- משפחה, ציבור וחברה
- תרומות ומעשרות - ממה?
הגדרת חווה חקלאית
שאלה
בס"ד
הרב כתב בתשובתו לגבי הגדרת החווה החקלאית: "הגדרת החווה (כפי שאני מכיר) איננה חצר (שהגדרתה הל’ מעשר פ"ד ה"ח) מכיוון שאין אדם שאוכל בה ואין כלים משתמרים אלא אלו שדות או פרדסים גדולים. על כן אין בה דין חצר אלא דין גינה".
החווה עליה דיברתי בשאלתי היא מקום מגודר ונעול. אין שם שדות ופרדסים גדולים אלא הכל בקטן - לצורך לימודי [פרדס קטן, כוורת, ערוגות, שבעת המינים, חממות וכדו’]. חלק מהכלים המצויים שם ננעלים בתוך מכולות וחדרים, וחלק מפוזרים בשטח החווה.
הצוות של החווה נמצא שם בשעות העבודה והם אוכלים שם. כמו כן - לפעמים חלק מהפעילות של הכיתות המגיעות לשם כולל גם סעודה [אפיית פיתות וכו’].
האם הנתונים הללו משנים את הגדרים שהרב כתב בתשובה?
יישר כוח ושבוע טוב
תשובה
בס"ד
שלום וברכה
לפי ההגדרות שנכתבו נראה שזו לא גינה אלא חצר. שהיא קובעת למעשרות שאין אדם בוש לאכול בה והכלים נשמרים בה. החווה הזאת לפי הנכתב אין רובה נזרעת ועל כן דינה כחצר ולא כגינה (רמב"ם מעשר פ"ד הי"ד).
א. אין לאכול שם בקביעות. ב. אפשר לאכול שם ללא הפרשת תרו"מ רק אחד אחד. אם הקוטף קטף שתי פירות חייב לעשר למרות שקטף לאנשים מסויימים בכו"א נחשב כאילו קטף עשר פירות ועליו להפריש לפני אכילה. ג. כניסה לסככות לא נראה ככניסה לבית מכיוון שאין שם דיורין בקביעות, (ד', ד) וכן לעניין בית הכנסת ובית המדרש שאם המלמדים קבועים שם שעות רבות הוא מוגדר בית דירה אבל אם באים לשיעור בלבד אין שם קביעות של בית. נראה שהן כיתה והן סככה לא גורמים לקביעות, אבל בכל החצר אסור לאכול אם יש צרוף ולא התירו אלא אחד אחד.
ד. רכב נראה שלא מחייב בקביעות, אבל אם כבר התחייב בחצר לא נפטר.
ה. אם הוגדר הכל כחצר אין נפק"מ בכניסה לכתה וסככה שאינן קובעות יותר מהחצר (כל זמן שאין שם דיורין ולא לימודים קבועים).
ו. אם היה רוב זרוע היה מקום לדון, אבל לפי הנאמר יש מיעוט נטיעות ועל כן אפשר להגיר כחצר.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ

צריך לעשר פירות בהשגחת הרבנות?
מכון התורה והארץ | כ"ח סיון תשס"ד

חיוב בית שאן ואשקלון במעשרות
מכון התורה והארץ | כ"ז אלול תשע"ג

חיוב מעשרות
מכון התורה והארץ | כ"ח אייר תשע"ו

תרומות ומעשרות מהעץ בגינה
מכון התורה והארץ | א תמוז תשס"ג

מכון התורה והארץ

ניפוי קמח מלא
א אדר ב' תשס"ג

קציצת עצים לשם עשיית סכך
כ כסלו תשס"ג

נתינת מעשר ללוי מטבל ודאי בזה"ז
ו שבט תשס"ג

חרקים בלוף
כ"ח אלול תשס"ב

מתי מתחילים לומר סליחות?
רבנים שונים | כ"ד אב תשע"ח
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח
עשו לא רצה את הבכורה
הרב חיים שריבר | ד תמוז תשפ"ב
שמא יטה בזמנינו
הרב חגי לרר | ה תמוז תשפ"ב

בנושא שידוכים
הרב דוד חי הכהן | ב תמוז תשפ"ב
