סיפורים על הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג

הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג היה תלמיד חכם עצום שהשפיע מתורתו לאלפים. סיפורים והנהגות על דמות ייחודית שעזבה את העולם ועלתה לגנזי מרומים.

2 דק' קריאה
צילום מסך
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג היה חתנו של הרה"ג שלמה זלמן אוירבך, ואפשר לומר שניתן למצוא דימיון בין שתי דמויות המופת - מאור פנים, בקיאות מדהימה והשפעת תורה לכל דורש.

בין השאר, במשך עשרות שנים הגרז"נ העביר שיעורים בישיבת בית אל. בתחילה הרב היה מגיע אל הישיבה, ועם השנים כשהנסיעה הפכה להיות מורכבת יותר עבור הרב, התלמידים היו מגיעים מידי שבוע לביתו של הרב, לשיעור על המסכת הנלמדת בישיבה.

ישנם סיפורים רבים המתארים את בקיאותו של הרב בכל מסכתות הש"ס, אחד מהם לדוגמא: באחת מהשנים, הרב הגיע לישיבה בתחילת הזמן, והביאו לרב את כרך של גמרא הכולל כמה מסכתות יחד. הרב פתח את הגמרא והתחיל להעביר שיעור על מסכת סנהדרין, ורק לאחר כמה דקות אחד מהתלמידים אזר אומץ לומר לרב שהישיבה לומדת את מסכת מכות, ולא סנהדרין. בלי להתבלבל, הרב דפדף למסכת מכות והתחיל ללמד את הסוגיה הראשונה במסכת מכות..

סיפור על רגישותו של הרב שמענו מנהג המונית שהיה מביא את הרב לישיבת בית אל. באחת הפעמים הוא הגיע קצת מוקדם לביתו של הרב, ומכיוון שהיה עייף הוא נמנם מעט בחנייה. כשהוא התעורר הוא ראה את הרב עומד ליד המונית וממתין, ואפילו לא נכנס למונית, כדי שהנהג העייף לא יתעורר בגללו..

ניצול הזמן של הרב בא לידי ביטוי גם במפגש שלנו איתו: בשנים האחרונות התלמידים היו נוסעים כל יום שישי לביתו של הרב לשמוע שיעור בעיון על המסכת הנלמדת בישיבה. בתקופה זו התלווה לכל שיעור צלם שתיעד את השיעור עבור אתר ישיבה. הצלמים מספרים על חוויה מיוחדת, מכיוון שהרב היה שואל היכן אוחזים בישיבה והיה מתחיל מיד בשיעור, הצלמים הכינו מראש את המצלמה, המיקרופון והחצובה, כדי להספיק להתחיל את הצילום תוך שניות, לעמוד בקצב של הרב..

באתר ישיבה זכינו לארכיון של למעלה מ380 שיעורים של הרב, רובם בעיון על סוגיות מתוך המסכתות הישיבתיות, אך חלקם גם בנושאים אחרים. כך למשל, צילום של שו"ת קצר עם הרב בדרכי הלימוד - כיצד חוזרים על הלימוד וכמה צריך לחזור, איך לומדים עיון ואיך לומדים הלכה, ועוד. נוסף על כך, שו"ת ששודר בשידור חי של שאלות מגולשי האתר עם הרב, בדרכי הלימוד
אחד מהשיעורים הראשונים שהועלו לאתר ישיבה הוא מאמר שהרב כתב לחוברת הישיבתית של ישיבת בית אל - 'מאבני המקום', בשני חלקים הרב ביאר את דרכי הלימוד והחזרה (החלק הראשון והחלק השני).



חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il