- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
למה צריך למלוח את הקורבנות
שאלה
אצוטט שיעור שקראתי:
בתורה נאמר כי עם כל קורבן המוקרב לה’, צריך להקריב מלח ... עוד נאמר בתורה כי אסור להקריב שאור ודבש.
הרמב"ם מבאר כי ציוויים אלו באו אף הם כנגד דרכם של עובדי העבודה זרה, שהיו רגילים לשים במנחותיהם חמץ ולערב בהם דבש ולא היו מקריבים מלח בקורבנותיהם, "ומפני ש’עובדי עבודה זרה’ היו מקריבים שאור, ומלחלחים קרבניהם בדבש, וכן לא תמצא בדבר מקרבנותם מלח, מפני זה הזהיר האלוה מהקריב "כל שאור וכל דבש", וציוה בהתמדת המלח, "על כל קרבנך תקריב מלח" (שם)."
השאלה היא איך ידע הרמב"ם שפעם בעבודה זרה לא היו שמים מלח בקורבנות והיו שמים דוקא דבש ושאור? האם יש לזה מקור כתוב כלשהוא?
תשובה
לשואל שלום,
חלק ממנהגי עבודה זרה המוזכרים ברמב"ם נהגו גם בזמנו (ראה למשל מורה נבוכים ג, מו), ועל חלקם היתה מסורת כתובה או בעל פה.
בברכה נאמנה

כמה בגדי כהונה גדולה היו?
הרב עזריה אריאל | כ"ד אדר תשפ"ג
ברכה על מליקה במקדש
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ז טבת תשפ"ב

הלכות המזבח החיצון וחיבורו לקרקע
הרב עזריה אריאל | ו ניסן תשפ"ב

כמה קטורת הקטירו כל יום?
הרב עזריה אריאל | ה מרחשון תשע"ח

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

הקשר בין נשמה לנשימה
ח סיון תשע"ב

גזירות מהתנ"ך
י סיון תשע"ב

משה רבנו לא מוזכר בפרשת תצוה
כ"ד אדר תשע"ב

השפה העברית
ד ניסן תשע"ב
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

שיבולת שועל האם זה חמץ?
הרה"ג יעקב אריאל | י ניסן תשס"ח

איזה "זרוע" לקנות לפסח ואם אוכלים אותה
הרב נועם דביר מייזלס | ז ניסן תש"פ

איזה "זרוע" לקנות לפסח ואם אוכלים אותה
הרב נועם דביר מייזלס | ז ניסן תש"פ

תשלום מראש על עיסוי בשבת
הרב שמואל אריאל | א ניסן תשפ"ג

שלום כבוד הרב
הרב אלישיב קפקה | א ניסן תשפ"ג
