שאל את הרב

  • הלכה
  • קריאת שמע וברכותיה

הקפדה על זמן קריאת שמע - באלו פרשיות?

undefined

הרב עזריה אריאל

ב תמוז תשע"ח
שאלה
שלום הרב לעיתים קורה שאני נדרש לקרוא קריאת שמע בלבד רק כדי לצאת ידי חובה. לדוגמה כשאני מתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים ואז עלי לקרוא שוב לאחר זמן זה, או כשתפילת שחרית מתחילה מאוחר ואז יש לקרוא את הפרשיות עוד לפני שמגיעים אליהם בתפילה. רציתי לדעת האם במקרים כאלו עליי לקרוא את כל שלוש פרשיות שמע או שחובת הקריאה היא רק על הפרשייה הראשונה? תודה מראש
תשובה
לשואל, שלום וברכה! לכתחילה יש לקרוא את כל קריאת שמע וגם את ברכותיה בתוך זמן קריאת שמע. תפילת ערבית לפני צאת הכוכבים שנויה במחלוקת, לא בגלל תפילת העמידה אלא בגלל ברכות קריאת שמע, וכן תפילת שחרית מאוחרת, ועדיף להמנע מכך אם לא בשעת הדחק (עיין ביאור הגר"א או"ח סוף סי' מו, מובא בביאור הלכה שם ד"ה כי לפעמים, וביאור הלכה סי' רלה ס"א ד"ה ואם הציבור, וערוך השלחן סי' מו סט"ו, אכמ"ל). באותן הזדמנויות שבהן מתעורר הצורך שציינת, לקרוא ק"ש פעם נוספת לפני או אחרי הקריאה עם הציבור, הדעות חלוקות האם די בקריאת פרשה אחת או שתיים או שלוש (עיין בראשונים בתחילת מסכת ברכות ובפוסקים בסי' מו ס"ט ובסי' רלה ס"א). המחלוקת סובבת סביב כמה שאלות: מהו עיקר קריאת שמע מדאורייתא? האם רק הפסוק הראשון, או שמא כל הפרשה הראשונה או אף השניה? (על כך בהרחבה בפרי חדש סי' סז, שיטות הראשונים וראיותיהן, והכרעתו ששתיהן דאורייתא). ולגבי מה שאינו חובה אלא מדברי חכמים, האם חייבו לקוראה בזמנה דווקא, או שמא לעניין זה החשוב הוא רק החלק שמדאורייתא? ומה לגבי פרשה שלישית, שעניינה העיקרי הוא הזכרת יציאת מצרים? האם גם דין זה נקבע בכפוף לזמן קריאת שמע דווקא (כך למד הפר"ח מהסוגיה בברכות יג ע"ב), או שמא דינה בכל זמן שהוא במשך היום? למעשה הורה המשנה ברורה (סי' מו ס"ק לא וסי' רלה סקי"א) שהנכון לקרוא את כל שלוש הפרשיות. ואם מתעורר צורך מיוחד לקצר, ניתן לוותר על הפרשה השלישית שבה יש יותר מקום לומר שאינה כפופה בדיוק לזמן קריאת שמע.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il