יום כיפור - הנחיות מעשיות

מהותו של היום, זמני כניסת ויציאת החג, דיני מעוברות, חולים ומניקות, שיעורים הלכתיים, רעיוניים ועוד ועוד. יום כיפור באתר ישיבה.

4 דק' קריאה
shutterstock

*** למידע על פדיון כפרות לחצו כאן ***

יש אנשים שרואים את יום כפור בתור יום של אימה ופחד. הרב זלמן מלמד מציג הסתכלות שונה על היום הזה: 

המשנה במסכת תענית אומרת (דף כו, ב): "אמר רבן שמעון בן גמליאל: לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום-הכפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין, שלא לבייש את מי שאין לו... ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים וכו'"
... מי שקורא את המשנה הזו עומד ומשתאה: ביום-הכיפורים יום-טוב שבו מחוללות בנות ישראל בכרמים, רוקדות ושרות ועוסקות בשידוכים?!
... התיאור של המשנה את האופי של יום-הכיפורים מאד לא תואם את מה שאנו מכירים כיום-הכיפורים, אבל יש במשנה מסר חשוב מאד למהותו של יום-הכיפורים:
יום-הכיפורים הוא יום גדול, יום-טוב, יום סליחה ומחילה, יום של התפייסות. הקב"ה קבע את היום הזה ליום מחילת עוונות, יום חנינה לעמו ישראל. 


זמני הצום

צום יום הכיפורים מתחיל משקיעת החמה של ליל היום, ועד צאת הכוכבים שבצאתו. לבדיקת זמני כניסת ויציאת הצום במאות מקומות בארץ ובעולם לחצו כאן.

יום כיפור בימי הקורונה
הרבנים הראשיים פרסמו הנחיות הלכתיות ליום כיפור בימי הקורונה, להנחיות של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו - לחצו כאן, להנחיות של הראשון לציון הרב יצחק יוסף - לחצו כאן.
מבין ההנחיות שהרבנים פרסמו:
* יש להימנע מטבילה במקווה בערב יום כיפור, אלא יש להסתפק במקלחת של תשעה קבים מים, או בטבילה במים שאובים.
* עדיף להתפלל ביחידות ולא להתפלל במניין אם התפילה במניין עלולה לגרום לחשש קל של צורך לשבור את הצום.
* הנמצא בבידוד צריך לצום.
* חולה הסובל מתסמינים קלים בלבד צריך לצום.
* חולה הסובל מתסמינים קשים לא יצום אלא יאכל וישתה לשיעורים.

שאלות ותשובות
באתר יש מאות רבות של שאלות ותשובות העוסקות ביום הכיפורים, כאשר הן מחולקות לארבע קטגוריות: הראשונה עוסקת בהלכות יום הכיפורים, השניה בדיני חולים, מעוברות ומניקות, השלישית בתפילות יום הכיפורים והרביעית עוסקת בשאלות כלליות.
מתוך מאות השאלות הללו, נזכיר כאן כמה שאלות:

הרב יעקב אריאל קיבל שאלה בקשר לנשים בהריון ביום כיפור. בהריון רגיל ותקין אין סיכון והאשה צריכה לצום, אך בהריון חריג שבו יש סכנה מיוחדת האישה צריכה לאכול ולשתות. גם אז, אם מספיק לה לאכול כל פעם פחות מהשיעורים שתעשה כך.
הרב הוסיף שפעמים רבות רופאים אומרים לנשים שלא לצום כי כך רצוי יותר מבחינת הרפואה או כדי שלא לקחת אחריות משפטית, ולכן יש לבדוק האם הרופא ממליץ לכל הנשים שבהריון שלא לצום ואז אין לשמוע לו, או שהוא ממליץ עכשיו באופן אישי וספציפי לאישה הזאת שלא לצום.
בסיום דבריו הרב כתב שעל מנת למנוע כל חשש של סיכון על האישה להרבות בשתייה ביממה שלפני הצום, לאכול מאכלים מתאימים ולהימנע מדברים מלוחים, להישאר כל היום במקום ממוזג ועדיף להתפלל בבית, לפחות בשעות החמות.

