בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • תניא
לחץ להקדשת שיעור זה
פרקים כ-כא

ההיכרות שלנו עם הקב"ה בעולם

ה' לא רק 'שוכן' בתוך מציאות העולם, אלא מציאות העולם עצמה היא מציאות ה'! בבריאת העולם הקב"ה לא השתנה, אלא רק הסתתר, וכל הבריאה היא גילוי ה' בלבושים. 'אין עוד מלבדו' הפירוש, אין מציאות אחרת בעולם מלבדו, הוא המציאות היחידה שמתגלה בלבושים שונים. הבריאה כולה תלויה בקיום ה' בכל רגע, אם ה' יסתתר הכל יאבד, כעין פנס המאיר צורות, אם נסתיר את מקור האור הכל יעלם. מה הכוונה שהעולם נברא ב'דיבור'? כמו שאצל האדם הדיבור הוא גילוי לפנימיות הנסתרת שבאדם והגילוי מצומצם מהמקור, כך הבריאה היא גילוי מצומצם לפנימיות נסתרת, רוחנית ואינסופית. ה' הוא 'נשמת העולם', הוא העיקר של כל הלבושים, והלבושים הם חלק ממנו, אלא דרכם הוא מתגלה אלינו ודרכם אנו פונים אליו. הרב קוק מסביר, כאשר אנו פונים להופעות בעולם, איננו פונים לשליחיו של רבש"ע, אלא אל רבש"ע עצמו שמתגלה בהופעות שונות. מכירים את הקב"ה אך דרך ההתגלויות.

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

אור לכ' בטבת ה'תשע"ט
42 דק' צפיה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il