ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

שיפוץ ומעבר דירה בשלושת השבועות | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"א תמוז תשע"ו

שיפוץ ומעבר דירה בשלושת השבועות


הרב חיים שרייבר

שאלה:
שלום רב,
אנחנו נכנסים לבית חדש, ולא הספקנו לסיים להכין אותו לפני י"ז בתמוז. מותר להמשיך את השיפוץ? אם לא נספיק עד ר"ח אב, מותר בתשעת הימים?
האם ניתן לקבל רהיטים חדשים שהוזמנו בתקופה הזאת? מותר לנקות את הבית בתשעת הימים?
מותר בכלל לעבור לבית חדש בשלושת השבועות?


תשובה:
שלום

שיפוצים ותיקונים מותר לעשות בימים בין י"ז בתמוז לר"ח אב. לאחר מכן (מר"ח אב עד לט' באב) אסור לבנות בימים אלו בניין של שמחה. כגון להרחיב דירה או מרפסת בלא שיהיה לכך צורך חיוני וכן אסור לעשות שיפוצים שנועדו לנוי או מותרות, כמו צביעת הבית, החלפת תריסים וכיוצא בזה דברים משמחים שאין בהם צורך הכרחי. אך מותר לעשות שיפוצים אם מטרתם היא צורך לחיי מגורים רגילים וסבירים כגון שבני הבית מרובים ויש צורך להרחיב את הדירה או לחלקה בצורה שונה וכדו'. וכן מותר לעשות כל עבודת בנייה לצורך מניעת נזק.
שיפוצים שנועדו לנוי, שכבר התחילו לעשותם מלפני ראש חודש אב, יש לסכם עם הקבלן מראש, שלא יעבוד בתשעת הימים. אם הדבר לא נעשה מראש, צריך לבקש מהקבלן להפסיק לעבוד בתשעת הימים, ואם הקבלן עומד על זכותו להמשיך לעבוד, אם יכול לפצותו בתשלום מעט יפצנו, אך אם אין הקבלן מסכים להפסיק את העבודה ודורש כסף רב מותר להמשיך להעסיקו, ואין צורך להפר עמו את החוזה. (שו"ע סי' תקנ"א סע' ב' משנ"ב ס"ק י"ב-י"ג)

ניתן לקבל את הרהיטים. הכלל בענין זה הוא שכלים המשמחים, שמברכים עליהם 'שהחיינו' – בכל שלושת השבועות אין לקנותם, ואם אין מברכים עליהם 'שהחיינו' (דברים הצריכים עדין תיקון או רהיט שמשותף למספר אנשים כגון לכל המשפחה כדוגמת רכב, ספה, מקרר וכדו' (שמברכים עליו הטוב והמטיב) – רק בתשעת הימים אין לקנות אותם אם קנייתם היא לתענוג ולמותרות בלבד. חידוש הכלי והשימוש בו תלוי בברכת שהחיינו אם מברכים על כלי זה שהחיינו אין לחדש אותו בשלושת השבועות אלא רק בשבתות שבתוך שלושת השבועות. ואם אין מברכים עליו שהחיינו ניתן לחדש אותו. (שו"ע סי' תקנ"א סע' א' י"ז, משנ"ב ס"ק צ"ח, אגרות משה חלק ג' סי' פ').

נקיון של הבית נחשב לצורך הכרחי וחיוני ומותר אף בתשעת הימים. סיוד וצביעה של החדרים יש לעשות עד ראש חודש אב או לאחר התענית. (שו"ע סי' תקנ"א סע' ב').

מעיקר הדין אם הכניסה לדירה איננה להרווחה אלא לצורך חיוני (כגון צפיפות וחוסר נוחות במקום הנוכחי) ניתן להיכנס אף לאחר ראש חודש. המנהג הנפוץ הוא שלא להיכנס לדירה חדשה, קנויה או שכורה, בתשעת הימים, כיון שאינו זמן של מזל טוב לישראל. אבל אם עיכוב הכניסה יגרום להפסד גדול, מותר להיכנס.
אם אתם נוהגים לעשות מסיבה בחנוכת הבית – יש לדחות אותה לאחר תשעה באב. (מקור חיים סוף סי' תקנ"ב, שו"ת לבושי מרדכי סי' ק"א, פניני הלכה – זמנים פרק ח' אות י"ז).

יישוב טוב ונעים


השאלה "שאלת המשך" נשאלה בהמשך לשאלה זו.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il