הרב דב ליאור נשאל ביחס לאישה מניקה שהתינוק רק יונק ולא יכול לאכול דברים אחרים. גם הוא השיב שבאופן עקרוני נשים מניקות צריכות לצום, אפילו אם זה כרוך בשכיבה על המיטה לאורך כל היום ובלי ללכת כלל לבית הכנסת. עם זאת, אם אישה יודעת בוודאות שהחלב שלה יגמר אם היא תצום או שהיא מרגישה במהלך הצום שהחלב יגמר - עליה לשתות בשיעורים.

בקשר ליום כיפור שחל בשבת, הרב זלמן מלמד כתב בתשובה שגם מי שמותר לו לאכול ביום כיפור מסיבות שונות לא עושה קידוש, אלא רק בברכת המזון מוסיף 'רצה והחליצנו' ו'יעלה ויבוא'. 

לעניין נטילת תרופות ביום הכיפורים, הרב יעקב אריאל כתב ביחס לנטילת כדורים הכרחיים שכדור התרופה עצמו הוא לא אוכל ולכן מותר לבלוע אותו ללא מים. אם אין שום אפשרות לבלוע אלא רק עם מים - יש לפגום את הכמות הנחוצה של המים (להפוך אותם למים שאינם ראויים לשתייה, כמו למשל לקחת במקום מים תמצית תה) ולהשתמש בהם כדי לבלוע את הכדור.

אכילה ושתייה לשיעורים - מהם השיעורים?
הזכרנו שבמצבים שמוכרחים לאכול - עדיף לאכול בשיעורים, פחות מהכמות שיש עליה איסור כרת. הרב בנימין במברגר סיכם בצורה ברורה את דיני השיעורים, ונביא את דבריו כפי שהם:

אוכל - שיעור אוכל הוא נפח של שלושים סמ"ק. ניתן למדוד על ידי הכנסת מים בשיעור זה לכוס ולסמן בקו את גובה המים. אוכל עד גובה זה מותר לאכול. יש להכניס את האוכל ללא רווחים אולם אין לדחוס ממש.

שתיה - השיעור הוא מלוא לוגמיו. ניתן למלא את כל הפה במים ולהוציא אותם לתוך כוס. קצת פחות מחצי זה השיעור שמותר לשתות. הדבר תלוי בכל חולה וחולה.

הזמן
– יש לשתות או לאכול כל 9 דקות. אם לא מספיק, כל 8 דקות. אם גם זה לא מספיק, כל 4 דקות, וכל 2 דקות. בשתיה, אם צריך לשתות הרבה, יש לשתות פחות מהשיעור להפסיק מעט ולשתות עוד פחות מהשיעור.

שתיה ואוכל אינם מצטרפים וניתן לאכול ולשתות יחד. עדיף לשתות דברים מזינים כמיץ ענבים או מרק מסונן ולא רק מים.
רצוי להכין את המידות לפני יום כיפור.


שיעורים ליום כיפור 

גם בבית המדרש יש כמה קטגוריות העוסקות בנושאים שונים כחלק מיום הכיפורים, ונביא כמה מתוך השיעורים:

מהות הדין בראש השנה וביום כיפור - הרב חיים איידלס

התוועדות לקראת יום הכיפורים - הרב אריה הנדלר

רעיונות ליום הכיפורים - הרב עזריאל אריאל

המיוחד בכפרת יום כיפור- הרב חיים כ"ץ


עברות שבין אדם לציבור - הרב זלמן מלמד


הלכות יום כיפור - הרב מרדכי אליהו


שאלות ותשובות על יום כיפור- הרב זלמן מלמד

שאלות ותשובות בין כסה לעשור - הרב יהושע שפירא

תענית יום הכיפורים - הרב אליעזר מלמד

שטיפת פנים ביום כיפור - כולל ארץ חמדה


מטרת הוידוי ביום הכיפורים - הרב רצון ערוסי


החופש לחזור לעצמך - הרב יוני לביא

תפילות יום הכיפורים - הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ)



גמר חתימה טובה לכל ישראל!

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il