הלכות י"ז בתמוז

מהי הסיבה לצום י"ז בתמוז? מה דין מעוברת, מניקה וחולה? האם יש איסורים כבר מהלילה? האם יש הבדלים שצום י"ז בתמוז נדחה?

2 דק' קריאה
לקראת צום י"ז בתמוז, קיבצנו חלק מהלכות י"ז בתמוז המופיעות באתר.

סיבת הצום וזמנו
הרב אליעזר מלמד כתב שלאחר שנחרב בית המקדש הראשון הנביאים תיקנו צומות זכר למאורעות הרעים של חורבן הבית וגלות ישראל, כדי לעורר את העם להצטער ולהתאבל על החורבן והגלות, ומתוך כך לחזור בתשובה ולתקן את המעשים הרעים שגרמו לכל הצרות שפקדו את ישראל מאז ועד היום. 
כשעם ישראל חזר ובנה את בית המקדש השני כל ימי הצומות הפכו לימי שמחה וששון. אמנם, בבית המקדש הראשון היום שבו הובקעה העיר הוא ט' בתמוז ובמהלך שבעים שנות גלות בבל בתאריך הזה צמו והתאבלו, אך בבית המקדש השני התאריך שבו הובקעה העיר היה י"ז בתמוז, ולכן תיקנו לצום בתאריך הזה מפני שהחורבן השני קרוב אלינו יותר והצער עליו גדול יותר.

המתן לטעינת נגן הוידיאו




הפטורים מהצום
הרב אליעזר מלמד והרב עזריה אריאל כתבו שאשה בהריון פטורה מצום י"ז תמוז, בין כשהוא נדחה ובין כשהוא חל בזמנו.
הרב מרדכי אליהו הוסיף על דין זה שאמנם מותר למעוברת ולמניקה לצום, אך ברגע שהן מרגישות צער אסור להן להמשיך את הצום.

בנוגע לחולים, רבני האתר השיבו למספר שואלים שחולים פטורים מהצום הזה, ולכן אדם חולה אינו צריך לצום. הרב אליעזר מלמד הגדיר מי נחשב חולה לעניין הזה - אדם הנאלץ להפסיק את שגרת חייו ולשכב במיטתו מחמת מחלתו.


ליל י"ז בתמוז
דיני שלושת השבועות מתחילים כבר בליל י"ז בתמוז ולכן לאלו שנוהגים שאסור להתחתן בכל שלושת השבועות - אסור להתחתן כבר בליל י"ז בתמוז. 

כל זה לעניין מנהגי שלושת השבועות, אך האיסורים שנוהגים ביום הצום עצמו - מכיוון שאנחנו לא חיים בתקופה של גזרות קשות על עם ישראל, חובת הצום תלויה ברצון עם ישראל - ועם ישראל קיבל על עצמו את הצום רק מעלות השחר. ממילא, אין שום הגבלות של צום ושאר העינויים עד עלות השחר.

הרב דב ליאור הסתמך על תשובת הרב משה פיינשטיין וכתב שאפשר להקל לערוך חתונה בליל י"ז בתמוז. מסיבת אירוסין עדיף להקדים ולחגוג בתאריך מוקדם יותר, ובמסיבת בר מצווה ניתן להשתתף רק אם תאריך יום ההולדת חל בי"ז בתמוז בדיוק.

י"ז בתמוז נדחה
מידי כמה שנים י"ז בתמוז חל בשבת, ודוחים את הצום ליום ראשון.

יש מנהגים שונים בנוגע לצום של חתן וכלה שי"ז בתמוז נדחה חל באמצע שבע הברכות שלהם. למעשה, גם הרב מרדכי אליהו וגם הרב יעקב אריאל כתבו שעליהם לצום.

במקרה שיש ברית מילה בי"ז בתמוז נדחה, יש דעות שונות האם בעלי הברית חייבים לצום או שמותר להם לאכול. למעשה נוהגים שגם הם צמים, ועושים את הברית סמוך לשקיעה כך שאת סעודת המצווה עושים עם סיום הצום.

הפוסקים נחלקו האם נער שנעשה בר מצווה בתאריך י"ח תמוז חייב לצום כשצום י"ז בתמוז נדחה. הרב עזריה אריאל פירט את דעות הפוסקים החולקות בדבר, ולמעשה כתב שאם קשה לנער לצום הוא יכול לסמוך על הדעות המקלות ולא לצום.


י"ז בתמוז בהלכות רבות זהה לשאר הצומות הקלים -

לדיני הצומות הקלים לחצו כאן

.

לזמני הצום לחצו כאן


יהי רצון שבמהרה בימינו יבנה בית המקדש השלישי, וימי האבל האלו יהפכו לימי ששון ושמחה!

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il