "אב המון גוים", ובנבואות אחרית הימים מפורש שלעתיד לבוא תזכה האנושות כולה להיות קשורה לה', בצורה מתוקנת, דרך עם ישראל. כתבתי בקיצור המתבקש ממסגרת האינטרנט, אף שהדברים ארוכים ועמוקים. אני מציע לעיין בביאור המופיע באתר לספרו של הרב קוק "אורות ישראל", סעיף אחר סעיף, ספר שדן בהרחבה בעניינו של עם ישראל בעולם. ראה כאן: //www.yeshiva.org.il/midrash/Hmidrash.aspx?cat=977 כל טוב.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il