- הלכה
- ברכת הטוב והמטיב ושהחיינו
ברכת שהחיינו על פרי חדש
שאלה
האם יש לברך שהחיינו על פרי עונתי חדש, על אף שאכלנו ממנו (מקירור) במהלך השנה? (כגון תפוח עץ).
האם עניין שהחיינו הוא לראיה של פרי חדש, או רק לאכילתו?
תשובה
1.שאלה זו נידונה באגרות משה או"ח ח"ג סי' לד, ומסקנת דבריו היא שבפירות שאינם מעיקרי המזון (כגון תפוחי עץ) למרות שנמצאים בשוק משנה לשנה על ידי קרור, במקום שהתפוח החדש ניכר (ואין חשש לטעות שמא לקחו מפרי של שנה שעברה) אזי ישנה שמחה על ההתחדשות. אולם כיוון והמור וקציעה כתב שאם אין לאדם שמחה נוספת בגלל הפרי החדש אין צורך לברך, לכן מספק ברכות פוסק שלא לברך שהחיינו, אלא א"כ יש סברא נוספת לברך כגון בליל ב' דר"ה או שופר ביום השני (כשיום א לא היה בשבת) וכדו'.
2. מעיקר הדין הברכה היא על הראיה אולם מכיוון שהשמחה בימינו ממוקדת באכילה על כן תקנו לברך בשעת האכילה, אולם אם לא יכול לאכול מפרי מסוים ורק רואה יברך על ראייתו.
בברכת התורה והארץ,
הרב יהודה הלוי עמיחי

מתי לברך "שהחיינו" על פרי חדש
מכון התורה והארץ | ב תמוז תש"ע

ברכת שהחיינו לאב שהופרד מילדיו
הרב יצחק בן יוסף | י"ג אייר תשפ"א
ברכה על ריצוף חדש
הרב חגי לרר | כ"ו תמוז תשע"ז

שהחינו על טלית ומשמעות ברכת שהחינו
הרב יצחק בן יוסף | י"ח אדר ב' תשע"ו

מכון התורה והארץ

תירס קלחים
ג טבת תשס"ג

ברכת שהחיינו על פרי חדש
כ"ו תשרי תשס"ג

קלחי תירס
ג טבת תשס"ג

בדיקת אתרוג בזכוכית מגדלת
י"ב תשרי תשס"ג

מדורת ל"ג בעומר בשנת אבל
הרב שלום אילוז | י"ד אייר תש"ע
נרות לעילוי נשמת צדיקים
הרב בנימין במברגר | כ"ט אדר תשס"ו
גילוח בל"ג בעומר
הרב בנימין במברגר | ח אייר תש"ע

תספורת וגילוח בערב ל"ג בעומר
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ח אדר תשס"ו

עניית "אמן אמן אמן סלה ועד" בסיום מסכת
הרב דוד חי הכהן | י"ז אייר תשפ"ב

להשמיט את האות י אחרי שנים
הרב דוד חי הכהן | י"ז אייר תשפ"ב

האם מותר להסתפר בליל ל"ג בעומר לצורך חשוב
הרב נועם דביר מייזלס | י"ז אייר תשפ"ב
