חנוכה בקורונה: הנחיות הלכתיות

הקורונה העלתה שאלות חדשות שלא עלו בעבר, ריכזנו עבורכם את תשובות רבני האתר על חנוכה בצל הקורונה

2 דק' קריאה
Oded Baram

בכל שנה חנוכה מעורר שאלות הלכתיות חדשות, אך השנה בעקבות הקורונה עלו שאלות שמעולם לא נשאלו בעבר. ריכזנו עבורכם את התשובות ההלכתיות החשובות הקשורות לחנוכה בצל הקורונה, וגם כאלו השייכות בכל שנה ושנה.

הדלקת נרות חנוכה במנייני רחוב

אחת השאלות שהתעוררו הייתה האם מותר להדליק נרות חנוכה במנייני רחוב. כידוע, המנהג הקבוע הוא להדליק נר חנוכה בבית הכנסת בין מנחה לערבית, אך האם ניתן להדליק באותו האופן כאשר המניין כבר לא בבית הכנסת אלא ברחוב?

הרב שמואל אליהו פסק שניתן להדליק בברכה גם במנייני רחוב כיוון שגם בהם יש פרסום הנס. אמנם, הוא מסייג שניתן להדליק נרות בברכה רק במקום שבו היה מניין קודם לכן ולא ברשות הרבים במקום ללא מניין.

מנגד, הרב יוסף צבי רימון כתב שהדלקת נרות ברחוב איננה דומה להדלקת נרות בבית כנסת קבוע, וממילא לא תמיד ניתן להדליק בברכה. לכן הוא פוסק שבמידה והמניין מתקיים במקום קבוע ומסודר תחת סככה, ויש אנשים שנשארים במקום בין מנחה לערבית ומעט אחרי ערבית, יש מקום להדליק בברכה. אך אם המניין מתקיים בשטח פתוח לחלוטין, לא ידליקו בו נרות (ואם רוצים ניתן להדליק בלי ברכה).

הרב רימון מציע שהדרך הכי טובה להדליק במנייני רחוב היא במידה והמניין מתקיים בפתח בניין. באופן זה, יכול אחד מדיירי הבניין להדליק בברכה בפתח הבניין את הנרות שלו בתור הדלקה אישית של ביתו וכן כהדלקה ציבורית ולצאת ידי כל הדעות.

הדלקת נרות בבידוד

שאלה נוספת שעלתה קשורה לאדם הנדרש להדליק נרות בבידוד. כידוע, חלק עיקרי במצוות הדלקת נרות חנוכה נעוץ בפרסום הנס, אך אדם שמדליק בחדר ללא חלון הפונה לרשות הרבים לא מפרסם את הנס אלא לעצמו.

הרב יוסף צבי רימון פסק שמכיוון שיש פרסום הנס לאדם עצמו גם מי שנמצא בבידוד יכול להדליק נרות בברכה, גם אם אף אחד מלבדו לא יראה את הנרות. ניתן להדליק בברכה בבידוד בין אם האדם מדליק בזמן ובין אם הוא מדליק מאוחר, אך לכתחילה טוב שידליק את הנרות בזמן. כמובן, במידת האפשר עדיף לשים את הנרות במקום שבני הבית יראו את הנרות.

וראו כאן את דבריו של הרב שמואל אליהו על כך שהמקפיד על דיני בידוד מקיים בכל רגע מצוות עשה.

קיצור הלכות חנוכה

שאר דיני חנוכה הרגילים שבכל שנה תוכלו לקרוא כאן בקיצור הלכות חנוכה של הרב אליעזר מלמד.

ובעזרת ה' שנזכה לחנוכה שמח ובריא!

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il