שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • ריבית, השקעות ובנקים

איסור ריבית בהלוואת מוצרים

undefined

הרב מיכאל יומטוביאן

ב אדר תשע"ח
שאלה
שאלות הנוגעות לריבית בהלוואת מוצרים 1: האם זה נכון שחכמים אסרו להלוות מוצרים זה מזה? אם כן מדוע? ומה ההלכה למעשה? 2: לויתי עגבניות, האם עלי להקפיד להחזיר אותו מספר עגבניות או אותו משקל? האם צריך להקפיד על גודל העגבניות? מה הדין אם מחיר העגבניות עלה? 3: לויתי קופסת שימורים או חבילת קמח, האם אני חייב להחזיר קופסא מאותו סוג ואותו יצרן? 4: לויתי חלב בשקית, מותר להחזיר חלב בקרטון? 5: לויתי חצי בקבוק שמן (בערך), צריך להקפיד להחזיר בדיוק ואפילו לא טיפה יותר?
תשובה
תשובה: 1: חכמים אסרו הלוואת מוצרים וחפצים. הסיבה לאיסור היא שמא כשהלווה יחזיר את המוצר מחירו יהיה יקר יותר ממחירו בזמן ההלוואה וכך יצא שמחזיר למלווה יותר ממה שלווה. ניתן ללוות מוצר ובעת ההלוואה לאמוד את מחירו ולהחזיר את שווי ההלוואה בעת הפירעון, באופן כזה אין איסור כלל. ישנם תנאים מסוימים שבהם התירו חכמים הלוואת מוצרים, (התנאים מפורטים בסימן קסב' סעיפים ב' ג' ולא נפרט אותם כאן). למעשה כתב הרמ"א, שכשמדובר בהלואה קטנה כגון שלווה מחבירו מעט ירקות כמה ביצים וכדו' באופן זה לא גזרו חכמים וההלוואה מותרת. אמנם השו"ע לא פסק להלכה היתר זה, אך למעשה כתבו הפוסקים שהמנהג להקל כדעת הרמ"א. (כך כתב הבן איש חי פרשת עקב סעיף א, וראה גם בספר דיני ממונות של הרב בצרי חלק א עמוד קטו. ובספר מלווה ה' יד טז כתב שהמקילים יש להם על מה לסמוך) לכן למעשה בהלואה מועטת של מוצרים אפשר להקל. 2: כמובן שצריך להחזיר את אותה כמות עגבניות שלווה ואין להוסיף עליה. גם צריך לשים לב לא להחזיר עגבניות שבולט לעין שהם יותר טובות או גדולות מהעגבניות שלווה, אך כשלא מדובר באופן כזה, אין צורך לדקדק יותר גם אם יתכן שהעגבניות שמחזיר גדולות יותר. (מלווה ה' פרק יד סעיפים יח יט). גם אם מחיר העגבניות עלה, יכול להחזיר את העגבניות על פי פסק הרמא שהזכרנו לעיל שבכמות קטנה לא גזרו חכמים איסור ללוות מוצרים שמא יתיקרו. 3: על פי העיקרון שהזכרנו, אם לווה קופסת שימורים וכדו', לא חייב להחזיר מאותה חברה אא"כ מדובר בחברה הידועה לציבור כיקרה יותר וכדו'. 4: חלב בקרטון יקר מחלב בשקית לכן אין להחזיר אותו עבור הלוואת חלב בשקית. 5: לווה חצי בקבוק שמן, צריך להחזיר אותה כמות, הכוונה שלא יהיה שינוי בולט, אך אם מתברר שנתן מעט יותר במידה כזו שבנ"א לא מקפידים ולא שמים לב אין בזה איסור.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il